1p
Az elemzők csúcsra járó inflációs várakozásaira némileg rácáfolva a Privátbankár Árkosár-felmérésében októberben kismértékű árcsökkenésről árulkodnak az adatok. A hipermarketek versenyében a Tesco belehúzott, megszerezte a második helyet az Interspartól - talán az előző havi masszív áremelkedést kompenzálják az áruházak, talán Budai Gyula jelenléte nyomta le az árakat.

Árkosár "sztárvendéggel"

Október 5-én látogattunk meg három hipermarketet, hogy 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árait ismét feltérképezzük. A Tescóban ráadásul a szokásos látványosságok mellett egy különlegesség is szerepelt: Budai Gyula almát kínált és evett egy magyar termékeket reklámozó sajtótájékoztató keretében.

A Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a Tesco Váci úti áruházában minden vásárlónak azt tanácsolta, hogy egyen naponta legalább egy almát. A hazai almafogyasztás fellendítése érdekében a szaktárca mindent megtesz azért, hogy a vásárlók figyelmét ráirányítsa a kiváló minőségű termékre.

"Beleharapok az almába, tudom, hogy ezt szeretnék" - így zárta sajtótájékoztatóját Budai Gyula.

Októberi árkosár

Ami az októberi árkosarat illeti: szeptemberhez képest meglehetősen szétszakadt a mezőny. Helyet cserélt a Tesco és az Interspar, ez a brit lánc jelentős, 10 százalékos havi árcsökkentésének és a holland csoport 4,1 százalékos áremelésének következménye. Az Auchan eközben 4,6 százalékkal mérsékelte a kosár árát egy hónap alatt. Éves szinten az Auchan 3,7 százalékkal csökkentette, a Tesco 0,1 százalékkal emelte árait. Az Interspar csak egy hónapja, a Cora távozásával került be a felmérésbe.

Az árversenyben októberben az Auchan 15 049 forinttal került az élre, a Tesco 16 ezer, az Interspar 17 ezer forint feletti kosárértékkel végzett a versenyben. A szokatlanul nagy különbségeknek köszönhetően a legolcsóbb és a legdrágább kosár között 2817 forintra nőtt az eltérés, ez 15,7 százalékot jelent.

 



Az Árkosár átlagára a három áruházban mért adatok alapján 16 353 forint lett. Ez 3,6 százalékkal, 607 forinttal alacsonyabb az egy hónappal ezelőtti értéknél. A Cora-Interspar csere miatt korrigált éves árváltozás -1,8 százalékos, azaz 282 forinttal alacsonyabb a két áruház adatai alapján mért átlagár, mint egy évvel ezelőtt. Az előző havi Árkosárban rég nem látott tempójú élelmiszerár-emelkedést mértünk, az októberi csökkenés talán részben ennek kompenzációja.

 

Ha minden terméket ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor mindössze 14 251 forint lenne a mintabevásárlás végösszege - ez persze tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal oldható csak meg.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt leginkább a krumpli ára ugrott meg (átlagosan 28 százalékkal), 20 százalékkal drágább lett a liszt, bő 10 százalékkal a májas és az étolaj. 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent viszont szeptemberhez képest a banán, a kávé, a tea, a rizs, a csokoládé, a tészta, a csirkemell és a sajt ára. Almát viszont majd' 30 százalékkal olcsóbban találtunk, mint egy hónapja.

Naponta egy alma az orvost távol tartja


Tavaly októberhez képest a legjelentősebb, 30 százalék körüli áremelkedést a krumplinál, a chipsnél, a csokoládénál és az almánál mértük, 20 százalék körüli mértékben drágult a felvágott és a tojás, 12 százalékot az olaj.

Ásványvizet, kólát, whiskyt, sajtot, csokit, rizst, tejet és krumplit bő 10 százalékkal olcsóbban találtunk most, mint tavaly, 20-30 százalékkal olcsóbb a tea, a tészta és a banán.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

A kampány hatására rögtön meg is néztük, mennyiért lehet magyar almát venni a hipermarketekben. A legolcsóbb termék mindhárom áruházban magyar volt, az éppen az államtitkár által is személyesen felmért Tesco 149 forintért kínálta a hazai kilóját, az Interspar 229-ért, az Auchan pedig 239 forintért adta a magyar almát.

 

 


Kilós kenyeret az Auchanban már 139 forintért is találtunk, a Tescó ennél 20 forinttal drágább volt, az Intersparban 219 volt a legolcsóbb kilós vekni.

A kristálycukrot nagyjából egy árban kínálják a hiperek: az Auchan 259-ért, az Interspar 264-ért, a Tesco 269-ért kínált egy kiló cukrot ottjártunkkor.

A KSH csütörtökön közli a pénzromlás szeptemberi alakulásával kapcsolatos jelentését. Londoni elemzők szerint tovább gyorsulhatott, de valószínűleg tetőzött is az infláció. A Goldman Sachs közgazdászai 6,3 százalékos tizenkét havi inflációt valószínűsítettek szeptemberről az augusztusban mért 6 százalék után.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG