1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elemzők csúcsra járó inflációs várakozásaira némileg rácáfolva a Privátbankár Árkosár-felmérésében októberben kismértékű árcsökkenésről árulkodnak az adatok. A hipermarketek versenyében a Tesco belehúzott, megszerezte a második helyet az Interspartól - talán az előző havi masszív áremelkedést kompenzálják az áruházak, talán Budai Gyula jelenléte nyomta le az árakat.

Árkosár "sztárvendéggel"

Október 5-én látogattunk meg három hipermarketet, hogy 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árait ismét feltérképezzük. A Tescóban ráadásul a szokásos látványosságok mellett egy különlegesség is szerepelt: Budai Gyula almát kínált és evett egy magyar termékeket reklámozó sajtótájékoztató keretében.

A Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a Tesco Váci úti áruházában minden vásárlónak azt tanácsolta, hogy egyen naponta legalább egy almát. A hazai almafogyasztás fellendítése érdekében a szaktárca mindent megtesz azért, hogy a vásárlók figyelmét ráirányítsa a kiváló minőségű termékre.

"Beleharapok az almába, tudom, hogy ezt szeretnék" - így zárta sajtótájékoztatóját Budai Gyula.

Októberi árkosár

Ami az októberi árkosarat illeti: szeptemberhez képest meglehetősen szétszakadt a mezőny. Helyet cserélt a Tesco és az Interspar, ez a brit lánc jelentős, 10 százalékos havi árcsökkentésének és a holland csoport 4,1 százalékos áremelésének következménye. Az Auchan eközben 4,6 százalékkal mérsékelte a kosár árát egy hónap alatt. Éves szinten az Auchan 3,7 százalékkal csökkentette, a Tesco 0,1 százalékkal emelte árait. Az Interspar csak egy hónapja, a Cora távozásával került be a felmérésbe.

Az árversenyben októberben az Auchan 15 049 forinttal került az élre, a Tesco 16 ezer, az Interspar 17 ezer forint feletti kosárértékkel végzett a versenyben. A szokatlanul nagy különbségeknek köszönhetően a legolcsóbb és a legdrágább kosár között 2817 forintra nőtt az eltérés, ez 15,7 százalékot jelent.

 



Az Árkosár átlagára a három áruházban mért adatok alapján 16 353 forint lett. Ez 3,6 százalékkal, 607 forinttal alacsonyabb az egy hónappal ezelőtti értéknél. A Cora-Interspar csere miatt korrigált éves árváltozás -1,8 százalékos, azaz 282 forinttal alacsonyabb a két áruház adatai alapján mért átlagár, mint egy évvel ezelőtt. Az előző havi Árkosárban rég nem látott tempójú élelmiszerár-emelkedést mértünk, az októberi csökkenés talán részben ennek kompenzációja.

 

Ha minden terméket ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor mindössze 14 251 forint lenne a mintabevásárlás végösszege - ez persze tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal oldható csak meg.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt leginkább a krumpli ára ugrott meg (átlagosan 28 százalékkal), 20 százalékkal drágább lett a liszt, bő 10 százalékkal a májas és az étolaj. 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent viszont szeptemberhez képest a banán, a kávé, a tea, a rizs, a csokoládé, a tészta, a csirkemell és a sajt ára. Almát viszont majd' 30 százalékkal olcsóbban találtunk, mint egy hónapja.

Naponta egy alma az orvost távol tartja


Tavaly októberhez képest a legjelentősebb, 30 százalék körüli áremelkedést a krumplinál, a chipsnél, a csokoládénál és az almánál mértük, 20 százalék körüli mértékben drágult a felvágott és a tojás, 12 százalékot az olaj.

Ásványvizet, kólát, whiskyt, sajtot, csokit, rizst, tejet és krumplit bő 10 százalékkal olcsóbban találtunk most, mint tavaly, 20-30 százalékkal olcsóbb a tea, a tészta és a banán.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

A kampány hatására rögtön meg is néztük, mennyiért lehet magyar almát venni a hipermarketekben. A legolcsóbb termék mindhárom áruházban magyar volt, az éppen az államtitkár által is személyesen felmért Tesco 149 forintért kínálta a hazai kilóját, az Interspar 229-ért, az Auchan pedig 239 forintért adta a magyar almát.

 

 


Kilós kenyeret az Auchanban már 139 forintért is találtunk, a Tescó ennél 20 forinttal drágább volt, az Intersparban 219 volt a legolcsóbb kilós vekni.

A kristálycukrot nagyjából egy árban kínálják a hiperek: az Auchan 259-ért, az Interspar 264-ért, a Tesco 269-ért kínált egy kiló cukrot ottjártunkkor.

A KSH csütörtökön közli a pénzromlás szeptemberi alakulásával kapcsolatos jelentését. Londoni elemzők szerint tovább gyorsulhatott, de valószínűleg tetőzött is az infláció. A Goldman Sachs közgazdászai 6,3 százalékos tizenkét havi inflációt valószínűsítettek szeptemberről az augusztusban mért 6 százalék után.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG