Az Auchan portugáliai leányvállalata és a helyi DarAcordar nonprofit szervezet új mobilalkalmazást hozott létre, amelynek segítségével a vásárlók kontrollálni tudják az élelmiszer-beszerzéseiket.
Hol a banánhéj?
Ennek szellemében az alkalmazás elnevezése „Kalkulátor az élelmiszer-pazarlás ellen”. Az applikáció segít a vevőnek abban, hogy felismerje, mennyi élelmiszert vásárol meg feleslegesen.
A European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál szerint azt is megmutatja, hogy a kidobott termékek milyen környezeti kárt okoznak, milyen a gazdasági hatása ennek, illetve hogyan érinti a vásárló zsebét. Az Auchan pr-szövege szerint segíteni szeretnének a vásárlóknak, hogy tájékozottabbak legyenek az élelmiszer-pazarlás témájában, ennek tükrében jobban végiggondolhassák, mi az, amit érdemes és mit nem megvásárolniuk.
A program személyre szabott információkat ad a fogyasztók pazarlási szokásairól. Súlyban és értékben is figyelemmel kísérhetik, hol csúsznak el. A kalkulációk mellett ötleteket is ad arra, hogyan csökkentsék a pazarlásukat és ezzel a felesleges kiadásaikat.
A maradék összejátszik a mesterséges intelligenciával
Az Aldi Spanyolországban indított hasonló projektet „Ízletes maradékok” címmel. Ezzel arra utalnak, hogy a platform a mesterséges intelligencia (MI) segítségével receptötletekkel bombázza a felhasználót azokra az összetevőkre alapozva, amiket vásárolt.
Az MI külön figyel arra, hogy tanácsokat adjon minden maradék felhasználására. A receptek terén igyekszik sokfélét kitalálni, hogy bármely ízlésű fogyasztó megtalálja a neki megfelelőt. A helyi Aldi adatai szerint 2022-ben több mint 6,5 ezer tonna romlandó élelmiszer kidobását előzték meg adományozással és leértékelési akciókkal. Egyes termékekre 30 százalékos árengedményt adnak közvetlenül a szavatosságuk lejárta előtt.