5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével párhuzamosan az élelmiszerárak tovább nőttek: 1 százalékkal drágább a bevásárlás májushoz képest Árkosár-felmérésünk szerint. Az éves drágulás ennél jóval több, 5 százalék fölé ugrott júliusban. Közel 22 ezer forintra lesz szükségünk ahhoz, hogy letudjunk egy átlagos nagybevásárlást. Megnéztük, hol és mennyibe kerülnek a nyár klasszikus hűsítői.  

Hétfőn tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal a májusi kiskereskedelmi forgalmi adatokat, eszerint az üzletek forgalma (naptárhatástól megtisztítva) 2,1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. 

A forgalomcsökkenés mellett hogyan változtak az árak? Ahogy bő 13 éve minden hónapban, így idén július 3-án ismételten megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. (A KSH a legfrissebb, júniusra vonatkozó inflációs statisztikáit szerdán teszi közzé.)

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Felmérésünk szerint az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain: az előző hónaphoz és tavaly júliushoz viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt átagosan 1 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás.

Az Auchanban mindösszesen 9 forinttal fizettünk többet, mint egy hónappal korábban. A Tesco és az Interspar nagyobb áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályokon: előbbinél 0,9 százalékos, utóbbinál 2,1 százalékos drágulás mértünk egy hónap alatt.

Egy év alatt ennél komolyabb emelés történt a három hipernél:

5,5 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2019 júliusában.

A kosár átlagértéke 1152 forinttal emelkedett egy év alatt, elérte a 21 936 forintot - ez egyébként történelmi csúcs, ami a jelenlegi inflációs környezetben persze nem meglepő.

Az áruházak közötti árkülönbség most valmivel nagyobb lett, mint amit májusban mértünk. Akkor a legolcsóbb és a legdrágább lánc között 534 forint (avagy 2,42 százalék) volt felmérésünk szerint a különbség, júliusra ez az összeg 712 forintra (3,2százalékra) hízott.

Mi lett olcsóbb? Mi lett drágább?

Komolyabb, 30 százalék körüli árcsökkentést mértünk éves (-33 százalék) és havi (-29 százalék) szinten is a burgonyánál. A zöldségen kívül csak a tej és a tojás ára mérséklődött. Éves összehasonlításban 10 százalékkal kerül kevesebbe a tej, mint egy éve, havi összevetésben 15 százalékot ment lejjebb a tojás ára (ami egyébként az egyik áruházlánc óriási akciójának köszönhető).

10 százaléknál nagyobb havi áremelkedést az italoknál mértük. A drágulást az égetett szesz vezeti, 20 százalékot meghaladó emelkedéssel, de 13 és 15 százalék közötti mértékben nőtt a kóla és a narancslé ára is. Összességében közel 12 százalékkal kerülnek többe az alkoholos és nem alkoholos italok májushoz viszonyítva.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Éves távlatban nem csak az italoknál mértünk komoly árnövekedést. Elszállt az alma ára: tavaly júliushoz képet közel 95 százalékkal kell többet fizetnünk a gyümölcsért. 30 százalék feletti emelkedés történt a jeges teánál, 24 százalékos drágulás a cukornál. Ha ez nem lenne elég, kétszámjegyű, 10-20 százalék között emelés történt egy év alatt a kenyérnél, az olajnál, a tésztánál, a kólánál és több tejterméknél, köztük a sajtnál, a túródesszertnél és a tejfölnél.

Havi legolcsóbbak: dinnye, sör és jégkrém

Ebben a hónapban is kiválasztottunk három terméket, amelyeknél külön megnéztük, hol és mennyiért lehet beszerezni a legkedvezőbb áron (márkára és minőségre való tekintet nélkül). A hirtelen berobbanó nyár komolyan rányomta a bélyeget a felmérésünkre is.

Júliust írunk, javában tart a dinnyeszezon.  Ez abból is látszik, hogy már magyar dinnyét is találtuk az egyik áruházban. Az Intersparban 199 forintért kínálták a magyar görögdinnye kilóját. A másik két láncnál olaszországi görögdinnyét árultak. Ha nem számít a származási ország, a három hipermarket közül mindegy, melyikbe megyünk dinnyét venni, mindenhol 199 forintért adtak egy kiló görögdinnyét.  

Dinnyére sört? Körbenéztünk a sörös polcok kínálata között is. Különösen most, hogy a kormány a magyar gyártók érdekeinek védelmében drasztikusan átalakítaná a sör- és üditőital-piac szabályait. Bár felmérésünkben nem vettük figyelembe, hogy külföldi vagy magyar gyártó termékéről van-e szó, csak az árakat vettük alapul. Legolcsóbban az Auchanban találtunk dobozos sört: 139 forintért adták az Arany Szarvas világos sört.  A Tescóban a saját márkás Rastinger Lager és a De Helder világos sört mérték a legkedvezőbb áron, 175 forintért, míg a Sparban négyféle sör (Arany Fácán, Spaten, HB Hofbräu München és Lowenbrau) közül is lehetett választani, mind 199 forintos áron.

Pálcikás/tölcséres jégkrémből mindenhol a láncok saját márkás termékei taroltak, közülük is a legolcsóbbat a Tescóban: az 52 ml-es hűsítő 99 forintba került. Néhány forinttal került csak többe az Auchan szintén saját márkás terméke: a 120 ml-es vaníliás jégkrémét 120 forintért kínálták. Legdrágábban a Sparban mérték a jégkrémet: a 130 ml-es Royal tölcséres 189 forintért adták.  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG