3p
Az elmúlt hetek botránya, miszerint Facebook felhasználók adatai kerültek egy céghez, amely azt akár politikai kampányban is felhasználhatta, sok felhasználóban kételyeket ébresztett. Miről van szó, kell-e a félnünk, vagy nyugodtan folytathatjuk jól megszokott virtuális társadalmi életünket ezeken az oldalakon? Na és mit tegyünk, ha részvényesek vagyunk bennük?

A probléma látszólag egyszerű volt: 50 millió ember adatait megszerezhette a Cambridge Analytica nevű cég, amely, mint kiderült, részt vehetett az amerikai elnökválasztási kampányban is, de Kenyában régóta igen aktív a választásokon. A Facebook először bizonytalankodott, de aztán teljes mellszélességgel kiállt a felhasználók érdekei mellett, sokkal nagyobb védelmet és átláthatóságot ígért.

Jó volt, csak nem hozott pénzt

A probléma tulajdonképpen kódolva volt, a kérdés csak az volt, hogy mikor bukkan felszínre. Maga a közösségi média alapötlete hamar, még a múlt évtized elején megjelent, és igen népszerűvé vált. Először volt több kisebb ilyen oldal, sokszor országonként vagy nyelvenként, aztán egyszer csak jött a Facebook, több szolgáltatást nyújtott, mint a többiek, így aztán a fél világ, vagy annál több is, átpártolt rá. Ma már több mint 2 milliárd felhasználója van, ráadásul nincs olyan üzleti vállalkozás, aki ne lenne rajta, sőt ne azt használná fő kommunikációs eszköznek.

Kezdetben a cég zárt társaság volt, mark Zuckerberg és alapítótársai mellé kockázati tőkések léptek, látván a gyors térhódítást, de a felhasználók adataival még nem sokat foglalkoztak. A tulajdonosokban viszont egyre inkább felmerült, hogy mivel a felhasználók nem fizetnek, valahonnan azért profitot is kéne termelni, amit főleg reklámozással láttak kivitelezhetőnek. A céget tőzsdére vitték, ami kezdetben kudarc volt, de a tőkeemelésből indult a nagy fejlesztés: hogy lehet hatékonyan reklámozni.

Kényes megoldás

Az lett a megoldás, hogy személyre szabottan reklámoznak, ehhez viszont ki kell ismerni a felhasználót. Idővel ezt tökélyre fejlesztették, annyira, hogy mindent tudnak rólunk, és ezt elvileg csak a célzott reklámozás érdekében használják fel. A módszer be is vált: a reklámozók döntik a pénzt a céghez, árbevétele, nyeresége, de különösen részvényárfolyama a magasba szökött. Idő kérdése volt viszont, hogy valaki visszaéljen ezzel a rengeteg adattal.

Nem lesz már aranybánya

Miután azonban a közösségi oldalak arra épülnek, hogy sok és lehetőleg aktív felhasználójuk legyen, fontos, hogy ne rendüljön meg bennük a bizalom. Ezért Zuckerberg kampányt indított, elnézést kért, és ígéretet tett, hogy sokkal szigorúbban kezelik az adatokat, hisz azért hozta létre ezt az egészet, hogy az embereket összekösse, nem azért, hogy félniük kelljen. Biztosak vagyunk benne, hogy ugyan továbbra is sok adatok fognak gyűjteni, de erre tényleg jobban odafigyelnek, ráadásul lehetővé teszik a felhasználó számára, hogy ő maga állítsa be bizonyos határok között, hogy milyen adatot gyűjthetnek.

A felhasználók tehát nem fogják rosszabbul érezni magukat, viszont a jelenség rámutat, hogy itt a reklámalapú pénzszerzési lehetőségek határa ezeknek az oldalaknak. Kevesebb adattal és kevesebb hozzáférési lehetőséggel kevesebbet fognak költeni a reklámozók, a nagy növekedésnek vége. Ami a Facebookot illeti, részvénye így is sokkal magasabbra emelkedett, mint a modell alapján pár éve elképzelhető volt, tekintsék ezt a részvényesek ingyenebédnek. Mark Zuckerberg egyébként már egy ideje figyelmezteti a részvényeseket, hogy a növekedési sztori kifulladóban, az általa ültetett fa sem nő az égig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG