3p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt hetek botránya, miszerint Facebook felhasználók adatai kerültek egy céghez, amely azt akár politikai kampányban is felhasználhatta, sok felhasználóban kételyeket ébresztett. Miről van szó, kell-e a félnünk, vagy nyugodtan folytathatjuk jól megszokott virtuális társadalmi életünket ezeken az oldalakon? Na és mit tegyünk, ha részvényesek vagyunk bennük?

A probléma látszólag egyszerű volt: 50 millió ember adatait megszerezhette a Cambridge Analytica nevű cég, amely, mint kiderült, részt vehetett az amerikai elnökválasztási kampányban is, de Kenyában régóta igen aktív a választásokon. A Facebook először bizonytalankodott, de aztán teljes mellszélességgel kiállt a felhasználók érdekei mellett, sokkal nagyobb védelmet és átláthatóságot ígért.

Jó volt, csak nem hozott pénzt

A probléma tulajdonképpen kódolva volt, a kérdés csak az volt, hogy mikor bukkan felszínre. Maga a közösségi média alapötlete hamar, még a múlt évtized elején megjelent, és igen népszerűvé vált. Először volt több kisebb ilyen oldal, sokszor országonként vagy nyelvenként, aztán egyszer csak jött a Facebook, több szolgáltatást nyújtott, mint a többiek, így aztán a fél világ, vagy annál több is, átpártolt rá. Ma már több mint 2 milliárd felhasználója van, ráadásul nincs olyan üzleti vállalkozás, aki ne lenne rajta, sőt ne azt használná fő kommunikációs eszköznek.

Kezdetben a cég zárt társaság volt, mark Zuckerberg és alapítótársai mellé kockázati tőkések léptek, látván a gyors térhódítást, de a felhasználók adataival még nem sokat foglalkoztak. A tulajdonosokban viszont egyre inkább felmerült, hogy mivel a felhasználók nem fizetnek, valahonnan azért profitot is kéne termelni, amit főleg reklámozással láttak kivitelezhetőnek. A céget tőzsdére vitték, ami kezdetben kudarc volt, de a tőkeemelésből indult a nagy fejlesztés: hogy lehet hatékonyan reklámozni.

Kényes megoldás

Az lett a megoldás, hogy személyre szabottan reklámoznak, ehhez viszont ki kell ismerni a felhasználót. Idővel ezt tökélyre fejlesztették, annyira, hogy mindent tudnak rólunk, és ezt elvileg csak a célzott reklámozás érdekében használják fel. A módszer be is vált: a reklámozók döntik a pénzt a céghez, árbevétele, nyeresége, de különösen részvényárfolyama a magasba szökött. Idő kérdése volt viszont, hogy valaki visszaéljen ezzel a rengeteg adattal.

Nem lesz már aranybánya

Miután azonban a közösségi oldalak arra épülnek, hogy sok és lehetőleg aktív felhasználójuk legyen, fontos, hogy ne rendüljön meg bennük a bizalom. Ezért Zuckerberg kampányt indított, elnézést kért, és ígéretet tett, hogy sokkal szigorúbban kezelik az adatokat, hisz azért hozta létre ezt az egészet, hogy az embereket összekösse, nem azért, hogy félniük kelljen. Biztosak vagyunk benne, hogy ugyan továbbra is sok adatok fognak gyűjteni, de erre tényleg jobban odafigyelnek, ráadásul lehetővé teszik a felhasználó számára, hogy ő maga állítsa be bizonyos határok között, hogy milyen adatot gyűjthetnek.

A felhasználók tehát nem fogják rosszabbul érezni magukat, viszont a jelenség rámutat, hogy itt a reklámalapú pénzszerzési lehetőségek határa ezeknek az oldalaknak. Kevesebb adattal és kevesebb hozzáférési lehetőséggel kevesebbet fognak költeni a reklámozók, a nagy növekedésnek vége. Ami a Facebookot illeti, részvénye így is sokkal magasabbra emelkedett, mint a modell alapján pár éve elképzelhető volt, tekintsék ezt a részvényesek ingyenebédnek. Mark Zuckerberg egyébként már egy ideje figyelmezteti a részvényeseket, hogy a növekedési sztori kifulladóban, az általa ültetett fa sem nő az égig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szabályosan berúgja az ajtót a legnagyobb boltlánc
Buksza blog | 2024. október 29. 12:41
Az Egyesült Államok legnagyobb áruházlánca előrehozta a Black Friday akciószezon kezdetét, így egyre inkább igaz a kiskereskedőknek az a technikája, hogy a fekete péntek igazából fekete november lett.
Vásárló Csapás a baktériumokra: nagyon agresszív módszer jelenthetne totális győzelmet
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 07:44
Korábban a marhahús fertőzöttsége okozott gondokat a gyorsétteremláncoknál, ám a legutóbbi esetben, a McDonald’s amerikai fertőzésében olyan összetevő volt mérgező, amit nem sütnek meg. 
Vásárló Mi vár az autósokra a benzinkutakon? Kiderült
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 10:22
Áremelkedés jön.
Vásárló Átléptek egy határt a magyar boltok: rosszul fest a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés eredménye
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. október 28. 05:46
Idén október végén már 11 ezer forint fölé ugrott a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek ára. Ez meghaladja a szeptemberi és a tavaly októberi szintet is. Kiderül az is, hogy érdemes-e tartós tejért a diszkontokba menni. 
Vásárló Rákaptak a Lidl újdonságaira, jön az átalakulás a polcokon
Buksza blog | 2024. október 26. 16:21
A Lidl magasabb sebességfokozatra kapcsol a növényi alapú hús- és tejtermékpótló élelmiszerek kínálatában az Egyesült Királyságban, de ami ott divatba jön, az előbb-utóbb Magyarországon is megjelenhet. 
Vásárló Elkeserítő jelentés jött az online boltokban kapható játékokról, fókuszban a Temu és a többiek
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 12:17
Egy brit szakmai szervezet megvizsgálta a legnagyobb online piactereken kapható játékokat, aminek alapján riasztóan nagy arányban talált köztük a gyerekekre veszélyes termékeket.
Vásárló Hahó, emberek, itt vagyok én is! Ezt „kiabálja” a Lidl a lemaradás miatt
Buksza blog | 2024. október 24. 10:10
A Lidl és az Aldi versenypályája az egész világ, így nem meglepő, hogy az átlagosan fej fej mellett haladó vállatok felváltva egyik piacon jobban, a másikon gyengébben állnak. Ezt a Lidlnél is látják.
Vásárló Dörömbölnek a villámgyors gyógyszerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. október 24. 08:58
Egy ideje már nem igaz az Egyesült Államokban, hogy a receptre felírt gyógyszereket csak a gyógyszertárak fehér köpenyes patikusainál lehet beváltani, ám a rituálé megtörését tovább fokozták.
Vásárló Sokkal több automatával indulhat a palackvisszaváltás a közelben
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 08:35
A jövőre induló cseh rendszer szabályai szerint minden 50 négyzetméternél nagyobb egységben kell lennie automatának. 
Vásárló Méretes tockost kaphatnak a vevők a habzsolás miatt
Buksza blog | 2024. október 24. 06:44
Az online kereskedőknél vásárolt árukkal kapcsolatos megszokott lehetőség, hogy a vásárló egy bizonyos ideig ingyen visszaküldhet ezeket. A boltosoknak azonban messze nincs ingyen ez a szolgáltatás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG