5p

Azt továbbra sem mondhatjuk, hogy olcsón meg lehet úszni a családi nagybevásárlást, de ahogy a járványgörbe, úgy az élelmiszerár-emelkedés görbéje is laposodni látszik júniusban - ez derül ki a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményeiből. Az éves áremelkedés alacsonyabb, mint az elmúlt hónapokban, havi szinten pedig egy kis árcsökkenést is mértünk.

A forgalom nem csökken, az árbevétel szépen nő majd - lesz miből különadót fizetni

Ahogy a KSH friss kiskereskedelmi statisztikáiból is látszik, a koronavírus-járvány az élelmiszert forgalmazó üzletek forgalmát alig vetette vissza - pedig a legfrissebb adat áprilisra vonatkozik, amikor még erőteljesen emelkedett az új fertőzések száma, de már nem volt nyoma a márciusi pánikvásárlásoknak. Úgy tűnik, a korábbi rohamszerű készletfelhalmozások és a korlátozások ellenére továbbra is "rendes" menetrend szerint vásároltak a magyarok az élelmiszerüzletekben.

Az árak viszont az elmúlt hónapokban kiemelkedő tempóban emelkedtek ugyanazekben a boltokban - ez komolyabb árbevétel-emelkedést hozhat a szektornak. Kérdés, hogy időközben milyen többletköltségeket okozott a járvány - az például biztos, hogy a kereskedelmi láncok egy május 1-jétől hatályos jogszabály alapján különadót fizetnek. A kormányzati tervek szerint a multinacionális kereskedelmi láncok ezen a jogcímen évente 36 milliárd forintot fognak fizetni, és ezt az összeget a koronavírus-járvány elleni védekezéshez létrehozott alapban használják majd fel. 

Lassult, de még így is 4,2 százalékos az áremelkedés júniusban

Ami az áremelkedést illeti: friss felmérésünk szerint ez éves összehasonlításban júniusban is tovább folytatódik, a tempó azonban nagyot csökkent - havi összehasonlításban pedig még némi csökkenést is mértünk körképünk elkészítésekor. Június 4-én jártuk végig három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára - ahogy bő 13 éve minden hónapban. 

Azt tapasztaltuk: az áprilisi 9,2 százalékos és a májusi 7,9 százalékos éves áremelkedés után júniusban átlagosan "csak" 4,2 százalékkal emelkedtek az árak az előző év azonos hónapjához képest.

A szokásosnál most valamivel nagyobb a szórás az éves adatban: az Interspar fél százalékot engedett tavalyi áraiból, a Tesco viszont 9,6 százalékot emelt - az Auchan most középutasként 3,7 százalékkal feljebb lőtte be árait, mint egy éve.

Az előző hónaphoz képest két áruházban is csökkentek az árak: az Auchan 2, az Interspar 3,6 százalékkal olcsóbban adta ugyanazt a kosarat júniusban, mint májusban. A Tesco 3 százalékkal emelte az árait, a felmérésben most csak ők kerültek 22 ezer forint fölé. Az átlagos kosárérték 21 707 forint lett, 0,9 százalékkal alacsonyabb, mint egy hónappal ezelőtt.

A mezőny egyes tagjai között ugyan volt némi átrendeződés (élre állt az Auchan, hátra került a Tesco), de továbbra is kicsi a különbség a hipermarketek között: a legdrágább és a legolcsóbb között 534 forint a differencia, kevesebb mint 2,5 százalék. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, 20 322 forintot kellene fizetnünk - ez az 1400 forintos különbség sem jelentős, főleg ha figyelembe vesszük a tripla bevásárlás logisztikai nehézségeit is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi összehasonlításban ezúttal nem sok kiemelkedő (kétszámjegyű) áremeléssel találkoztunk, egyedül az alma lett sokkal drágább: egy hónap alatt 55 százalékkal drágult. A hipermarketekben két kiló almát ezúttal nem lehetett beszerezni 1000 forint alatti áron. Narancslevet viszont bő 10 százalékkal olcsóbban is beszerezhettünk volna, mint egy hónapja.

Éves összehasonlításban viszont annál hosszabb a nagyot dráguló termékek listája.

Az alma átlagára duplázódott (+101%), a sertéspárizsi pedig 30 százalékkal drágább, mint egy éve.

20 százalékot meghaladó éves áremelést mértünk a tojásnál, a lisztnél, az UHT tejnél, a cukornál és a túró rudinál. Több mint 10 százalékkal kerül többe most a tea, a rizs, az olaj, a tészta, a májas, a tejföl és egyes szénsavmentes üdítők, mint tavaly júniusban. A jó hírek listája rövidebb: a krumpli 34 százalékkal olcsóbb lett egy év alatt, a narancslé pedig 12-vel.

Havi legolcsóbbak: itt a grillszezon

A járvány visszahúzódásával a korlátozások is enyhülnek, már országszerte mehetünk étterembe, de a rendezvényekre vonatkozó korlátozások továbbra is fennmaradtak. A vírus azért még köztünk van, az odafigyelés továbbra is indokolt - ennek jegyében a hosszú heteken át tartó bezártság végét érdemes lehet egy szabadtéri grillpartival megünnepelni - akinek van erre lehetősége, az járványügyileg is biztonságosabb keretek között találkozhat így újra rég látott rokonaival, barátaival. 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Állandó rovatunkban megvizsgáltuk, a grillparti elengedhetetlen kellékeit hol lehet a legolcsóbban beszerezni, ha márkára és minőségre nem vagyunk tekintettel, egyedül csak az árcímke alapján választunk? Ezúttal is 3 terméket vizsgáltunk meg - közülük grillkolbászt az Intersparban találtunk a legolcsóbban, a Regnum kilónként 2330 forintba került. A Tesco sajátmárkás grillkolbász-válogatása 2398 forint volt kilónként, az Auchanban a Wiesbauer country grill specialitásának kilója 3330 forintba került.

Grillsajtot a Tescóban találtunk olcsón, a Soma's snidlinges grillsajt 1799 forintba került. Az Auchanban a Hajdu party grill pack kilónként 2624 forintra jött ki, a Sparban pedig 2997 forint volt a legolcsóbb grillsajt kilója.

A húsevő és a vegetáriánus vendégek mellett a vegánokra is érdemes gondolni: ők nem a hús vagy a sajt mellé, hanem magában is ehetik a grillezett cukkinit, ami mindhárom hipermarketben 599 forintos kilónkénti áron volt elérhető (persze nyersen - grillezni magunknak kell a zöldséget).

A KSH kedden teszi közzé friss, májusra vonatkozó inflációs adait.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A fehérborok gyöngyszeme
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 13:50
A Sauvignon Blanc, a világ egyik legkedveltebb fehérborfajtája, igazi élvezet azoknak, akik szeretik a friss és élénk savakkal teli italokat. Ez a borfajta rendkívüli karakterrel rendelkezik, ízével a citrusos, zöldfűszeres aromák uralják az összhatást. Nem véletlen, hogy sokak szívébe belopja magát ez a fehérbor: kombinálja a könnyedséget és az intenzív ízeket. Képzeld el, hogy egy forró nyári délutánt egy hűvösen behűtött pohár Sauvignon Blanc társaságában töltesz el. Nem hangzik csábítóan?
Vásárló Stresszmentes költözés: amit tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 10:03
Sokan, akik költözés előtt állnak, gyakran úgy érzik, hogy az új élet kezdete rengeteg teendővel jár. A költözés számos embernek okoz stresszt, hiszen a feladatok sokasága és a megszokott életterek áthelyezése kimerítő feladat. Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne ezt a folyamatot egyszerűbbé tenni? Ebben a cikkben néhány hasznos tanáccsal és stratégiával nyújtunk segítséget a precíz és gördülékeny költözés lebonyolításához.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Hogyan történik a hajbeültetés?
Márkázott tartalom | 2025. november 1. 11:24
Sajnos sokan küzdenek a kopaszodással, van, hogy már viszonylag fiatalon jelentkeznek a “tünetek”. Szerencsére már van megoldás, a hajbeültetés sok ember számára jelent hosszú távú alternatívát. Egy ilyen beavatkozás azonban nem rövid idő, felkészülésre van szükség és jobb, ha a teljes napunkat szabaddá tesszük.
Vásárló Egészséges haj – a magabiztosság természetes forrása
Márkázott tartalom | 2025. október 30. 11:39
A hajunk sokkal többet jelent egyszerű megjelenésnél. Önbizalmat ad, tükrözi egészségünket és befolyásolja azt, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Nem véletlen, hogy a hajvesztés vagy a fejbőrproblémák komoly lelki terhet jelenthetnek.  Szerencsére ma már léteznek olyan korszerű megoldások, amelyekkel visszanyerhető a természetes, egészséges hajkorona.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG