5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azt továbbra sem mondhatjuk, hogy olcsón meg lehet úszni a családi nagybevásárlást, de ahogy a járványgörbe, úgy az élelmiszerár-emelkedés görbéje is laposodni látszik júniusban - ez derül ki a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményeiből. Az éves áremelkedés alacsonyabb, mint az elmúlt hónapokban, havi szinten pedig egy kis árcsökkenést is mértünk.

A forgalom nem csökken, az árbevétel szépen nő majd - lesz miből különadót fizetni

Ahogy a KSH friss kiskereskedelmi statisztikáiból is látszik, a koronavírus-járvány az élelmiszert forgalmazó üzletek forgalmát alig vetette vissza - pedig a legfrissebb adat áprilisra vonatkozik, amikor még erőteljesen emelkedett az új fertőzések száma, de már nem volt nyoma a márciusi pánikvásárlásoknak. Úgy tűnik, a korábbi rohamszerű készletfelhalmozások és a korlátozások ellenére továbbra is "rendes" menetrend szerint vásároltak a magyarok az élelmiszerüzletekben.

Az árak viszont az elmúlt hónapokban kiemelkedő tempóban emelkedtek ugyanazekben a boltokban - ez komolyabb árbevétel-emelkedést hozhat a szektornak. Kérdés, hogy időközben milyen többletköltségeket okozott a járvány - az például biztos, hogy a kereskedelmi láncok egy május 1-jétől hatályos jogszabály alapján különadót fizetnek. A kormányzati tervek szerint a multinacionális kereskedelmi láncok ezen a jogcímen évente 36 milliárd forintot fognak fizetni, és ezt az összeget a koronavírus-járvány elleni védekezéshez létrehozott alapban használják majd fel. 

Lassult, de még így is 4,2 százalékos az áremelkedés júniusban

Ami az áremelkedést illeti: friss felmérésünk szerint ez éves összehasonlításban júniusban is tovább folytatódik, a tempó azonban nagyot csökkent - havi összehasonlításban pedig még némi csökkenést is mértünk körképünk elkészítésekor. Június 4-én jártuk végig három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára - ahogy bő 13 éve minden hónapban. 

Azt tapasztaltuk: az áprilisi 9,2 százalékos és a májusi 7,9 százalékos éves áremelkedés után júniusban átlagosan "csak" 4,2 százalékkal emelkedtek az árak az előző év azonos hónapjához képest.

A szokásosnál most valamivel nagyobb a szórás az éves adatban: az Interspar fél százalékot engedett tavalyi áraiból, a Tesco viszont 9,6 százalékot emelt - az Auchan most középutasként 3,7 százalékkal feljebb lőtte be árait, mint egy éve.

Az előző hónaphoz képest két áruházban is csökkentek az árak: az Auchan 2, az Interspar 3,6 százalékkal olcsóbban adta ugyanazt a kosarat júniusban, mint májusban. A Tesco 3 százalékkal emelte az árait, a felmérésben most csak ők kerültek 22 ezer forint fölé. Az átlagos kosárérték 21 707 forint lett, 0,9 százalékkal alacsonyabb, mint egy hónappal ezelőtt.

A mezőny egyes tagjai között ugyan volt némi átrendeződés (élre állt az Auchan, hátra került a Tesco), de továbbra is kicsi a különbség a hipermarketek között: a legdrágább és a legolcsóbb között 534 forint a differencia, kevesebb mint 2,5 százalék. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, 20 322 forintot kellene fizetnünk - ez az 1400 forintos különbség sem jelentős, főleg ha figyelembe vesszük a tripla bevásárlás logisztikai nehézségeit is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi összehasonlításban ezúttal nem sok kiemelkedő (kétszámjegyű) áremeléssel találkoztunk, egyedül az alma lett sokkal drágább: egy hónap alatt 55 százalékkal drágult. A hipermarketekben két kiló almát ezúttal nem lehetett beszerezni 1000 forint alatti áron. Narancslevet viszont bő 10 százalékkal olcsóbban is beszerezhettünk volna, mint egy hónapja.

Éves összehasonlításban viszont annál hosszabb a nagyot dráguló termékek listája.

Az alma átlagára duplázódott (+101%), a sertéspárizsi pedig 30 százalékkal drágább, mint egy éve.

20 százalékot meghaladó éves áremelést mértünk a tojásnál, a lisztnél, az UHT tejnél, a cukornál és a túró rudinál. Több mint 10 százalékkal kerül többe most a tea, a rizs, az olaj, a tészta, a májas, a tejföl és egyes szénsavmentes üdítők, mint tavaly júniusban. A jó hírek listája rövidebb: a krumpli 34 százalékkal olcsóbb lett egy év alatt, a narancslé pedig 12-vel.

Havi legolcsóbbak: itt a grillszezon

A járvány visszahúzódásával a korlátozások is enyhülnek, már országszerte mehetünk étterembe, de a rendezvényekre vonatkozó korlátozások továbbra is fennmaradtak. A vírus azért még köztünk van, az odafigyelés továbbra is indokolt - ennek jegyében a hosszú heteken át tartó bezártság végét érdemes lehet egy szabadtéri grillpartival megünnepelni - akinek van erre lehetősége, az járványügyileg is biztonságosabb keretek között találkozhat így újra rég látott rokonaival, barátaival. 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Állandó rovatunkban megvizsgáltuk, a grillparti elengedhetetlen kellékeit hol lehet a legolcsóbban beszerezni, ha márkára és minőségre nem vagyunk tekintettel, egyedül csak az árcímke alapján választunk? Ezúttal is 3 terméket vizsgáltunk meg - közülük grillkolbászt az Intersparban találtunk a legolcsóbban, a Regnum kilónként 2330 forintba került. A Tesco sajátmárkás grillkolbász-válogatása 2398 forint volt kilónként, az Auchanban a Wiesbauer country grill specialitásának kilója 3330 forintba került.

Grillsajtot a Tescóban találtunk olcsón, a Soma's snidlinges grillsajt 1799 forintba került. Az Auchanban a Hajdu party grill pack kilónként 2624 forintra jött ki, a Sparban pedig 2997 forint volt a legolcsóbb grillsajt kilója.

A húsevő és a vegetáriánus vendégek mellett a vegánokra is érdemes gondolni: ők nem a hús vagy a sajt mellé, hanem magában is ehetik a grillezett cukkinit, ami mindhárom hipermarketben 599 forintos kilónkénti áron volt elérhető (persze nyersen - grillezni magunknak kell a zöldséget).

A KSH kedden teszi közzé friss, májusra vonatkozó inflációs adait.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos mininálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
Vásárló Ideje felturbózni az otthoni világítást
Márkázott tartalom | 2025. január 7. 11:14
A LED szalagok már hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvendenek. Ma már többféle változatuk érhető el a piacon, így alaposan át kell gondolni, hogy végül melyikre esik a választásunk. Tökéletes megoldás bármely helyiségbe otthon, de akár a munkahelyen az irodában is felszerelhetünk ilyen kiegészítőt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG