5p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azt továbbra sem mondhatjuk, hogy olcsón meg lehet úszni a családi nagybevásárlást, de ahogy a járványgörbe, úgy az élelmiszerár-emelkedés görbéje is laposodni látszik júniusban - ez derül ki a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményeiből. Az éves áremelkedés alacsonyabb, mint az elmúlt hónapokban, havi szinten pedig egy kis árcsökkenést is mértünk.

A forgalom nem csökken, az árbevétel szépen nő majd - lesz miből különadót fizetni

Ahogy a KSH friss kiskereskedelmi statisztikáiból is látszik, a koronavírus-járvány az élelmiszert forgalmazó üzletek forgalmát alig vetette vissza - pedig a legfrissebb adat áprilisra vonatkozik, amikor még erőteljesen emelkedett az új fertőzések száma, de már nem volt nyoma a márciusi pánikvásárlásoknak. Úgy tűnik, a korábbi rohamszerű készletfelhalmozások és a korlátozások ellenére továbbra is "rendes" menetrend szerint vásároltak a magyarok az élelmiszerüzletekben.

Az árak viszont az elmúlt hónapokban kiemelkedő tempóban emelkedtek ugyanazekben a boltokban - ez komolyabb árbevétel-emelkedést hozhat a szektornak. Kérdés, hogy időközben milyen többletköltségeket okozott a járvány - az például biztos, hogy a kereskedelmi láncok egy május 1-jétől hatályos jogszabály alapján különadót fizetnek. A kormányzati tervek szerint a multinacionális kereskedelmi láncok ezen a jogcímen évente 36 milliárd forintot fognak fizetni, és ezt az összeget a koronavírus-járvány elleni védekezéshez létrehozott alapban használják majd fel. 

Lassult, de még így is 4,2 százalékos az áremelkedés júniusban

Ami az áremelkedést illeti: friss felmérésünk szerint ez éves összehasonlításban júniusban is tovább folytatódik, a tempó azonban nagyot csökkent - havi összehasonlításban pedig még némi csökkenést is mértünk körképünk elkészítésekor. Június 4-én jártuk végig három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára - ahogy bő 13 éve minden hónapban. 

Azt tapasztaltuk: az áprilisi 9,2 százalékos és a májusi 7,9 százalékos éves áremelkedés után júniusban átlagosan "csak" 4,2 százalékkal emelkedtek az árak az előző év azonos hónapjához képest.

A szokásosnál most valamivel nagyobb a szórás az éves adatban: az Interspar fél százalékot engedett tavalyi áraiból, a Tesco viszont 9,6 százalékot emelt - az Auchan most középutasként 3,7 százalékkal feljebb lőtte be árait, mint egy éve.

Az előző hónaphoz képest két áruházban is csökkentek az árak: az Auchan 2, az Interspar 3,6 százalékkal olcsóbban adta ugyanazt a kosarat júniusban, mint májusban. A Tesco 3 százalékkal emelte az árait, a felmérésben most csak ők kerültek 22 ezer forint fölé. Az átlagos kosárérték 21 707 forint lett, 0,9 százalékkal alacsonyabb, mint egy hónappal ezelőtt.

A mezőny egyes tagjai között ugyan volt némi átrendeződés (élre állt az Auchan, hátra került a Tesco), de továbbra is kicsi a különbség a hipermarketek között: a legdrágább és a legolcsóbb között 534 forint a differencia, kevesebb mint 2,5 százalék. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, 20 322 forintot kellene fizetnünk - ez az 1400 forintos különbség sem jelentős, főleg ha figyelembe vesszük a tripla bevásárlás logisztikai nehézségeit is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi összehasonlításban ezúttal nem sok kiemelkedő (kétszámjegyű) áremeléssel találkoztunk, egyedül az alma lett sokkal drágább: egy hónap alatt 55 százalékkal drágult. A hipermarketekben két kiló almát ezúttal nem lehetett beszerezni 1000 forint alatti áron. Narancslevet viszont bő 10 százalékkal olcsóbban is beszerezhettünk volna, mint egy hónapja.

Éves összehasonlításban viszont annál hosszabb a nagyot dráguló termékek listája.

Az alma átlagára duplázódott (+101%), a sertéspárizsi pedig 30 százalékkal drágább, mint egy éve.

20 százalékot meghaladó éves áremelést mértünk a tojásnál, a lisztnél, az UHT tejnél, a cukornál és a túró rudinál. Több mint 10 százalékkal kerül többe most a tea, a rizs, az olaj, a tészta, a májas, a tejföl és egyes szénsavmentes üdítők, mint tavaly júniusban. A jó hírek listája rövidebb: a krumpli 34 százalékkal olcsóbb lett egy év alatt, a narancslé pedig 12-vel.

Havi legolcsóbbak: itt a grillszezon

A járvány visszahúzódásával a korlátozások is enyhülnek, már országszerte mehetünk étterembe, de a rendezvényekre vonatkozó korlátozások továbbra is fennmaradtak. A vírus azért még köztünk van, az odafigyelés továbbra is indokolt - ennek jegyében a hosszú heteken át tartó bezártság végét érdemes lehet egy szabadtéri grillpartival megünnepelni - akinek van erre lehetősége, az járványügyileg is biztonságosabb keretek között találkozhat így újra rég látott rokonaival, barátaival. 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Állandó rovatunkban megvizsgáltuk, a grillparti elengedhetetlen kellékeit hol lehet a legolcsóbban beszerezni, ha márkára és minőségre nem vagyunk tekintettel, egyedül csak az árcímke alapján választunk? Ezúttal is 3 terméket vizsgáltunk meg - közülük grillkolbászt az Intersparban találtunk a legolcsóbban, a Regnum kilónként 2330 forintba került. A Tesco sajátmárkás grillkolbász-válogatása 2398 forint volt kilónként, az Auchanban a Wiesbauer country grill specialitásának kilója 3330 forintba került.

Grillsajtot a Tescóban találtunk olcsón, a Soma's snidlinges grillsajt 1799 forintba került. Az Auchanban a Hajdu party grill pack kilónként 2624 forintra jött ki, a Sparban pedig 2997 forint volt a legolcsóbb grillsajt kilója.

A húsevő és a vegetáriánus vendégek mellett a vegánokra is érdemes gondolni: ők nem a hús vagy a sajt mellé, hanem magában is ehetik a grillezett cukkinit, ami mindhárom hipermarketben 599 forintos kilónkénti áron volt elérhető (persze nyersen - grillezni magunknak kell a zöldséget).

A KSH kedden teszi közzé friss, májusra vonatkozó inflációs adait.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG