4p

Háromszor annyiba is kerülhetnek az élelmiszerek, ha a vásárlók az olcsóbb termékek helyett ugyanannak a termékeknek a márkás verzióját választják egy felmérés szerint. A Which? fogyasztóvédelmi portál szerint a brit üzletekben egy kiló rizs akár 833 százalékkal, míg a száraz tészta több mint 300 százalékkal többe kerülhet. Sok üzletben pedig nem teszik elérhetővé az olcsóbb, úgynevezett "budget" termékeket.

Az alapvető élelmiszerek, így a rizs, tészta vagy a teák is azon termékek közé tartoznak, amelyek több mint háromszor annyiba kerülhetnek, ha a kedvező árkategóriájú változatok nem állnak rendelkezésre. A Which? fogyasztóvédelmi magazin szakértői augusztusban nyolc nagy kiskereskedelmi lánc - az Aldi, az Asda, a Lidl, a Morrisons, az Ocado, a Sainsbury's, a Tesco és a Waitrose üzleteit vizsgálták meg az Egyesült Királyságban és közel 26 ezer élelmiszer és ital árát elemezték, hogy lássák az élelmiszer-infláció hatását.

Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain
Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain

A szakértők a kedvező árkategóriájú, az úgynevezett "budget" termékek, az egyes élelmiszerboltok saját márkás termékeinek és az összehasonlítható márkás termékek árait hasonlították össze. A termékek között pedig jelentős különbségek voltak az árakat vizsgálva.

833 százalékkal többe is kerülhet a rizs

A felmérésben az egyik legnagyobb különbséget az Asda áruház produkálta. Itt a vásárlóknak 246 százalékkal többet kellett volna fizetniük, mivel a budget verziónak számító Just Essentials by Asda hosszú szemű rizs 1 kilogrammos verziója nem volt elérhető, csak a saját márkás Asda Easy Cook hosszú szemű fehér rizs. Ha a boltban éppen nincs budget és saját márkás változat sem, akkor a hasonló, márkás alternatíva, a Ben's Original Long Grain Rice lenne, ez azonban már 833 százalékos növekedést jelent a legolcsóbb változathoz képest: 52 penny, azaz több mint 200 forint helyett 4,85 fontot, több mint 2 ezer forintot kellene fizetni.

Hasonló lett az eredmény a Sainsbury's-nél és a Tescóban is, utóbbinál a kedvező árú változat, a Grower's Harvest Long Grain Rice 1 kilós verziója nem volt kapható, a saját márkás termék, a Tesco Easy Cook Long Grain Rice 1 kilós változata 140 százalékkal került többe, a Ben's Original Long Grain Rice pedig már 910 százalékkal volt drágább.

Jelentősek a különbségek a tésztáknál is

A tészták estében is lényeges különbségeket találtak a boltokban. Az 1 kilós budget verzióról, a Hubbard's Foodstore Spaghettiről a saját márkás alternatívára, a Sainsbury's Quick Cook Spaghetti-re való váltás 168 százalékkal nagyobb kiadást jelent a vásárlóknak. Amennyiben pedig egy márkás verziót, a Napolina spagettit választják, már 346 százalékkal többet fizettek a tésztáért, mintha a budget verziót választották volna.

A Tescóban a Stockwell & Co 80 teászacskó 200 grammos kiszerelése 41 százalékkal olcsóbb, mint a Tesco saját márkás változata, a Yorkshire pedig már 323 százalékos növekedést jelent a budget változathoz képest.

Az olcsóbb termékeket nem mindig lehet megvenni

A Which? szakértői szerint bár a különböző termékcsaládok között valószínűleg vannak minőségi és összetevőbeli különbségek, az összeállítás jelentős árkülönbségeket mutat. A Which? szerint nehezíti a helyzetet, hogy a budget, azaz legolcsóbb verziók gyakran nem érhetőek el a fizikai boltokban.

Sue Davies, a Which? élelmiszer-politikai vezetője szerint milliók küzdenek a megemelkedett élelmiszerárakkal és háztartási költségekkel, így megdöbbentő, hogy a vásárlóknak akár bőven háromszor többet kell fizetniük a termékekért, ha nem tudnak eljutni egy nagyobb szupermarketbe. Szerinte a probléma leginkább a kisebb boltokra jellemző, így fontos lenne, hogy ezekben is elérhetőek legyenek az olcsóbb termékek.

Néhány boltlánc már tett lépéseket: a Morrisons például 500 Daily áruházában tett elérhetővé 10 olcsóbb termékekből álló vonalat, a Tesco pedig azon dolgozik, hogy a márkás árukat olcsóbb vagy saját márkás alternatívákra cserélje az Express áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Mi a különbség a különleges bankkártyák között?
Mester Nándor | 2025. december 3. 10:47
Van egy tárgy, amely a legtöbb dolgozó zsebében ott lapul, és amelyet akár nap mint nap használ: ez pedig a bankkártya. Ennek a kis eszköznek többféle változata is van, cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Így lesz hosszú életű a telefon
Márkázott tartalom | 2025. december 2. 09:37
A mobiltelefon egy olyan eszköz, amely szinte 24 órán keresztül használatban van. Ha nem szeretnénk gyakran cserélgetni, akkor vigyáznunk kell rá – nemcsak a külsőre, de a belsőre is. Cikkünkben hozunk pár praktikus tanácsot ezzel kapcsolatban.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG