BUX
35 427.82
+0.92%
+324.00
OTP
10 340.00
+1.37%
+140.00
MOL
1 793.00
-0.06%
-1.00
RICHTER
7 055.00
+1.22%
+85.00
MTELEKOM
377.00
+1.75%
+6.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2020. július 7. 18:39

A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével párhuzamosan az élelmiszerárak tovább nőttek: 1 százalékkal drágább a bevásárlás májushoz képest Árkosár-felmérésünk szerint. Az éves drágulás ennél jóval több, 5 százalék fölé ugrott júliusban. Közel 22 ezer forintra lesz szükségünk ahhoz, hogy letudjunk egy átlagos nagybevásárlást. Megnéztük, hol és mennyibe kerülnek a nyár klasszikus hűsítői.  

Hétfőn tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal a májusi kiskereskedelmi forgalmi adatokat, eszerint az üzletek forgalma (naptárhatástól megtisztítva) 2,1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. 

A forgalomcsökkenés mellett hogyan változtak az árak? Ahogy bő 13 éve minden hónapban, így idén július 3-án ismételten megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. (A KSH a legfrissebb, júniusra vonatkozó inflációs statisztikáit szerdán teszi közzé.)

(Fotó: depositphotos.com) (Fotó: depositphotos.com)

Felmérésünk szerint az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain: az előző hónaphoz és tavaly júliushoz viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt átagosan 1 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás.

Az Auchanban mindösszesen 9 forinttal fizettünk többet, mint egy hónappal korábban. A Tesco és az Interspar nagyobb áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályokon: előbbinél 0,9 százalékos, utóbbinál 2,1 százalékos drágulás mértünk egy hónap alatt.

Egy év alatt ennél komolyabb emelés történt a három hipernél:

5,5 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2019 júliusában.

A kosár átlagértéke 1152 forinttal emelkedett egy év alatt, elérte a 21 936 forintot - ez egyébként történelmi csúcs, ami a jelenlegi inflációs környezetben persze nem meglepő.

Az áruházak közötti árkülönbség most valmivel nagyobb lett, mint amit májusban mértünk. Akkor a legolcsóbb és a legdrágább lánc között 534 forint (avagy 2,42 százalék) volt felmérésünk szerint a különbség, júliusra ez az összeg 712 forintra (3,2százalékra) hízott.

Mi lett olcsóbb? Mi lett drágább?

Komolyabb, 30 százalék körüli árcsökkentést mértünk éves (-33 százalék) és havi (-29 százalék) szinten is a burgonyánál. A zöldségen kívül csak a tej és a tojás ára mérséklődött. Éves összehasonlításban 10 százalékkal kerül kevesebbe a tej, mint egy éve, havi összevetésben 15 százalékot ment lejjebb a tojás ára (ami egyébként az egyik áruházlánc óriási akciójának köszönhető).

10 százaléknál nagyobb havi áremelkedést az italoknál mértük. A drágulást az égetett szesz vezeti, 20 százalékot meghaladó emelkedéssel, de 13 és 15 százalék közötti mértékben nőtt a kóla és a narancslé ára is. Összességében közel 12 százalékkal kerülnek többe az alkoholos és nem alkoholos italok májushoz viszonyítva.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Éves távlatban nem csak az italoknál mértünk komoly árnövekedést. Elszállt az alma ára: tavaly júliushoz képet közel 95 százalékkal kell többet fizetnünk a gyümölcsért. 30 százalék feletti emelkedés történt a jeges teánál, 24 százalékos drágulás a cukornál. Ha ez nem lenne elég, kétszámjegyű, 10-20 százalék között emelés történt egy év alatt a kenyérnél, az olajnál, a tésztánál, a kólánál és több tejterméknél, köztük a sajtnál, a túródesszertnél és a tejfölnél.

Havi legolcsóbbak: dinnye, sör és jégkrém

Ebben a hónapban is kiválasztottunk három terméket, amelyeknél külön megnéztük, hol és mennyiért lehet beszerezni a legkedvezőbb áron (márkára és minőségre való tekintet nélkül). A hirtelen berobbanó nyár komolyan rányomta a bélyeget a felmérésünkre is.

Júliust írunk, javában tart a dinnyeszezon.  Ez abból is látszik, hogy már magyar dinnyét is találtuk az egyik áruházban. Az Intersparban 199 forintért kínálták a magyar görögdinnye kilóját. A másik két láncnál olaszországi görögdinnyét árultak. Ha nem számít a származási ország, a három hipermarket közül mindegy, melyikbe megyünk dinnyét venni, mindenhol 199 forintért adtak egy kiló görögdinnyét.  

Dinnyére sört? Körbenéztünk a sörös polcok kínálata között is. Különösen most, hogy a kormány a magyar gyártók érdekeinek védelmében drasztikusan átalakítaná a sör- és üditőital-piac szabályait. Bár felmérésünkben nem vettük figyelembe, hogy külföldi vagy magyar gyártó termékéről van-e szó, csak az árakat vettük alapul. Legolcsóbban az Auchanban találtunk dobozos sört: 139 forintért adták az Arany Szarvas világos sört.  A Tescóban a saját márkás Rastinger Lager és a De Helder világos sört mérték a legkedvezőbb áron, 175 forintért, míg a Sparban négyféle sör (Arany Fácán, Spaten, HB Hofbräu München és Lowenbrau) közül is lehetett választani, mind 199 forintos áron.

Pálcikás/tölcséres jégkrémből mindenhol a láncok saját márkás termékei taroltak, közülük is a legolcsóbbat a Tescóban: az 52 ml-es hűsítő 99 forintba került. Néhány forinttal került csak többe az Auchan szintén saját márkás terméke: a 120 ml-es vaníliás jégkrémét 120 forintért kínálták. Legdrágábban a Sparban mérték a jégkrémet: a 130 ml-es Royal tölcséres 189 forintért adták.  

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Így rendeltünk online a járvány alatt
Kollár Dóra - Valkai Nikoletta | 2020. augusztus 1. 11:44
A GKI Digital mérései szerint a koronavírus okozta járványhelyzet miatt március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, így az aktív online vásárló felnőtt lakosság száma elérte a 3,35 millió főt. De nem csak a digitális világhoz köthető vállalatok tudtak nőni a vírusválság idején.
Vásárló Alaposan felpörgette az online gasztronómiát a járvány
Márkázott tartalom | 2020. július 30. 08:47
A koronavírus járvány eléggé átrajzolta a gasztronómiáról alkotott képünket, hiszen az éttermeknek be kellett zárniuk, és akik nem tudtak alkalmazkodni, vagy megoldani a házhoz szállítást, mint szolgáltatást, le kellett húzniuk a rolót. A NetPincér ebből a helyzetből nagyon sokat profitált, hiszen velük együttműködve tudott a legtöbb étterem azonnal kiépíteni egy ilyen rendszert. Ez érthető is, mivel nekik már kész hálózatuk volt weboldallal és mobilos applikációval, ráadásul futárt is tudtak biztosítani. 
Vásárló Csúnya ősz közeleg: tömeges boltbezárások lehetnek hazai plázákban
Mester Nándor | 2020. július 30. 06:10
Egyre nagyobb sebet ejtenek az utazási korlátozások, a súlyos áruellátási gondok és a gyenge hazai kereslet a fontosabb bevásárlóközpontok bérlőin. Megrendülhet több budapesti plaza bérlői állománya, ha nem áll helyre a forgalmuk az ősz kezdetére. Az üzemeltetők adtak némi kedvezményt az üzleteknek, de a jelek szerint ez nem elég, hónapokon belül akár több bolt is bezárhat. 
Vásárló Hatalmas növekedési potenciál az online kereskedelemben
Márkázott tartalom | 2020. július 29. 10:54
A hazai e-kereskedelem gyors növekedésre volt képes az elmúlt években, a koronavírus-járvány pedig további bővülést tett lehetővé a szektor számára. De mit mutatnak a számok valójában? Sikertörténet vagy rosszul értelmezett statisztika?
Vásárló Romantikus pihenésre vágyik a kedvesével? Ezeket érdemes szem előtt tartania
Márkázott tartalom | 2020. július 21. 09:50
Egy romantikusan eltöltött hétvége nem csupán a kedvünkre, hanem a kapcsolatunkra szintén jó hatással lehet. Bár megvan a maga romantikája a spontán hétvégéknek is, azonban ha valóban viszonylag problémamentes és tökéletes nyugalomban szeretné eltölteni az időt a kedvesével, akkor érdemes indulás előtt legalább néhány nappal megszervezni a programot.  
Vásárló A tömegközlekedését üzemeltető céget keres egy magyar város
Privátbankár.hu | 2020. július 17. 08:21
A kormányzati Hivatalos Értesítőből derül ki az, hogy Nagykanizsa tömegközlekedésének biztosítására pályázatot ír ki a városvezetés.
Vásárló Édeshármas, avagy a mindenkit megmozgató tilalom
Márkázott tartalom | 2020. július 16. 08:51
A te partnered is bedobta már, hogy milyen izgalmas és újszerű lenne, ha kipróbálnátok hármasban? Lehet, hogy már egy ideje érlelitek a gondolatot, de nem jutottatok dűlőre, hogy férfi vagy nő legyen-e a harmadik? Maradjatok velünk, ez a cikk nektek szól!
Vásárló Kétszer annyiba kerül az alma, mint tavaly - a nyugdíjasoknak jobban fáj az élelmiszerár-emelés
Privátbankár.hu | 2020. július 10. 14:47
Az ATV Start című műsorának vendége volt kedden munkatársunk. Gáspár András a Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeiről illetve az élelmiszerárak emelkedésének hátteréről beszélt.
Vásárló A vizuális memória fejlesztésének fontossága iskolába lépés előtt
Márkázott tartalom | 2020. július 8. 10:12
Ha gyermeked az iskolakezdés küszöbén áll, akkor mindenképp érdemes nagy hangsúlyt fektetni a vizuális memóriájának a fejlesztésére. Mai cikkünkben megtudhatod, hogy miért is olyan fontos ez, illetve néhány játékos ötlettel is szolgálunk.
Vásárló Praktikus nászajándékötletek
Márkázott tartalom | 2020. július 7. 10:50
Nincs is szebb, mint amikor két fiatal örökre összeköti az életét. Ekkor minden családtag, barát és ismerős együtt sír örömében, és tulajdonképpen mi is átéljük a boldogságukat. Ha voltál már esküvőn, tudod, miről beszélek, valamint azzal is tisztában vagy, milyen sokat jelentenek ilyenkor a különleges ajándékok. Most néhány fergeteges nászajándékötlettel találkozhatsz!
hírlevél