3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az ATV Start című műsorának vendége volt kedden munkatársunk. Gáspár András a Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeiről illetve az élelmiszerárak emelkedésének hátteréről beszélt.

A júliusi Árkosár-felmérés ismét történelmi csúcsot hozott, a családi nagybevásárlás ára megközelítette a 22 ezer forintot. Ez az előző hónaphoz képest 1 százalékos emelkedést jelent, a tavaly júliusi árakhoz képest pedig 5,5 százalékot drágult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosár. Egy éve még 1152 forinttal olcsóbban szerezhettük be ugyanezeket a termékeket.

Az alma és a párizsi vezeti az áremelkedést

Az áremelkedést hónapok óta az alma vezeti, gyakorlatilag kétszer annyiba kerül most az egyik legnépszerűbb gyümölcs, mint egy évvel ezelőtt. Gáspár András ennek hátteréről elmondta: már tavaly ősszel jelezték a termelők, hogy a vártnál is gyengébb lett az almatermés, ami jelentős áremelkedéshez vezet majd a zöldségosztályokon - ezt láthatjuk a gyakorlatban is megvalósulni. Friss adatközlésében a KSH is kiemelte a sertéshús és az ebből készülő feldolgozott termékek, a párizsi és a kolbász 20 százalék körüli éves áremelkedését - ez a Privátbankár Árkosár-felmérésében is nyomon követhető, sertéspárizsit például átlagosan 30 százalékkal találunk most drágábban a hazai hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt.  

A görögdinnye szezonjának még a legelején járunk, a felmérésben részt vevő hipermarketek mind 199 forintért kínálják most a dinnye kilóját - egyelőre csak egy áruházban találtak hazai árut a felmérés készítői.

Az egyes áruházak között a teljes kosárérték tekintetében valamelyest nőtt júliusra a különbség, a legolcsóbb és a legolcsóbb beszerzési hely között 3 százalék fölött van az eltérés az árakban - ez azonban továbbra sem jelentős.

További élelmiszerár-emelkedés várható - ez a nyugdíjasoknak jobban fáj

A KSH és a Privátbankár élelmiszerár-felmérései értelemszerűen különböző módszertannal készülnek, az alapfolyamatokat azonban gyakorlatilag egyformán jelzik - mondta Gáspár András. Mivel a Privátbankár.hu módszertana egyszerűbb (kevesebb terméket vizsgálnak, kevesebb áruházban), ezért az eredmények gyorsabban közzé is tehetők, gyakorlatilag egy hónappal a hivatal előtt járva tudja bemutatni az élelmiszerárak alakulását a portál. A legfrissebb, júliusi Privátbankár-felmérés az élelmiszerárak további emelkedését vetíti előre a jövő hónapban érkező hivatalos statisztikákra is.

Szóba került az is, hogy a teljes inflációs kosáron belül az élelmiszerárak emelkedése messze meghaladja az átlagos árszínvonal-emelkedés mértékét. Márpedig az élelmiszerek azok a termékek, amelyeket minden jövedelmi csoport egyformán megvásárol - az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok fogyasztásában ez a kategória nagyobb részt tesz ki, mint a magasabb jövedelműekében, így őket az élelmiszerek, különösen az alapélelmiszerek drágulása rosszabbul érinti. Nem véletlen, hogy az úgynevezett nyugdíjas-infláció hónapok óta meghaladja az átlagos fogyasztói áremelkedés szintjét - a nyugdíjak reálértéke tehát jelenleg elmarad a tavalyi szinttől. Ha a trend nem változik, novemberben 1 százalék körüli kiegészítésre számíthatnak a nyugdíjasok - ezzel persze csak helyreállna a nyugdíjak reálértéke, és nem növekedne.

Meddig drágulhatnak még az élelmiszerek?

Az ATV Start vendége Gáspár András főszerkesztő, Privátbankár.hu.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG