Árkosár "sztárvendéggel"
Október 5-én látogattunk meg három hipermarketet, hogy 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árait ismét feltérképezzük. A Tescóban ráadásul a szokásos látványosságok mellett egy különlegesség is szerepelt: Budai Gyula almát kínált és evett egy magyar termékeket reklámozó sajtótájékoztató keretében.
A Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a Tesco Váci úti áruházában minden vásárlónak azt tanácsolta, hogy egyen naponta legalább egy almát. A hazai almafogyasztás fellendítése érdekében a szaktárca mindent megtesz azért, hogy a vásárlók figyelmét ráirányítsa a kiváló minőségű termékre.
"Beleharapok az almába, tudom, hogy ezt szeretnék" - így zárta sajtótájékoztatóját Budai Gyula. |
Októberi árkosár
Ami az októberi árkosarat illeti: szeptemberhez képest meglehetősen szétszakadt a mezőny. Helyet cserélt a Tesco és az Interspar, ez a brit lánc jelentős, 10 százalékos havi árcsökkentésének és a holland csoport 4,1 százalékos áremelésének következménye. Az Auchan eközben 4,6 százalékkal mérsékelte a kosár árát egy hónap alatt. Éves szinten az Auchan 3,7 százalékkal csökkentette, a Tesco 0,1 százalékkal emelte árait. Az Interspar csak egy hónapja, a Cora távozásával került be a felmérésbe.
Az árversenyben októberben az Auchan 15 049 forinttal került az élre, a Tesco 16 ezer, az Interspar 17 ezer forint feletti kosárértékkel végzett a versenyben. A szokatlanul nagy különbségeknek köszönhetően a legolcsóbb és a legdrágább kosár között 2817 forintra nőtt az eltérés, ez 15,7 százalékot jelent.
Az Árkosár átlagára a három áruházban mért adatok alapján 16 353 forint lett. Ez 3,6 százalékkal, 607 forinttal alacsonyabb az egy hónappal ezelőtti értéknél. A Cora-Interspar csere miatt korrigált éves árváltozás -1,8 százalékos, azaz 282 forinttal alacsonyabb a két áruház adatai alapján mért átlagár, mint egy évvel ezelőtt. Az előző havi Árkosárban rég nem látott tempójú élelmiszerár-emelkedést mértünk, az októberi csökkenés talán részben ennek kompenzációja.
Ha minden terméket ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor mindössze 14 251 forint lenne a mintabevásárlás végösszege - ez persze tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal oldható csak meg.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Egy hónap alatt leginkább a krumpli ára ugrott meg (átlagosan 28 százalékkal), 20 százalékkal drágább lett a liszt, bő 10 százalékkal a májas és az étolaj. 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent viszont szeptemberhez képest a banán, a kávé, a tea, a rizs, a csokoládé, a tészta, a csirkemell és a sajt ára. Almát viszont majd' 30 százalékkal olcsóbban találtunk, mint egy hónapja.
Naponta egy alma az orvost távol tartja |
Tavaly októberhez képest a legjelentősebb, 30 százalék körüli áremelkedést a krumplinál, a chipsnél, a csokoládénál és az almánál mértük, 20 százalék körüli mértékben drágult a felvágott és a tojás, 12 százalékot az olaj.
Ásványvizet, kólát, whiskyt, sajtot, csokit, rizst, tejet és krumplit bő 10 százalékkal olcsóbban találtunk most, mint tavaly, 20-30 százalékkal olcsóbb a tea, a tészta és a banán.
Havi legolcsóbbak
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >> |
A kampány hatására rögtön meg is néztük, mennyiért lehet magyar almát venni a hipermarketekben. A legolcsóbb termék mindhárom áruházban magyar volt, az éppen az államtitkár által is személyesen felmért Tesco 149 forintért kínálta a hazai kilóját, az Interspar 229-ért, az Auchan pedig 239 forintért adta a magyar almát.
Kilós kenyeret az Auchanban már 139 forintért is találtunk, a Tescó ennél 20 forinttal drágább volt, az Intersparban 219 volt a legolcsóbb kilós vekni.
A kristálycukrot nagyjából egy árban kínálják a hiperek: az Auchan 259-ért, az Interspar 264-ért, a Tesco 269-ért kínált egy kiló cukrot ottjártunkkor.
A KSH csütörtökön közli a pénzromlás szeptemberi alakulásával kapcsolatos jelentését. Londoni elemzők szerint tovább gyorsulhatott, de valószínűleg tetőzött is az infláció. A Goldman Sachs közgazdászai 6,3 százalékos tizenkét havi inflációt valószínűsítettek szeptemberről az augusztusban mért 6 százalék után. |