5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével párhuzamosan az élelmiszerárak tovább nőttek: 1 százalékkal drágább a bevásárlás májushoz képest Árkosár-felmérésünk szerint. Az éves drágulás ennél jóval több, 5 százalék fölé ugrott júliusban. Közel 22 ezer forintra lesz szükségünk ahhoz, hogy letudjunk egy átlagos nagybevásárlást. Megnéztük, hol és mennyibe kerülnek a nyár klasszikus hűsítői.  

Hétfőn tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal a májusi kiskereskedelmi forgalmi adatokat, eszerint az üzletek forgalma (naptárhatástól megtisztítva) 2,1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. 

A forgalomcsökkenés mellett hogyan változtak az árak? Ahogy bő 13 éve minden hónapban, így idén július 3-án ismételten megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. (A KSH a legfrissebb, júniusra vonatkozó inflációs statisztikáit szerdán teszi közzé.)

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Felmérésünk szerint az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain: az előző hónaphoz és tavaly júliushoz viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt átagosan 1 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás.

Az Auchanban mindösszesen 9 forinttal fizettünk többet, mint egy hónappal korábban. A Tesco és az Interspar nagyobb áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályokon: előbbinél 0,9 százalékos, utóbbinál 2,1 százalékos drágulás mértünk egy hónap alatt.

Egy év alatt ennél komolyabb emelés történt a három hipernél:

5,5 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2019 júliusában.

A kosár átlagértéke 1152 forinttal emelkedett egy év alatt, elérte a 21 936 forintot - ez egyébként történelmi csúcs, ami a jelenlegi inflációs környezetben persze nem meglepő.

Az áruházak közötti árkülönbség most valmivel nagyobb lett, mint amit májusban mértünk. Akkor a legolcsóbb és a legdrágább lánc között 534 forint (avagy 2,42 százalék) volt felmérésünk szerint a különbség, júliusra ez az összeg 712 forintra (3,2százalékra) hízott.

Mi lett olcsóbb? Mi lett drágább?

Komolyabb, 30 százalék körüli árcsökkentést mértünk éves (-33 százalék) és havi (-29 százalék) szinten is a burgonyánál. A zöldségen kívül csak a tej és a tojás ára mérséklődött. Éves összehasonlításban 10 százalékkal kerül kevesebbe a tej, mint egy éve, havi összevetésben 15 százalékot ment lejjebb a tojás ára (ami egyébként az egyik áruházlánc óriási akciójának köszönhető).

10 százaléknál nagyobb havi áremelkedést az italoknál mértük. A drágulást az égetett szesz vezeti, 20 százalékot meghaladó emelkedéssel, de 13 és 15 százalék közötti mértékben nőtt a kóla és a narancslé ára is. Összességében közel 12 százalékkal kerülnek többe az alkoholos és nem alkoholos italok májushoz viszonyítva.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Éves távlatban nem csak az italoknál mértünk komoly árnövekedést. Elszállt az alma ára: tavaly júliushoz képet közel 95 százalékkal kell többet fizetnünk a gyümölcsért. 30 százalék feletti emelkedés történt a jeges teánál, 24 százalékos drágulás a cukornál. Ha ez nem lenne elég, kétszámjegyű, 10-20 százalék között emelés történt egy év alatt a kenyérnél, az olajnál, a tésztánál, a kólánál és több tejterméknél, köztük a sajtnál, a túródesszertnél és a tejfölnél.

Havi legolcsóbbak: dinnye, sör és jégkrém

Ebben a hónapban is kiválasztottunk három terméket, amelyeknél külön megnéztük, hol és mennyiért lehet beszerezni a legkedvezőbb áron (márkára és minőségre való tekintet nélkül). A hirtelen berobbanó nyár komolyan rányomta a bélyeget a felmérésünkre is.

Júliust írunk, javában tart a dinnyeszezon.  Ez abból is látszik, hogy már magyar dinnyét is találtuk az egyik áruházban. Az Intersparban 199 forintért kínálták a magyar görögdinnye kilóját. A másik két láncnál olaszországi görögdinnyét árultak. Ha nem számít a származási ország, a három hipermarket közül mindegy, melyikbe megyünk dinnyét venni, mindenhol 199 forintért adtak egy kiló görögdinnyét.  

Dinnyére sört? Körbenéztünk a sörös polcok kínálata között is. Különösen most, hogy a kormány a magyar gyártók érdekeinek védelmében drasztikusan átalakítaná a sör- és üditőital-piac szabályait. Bár felmérésünkben nem vettük figyelembe, hogy külföldi vagy magyar gyártó termékéről van-e szó, csak az árakat vettük alapul. Legolcsóbban az Auchanban találtunk dobozos sört: 139 forintért adták az Arany Szarvas világos sört.  A Tescóban a saját márkás Rastinger Lager és a De Helder világos sört mérték a legkedvezőbb áron, 175 forintért, míg a Sparban négyféle sör (Arany Fácán, Spaten, HB Hofbräu München és Lowenbrau) közül is lehetett választani, mind 199 forintos áron.

Pálcikás/tölcséres jégkrémből mindenhol a láncok saját márkás termékei taroltak, közülük is a legolcsóbbat a Tescóban: az 52 ml-es hűsítő 99 forintba került. Néhány forinttal került csak többe az Auchan szintén saját márkás terméke: a 120 ml-es vaníliás jégkrémét 120 forintért kínálták. Legdrágábban a Sparban mérték a jégkrémet: a 130 ml-es Royal tölcséres 189 forintért adták.  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG