3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az ATV Start című műsorának vendége volt kedden munkatársunk. Gáspár András a Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeiről illetve az élelmiszerárak emelkedésének hátteréről beszélt.

A júliusi Árkosár-felmérés ismét történelmi csúcsot hozott, a családi nagybevásárlás ára megközelítette a 22 ezer forintot. Ez az előző hónaphoz képest 1 százalékos emelkedést jelent, a tavaly júliusi árakhoz képest pedig 5,5 százalékot drágult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosár. Egy éve még 1152 forinttal olcsóbban szerezhettük be ugyanezeket a termékeket.

Az alma és a párizsi vezeti az áremelkedést

Az áremelkedést hónapok óta az alma vezeti, gyakorlatilag kétszer annyiba kerül most az egyik legnépszerűbb gyümölcs, mint egy évvel ezelőtt. Gáspár András ennek hátteréről elmondta: már tavaly ősszel jelezték a termelők, hogy a vártnál is gyengébb lett az almatermés, ami jelentős áremelkedéshez vezet majd a zöldségosztályokon - ezt láthatjuk a gyakorlatban is megvalósulni. Friss adatközlésében a KSH is kiemelte a sertéshús és az ebből készülő feldolgozott termékek, a párizsi és a kolbász 20 százalék körüli éves áremelkedését - ez a Privátbankár Árkosár-felmérésében is nyomon követhető, sertéspárizsit például átlagosan 30 százalékkal találunk most drágábban a hazai hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt.  

A görögdinnye szezonjának még a legelején járunk, a felmérésben részt vevő hipermarketek mind 199 forintért kínálják most a dinnye kilóját - egyelőre csak egy áruházban találtak hazai árut a felmérés készítői.

Az egyes áruházak között a teljes kosárérték tekintetében valamelyest nőtt júliusra a különbség, a legolcsóbb és a legolcsóbb beszerzési hely között 3 százalék fölött van az eltérés az árakban - ez azonban továbbra sem jelentős.

További élelmiszerár-emelkedés várható - ez a nyugdíjasoknak jobban fáj

A KSH és a Privátbankár élelmiszerár-felmérései értelemszerűen különböző módszertannal készülnek, az alapfolyamatokat azonban gyakorlatilag egyformán jelzik - mondta Gáspár András. Mivel a Privátbankár.hu módszertana egyszerűbb (kevesebb terméket vizsgálnak, kevesebb áruházban), ezért az eredmények gyorsabban közzé is tehetők, gyakorlatilag egy hónappal a hivatal előtt járva tudja bemutatni az élelmiszerárak alakulását a portál. A legfrissebb, júliusi Privátbankár-felmérés az élelmiszerárak további emelkedését vetíti előre a jövő hónapban érkező hivatalos statisztikákra is.

Szóba került az is, hogy a teljes inflációs kosáron belül az élelmiszerárak emelkedése messze meghaladja az átlagos árszínvonal-emelkedés mértékét. Márpedig az élelmiszerek azok a termékek, amelyeket minden jövedelmi csoport egyformán megvásárol - az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok fogyasztásában ez a kategória nagyobb részt tesz ki, mint a magasabb jövedelműekében, így őket az élelmiszerek, különösen az alapélelmiszerek drágulása rosszabbul érinti. Nem véletlen, hogy az úgynevezett nyugdíjas-infláció hónapok óta meghaladja az átlagos fogyasztói áremelkedés szintjét - a nyugdíjak reálértéke tehát jelenleg elmarad a tavalyi szinttől. Ha a trend nem változik, novemberben 1 százalék körüli kiegészítésre számíthatnak a nyugdíjasok - ezzel persze csak helyreállna a nyugdíjak reálértéke, és nem növekedne.

Meddig drágulhatnak még az élelmiszerek?

Az ATV Start vendége Gáspár András főszerkesztő, Privátbankár.hu.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG