4p

Háromszor annyiba is kerülhetnek az élelmiszerek, ha a vásárlók az olcsóbb termékek helyett ugyanannak a termékeknek a márkás verzióját választják egy felmérés szerint. A Which? fogyasztóvédelmi portál szerint a brit üzletekben egy kiló rizs akár 833 százalékkal, míg a száraz tészta több mint 300 százalékkal többe kerülhet. Sok üzletben pedig nem teszik elérhetővé az olcsóbb, úgynevezett "budget" termékeket.

Az alapvető élelmiszerek, így a rizs, tészta vagy a teák is azon termékek közé tartoznak, amelyek több mint háromszor annyiba kerülhetnek, ha a kedvező árkategóriájú változatok nem állnak rendelkezésre. A Which? fogyasztóvédelmi magazin szakértői augusztusban nyolc nagy kiskereskedelmi lánc - az Aldi, az Asda, a Lidl, a Morrisons, az Ocado, a Sainsbury's, a Tesco és a Waitrose üzleteit vizsgálták meg az Egyesült Királyságban és közel 26 ezer élelmiszer és ital árát elemezték, hogy lássák az élelmiszer-infláció hatását.

Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain
Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain

A szakértők a kedvező árkategóriájú, az úgynevezett "budget" termékek, az egyes élelmiszerboltok saját márkás termékeinek és az összehasonlítható márkás termékek árait hasonlították össze. A termékek között pedig jelentős különbségek voltak az árakat vizsgálva.

833 százalékkal többe is kerülhet a rizs

A felmérésben az egyik legnagyobb különbséget az Asda áruház produkálta. Itt a vásárlóknak 246 százalékkal többet kellett volna fizetniük, mivel a budget verziónak számító Just Essentials by Asda hosszú szemű rizs 1 kilogrammos verziója nem volt elérhető, csak a saját márkás Asda Easy Cook hosszú szemű fehér rizs. Ha a boltban éppen nincs budget és saját márkás változat sem, akkor a hasonló, márkás alternatíva, a Ben's Original Long Grain Rice lenne, ez azonban már 833 százalékos növekedést jelent a legolcsóbb változathoz képest: 52 penny, azaz több mint 200 forint helyett 4,85 fontot, több mint 2 ezer forintot kellene fizetni.

Hasonló lett az eredmény a Sainsbury's-nél és a Tescóban is, utóbbinál a kedvező árú változat, a Grower's Harvest Long Grain Rice 1 kilós verziója nem volt kapható, a saját márkás termék, a Tesco Easy Cook Long Grain Rice 1 kilós változata 140 százalékkal került többe, a Ben's Original Long Grain Rice pedig már 910 százalékkal volt drágább.

Jelentősek a különbségek a tésztáknál is

A tészták estében is lényeges különbségeket találtak a boltokban. Az 1 kilós budget verzióról, a Hubbard's Foodstore Spaghettiről a saját márkás alternatívára, a Sainsbury's Quick Cook Spaghetti-re való váltás 168 százalékkal nagyobb kiadást jelent a vásárlóknak. Amennyiben pedig egy márkás verziót, a Napolina spagettit választják, már 346 százalékkal többet fizettek a tésztáért, mintha a budget verziót választották volna.

A Tescóban a Stockwell & Co 80 teászacskó 200 grammos kiszerelése 41 százalékkal olcsóbb, mint a Tesco saját márkás változata, a Yorkshire pedig már 323 százalékos növekedést jelent a budget változathoz képest.

Az olcsóbb termékeket nem mindig lehet megvenni

A Which? szakértői szerint bár a különböző termékcsaládok között valószínűleg vannak minőségi és összetevőbeli különbségek, az összeállítás jelentős árkülönbségeket mutat. A Which? szerint nehezíti a helyzetet, hogy a budget, azaz legolcsóbb verziók gyakran nem érhetőek el a fizikai boltokban.

Sue Davies, a Which? élelmiszer-politikai vezetője szerint milliók küzdenek a megemelkedett élelmiszerárakkal és háztartási költségekkel, így megdöbbentő, hogy a vásárlóknak akár bőven háromszor többet kell fizetniük a termékekért, ha nem tudnak eljutni egy nagyobb szupermarketbe. Szerinte a probléma leginkább a kisebb boltokra jellemző, így fontos lenne, hogy ezekben is elérhetőek legyenek az olcsóbb termékek.

Néhány boltlánc már tett lépéseket: a Morrisons például 500 Daily áruházában tett elérhetővé 10 olcsóbb termékekből álló vonalat, a Tesco pedig azon dolgozik, hogy a márkás árukat olcsóbb vagy saját márkás alternatívákra cserélje az Express áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG