Az alternatív üzemanyagok széles körű elterjedését eddig három fő tényező hátráltatta: a járművek magas vételára, az alacsony elfogadottság, továbbá az újratöltő állomások hiánya. A szükséges számú CNG és LNG kutak nélkül a környezetbarát meghajtással közlekedő járművek nehezen tudják felvenni a versenyt a hagyományos tüzelőanyaggal hajtott példányokkal szemben. Az Európai Bizottság éppen ezért a tagállamok számára kötelező érvényű rendelkezéseket fogalmazott meg a környezetbarát üzemanyagok elterjedésének elősegítésére.
Az eddigi kezdeményezések többnyire az üzemanyagokra és járművekre irányultak, az üzemanyag-forgalmazásra való tekintet nélkül. Ezért üdvözlendő, hogy az Európai Bizottság olyan rendelkezéseket dolgozott ki, melynek köszönhetően javulhat a környezetbarát üzemanyagok infrastruktúrája - mondta Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke.
Az intézkedési csomag szerint, 2015 decemberéig közös szabványokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan. A stratégia célja, hogy kiépüljön a szükséges infrastruktúra.
LNG újratöltő állomások 400 kilométerenként
Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. A testület szorgalmazza, hogy újratöltő állomások épüljenek ki 400 kilométerenként a Transzeurópai Közlekedési Hálózat útjai mentén. Becslések szerint mintegy 181 LNG újratöltő állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén.
Az Európai Bizottság ajánlása szerint 139 tengeri és belföldi LNG újratöltő állomást kell telepíteni kikötőkben 2020-ig, vagy legkésőbb 2025-ig. A testület iránymutatása nem nagy kapacitású gáz-terminálokra vonatkozik, hanem fix, vagy mobil újratöltő állomásokra.
Az Európai Bizottság olyan intézkedési tervet fogalmazott meg, mely elősegítené a cseppfolyósított földgáz (LNG) hajózásban történő elterjedését. Az LNG-t jelenleg vízi szállítmányozásban szinte csak a Skandináv országokban használják, igaz, jelenleg már több tagállam fontolgatja a környezetbarát üzemanyaggal közlekedő hajók üzembe állítását.
CNG állomások pedig 150 kilométerenként lennének
Az Európai Bizottság ugyancsak ambiciózus célokat fogalmaz meg a sűrített földgázzal kapcsolatban. A CNG-t jelenleg 1 millió jármű hajtásához használják Európában, mely mindössze 0,5% százalékot tesz ki a teljes állományból. A Bizottság ajánlásának értelmében 2020. december 31-re elegendő számú, nyilvánosan elérhető töltőállomás létesülhet Európában, melyek maximum 150 kilométer távolságra lenne egymástól.
A tagállamok a kormányzati kiadások szükségképpeni bevonása nélkül is képesek lesznek e változtatások végrehajtására, akár a magánszektor beruházásait és magatartását ösztönző rendelkezések útján. Az EU támogatások túlnyomó része már rendelkezésre áll a TEN-T alapokból, továbbá a kohéziós és a strukturális alapokból – hívta fel a figyelmet a szakember.