4p

Háromszor annyiba is kerülhetnek az élelmiszerek, ha a vásárlók az olcsóbb termékek helyett ugyanannak a termékeknek a márkás verzióját választják egy felmérés szerint. A Which? fogyasztóvédelmi portál szerint a brit üzletekben egy kiló rizs akár 833 százalékkal, míg a száraz tészta több mint 300 százalékkal többe kerülhet. Sok üzletben pedig nem teszik elérhetővé az olcsóbb, úgynevezett "budget" termékeket.

Az alapvető élelmiszerek, így a rizs, tészta vagy a teák is azon termékek közé tartoznak, amelyek több mint háromszor annyiba kerülhetnek, ha a kedvező árkategóriájú változatok nem állnak rendelkezésre. A Which? fogyasztóvédelmi magazin szakértői augusztusban nyolc nagy kiskereskedelmi lánc - az Aldi, az Asda, a Lidl, a Morrisons, az Ocado, a Sainsbury's, a Tesco és a Waitrose üzleteit vizsgálták meg az Egyesült Királyságban és közel 26 ezer élelmiszer és ital árát elemezték, hogy lássák az élelmiszer-infláció hatását.

Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain
Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain

A szakértők a kedvező árkategóriájú, az úgynevezett "budget" termékek, az egyes élelmiszerboltok saját márkás termékeinek és az összehasonlítható márkás termékek árait hasonlították össze. A termékek között pedig jelentős különbségek voltak az árakat vizsgálva.

833 százalékkal többe is kerülhet a rizs

A felmérésben az egyik legnagyobb különbséget az Asda áruház produkálta. Itt a vásárlóknak 246 százalékkal többet kellett volna fizetniük, mivel a budget verziónak számító Just Essentials by Asda hosszú szemű rizs 1 kilogrammos verziója nem volt elérhető, csak a saját márkás Asda Easy Cook hosszú szemű fehér rizs. Ha a boltban éppen nincs budget és saját márkás változat sem, akkor a hasonló, márkás alternatíva, a Ben's Original Long Grain Rice lenne, ez azonban már 833 százalékos növekedést jelent a legolcsóbb változathoz képest: 52 penny, azaz több mint 200 forint helyett 4,85 fontot, több mint 2 ezer forintot kellene fizetni.

Hasonló lett az eredmény a Sainsbury's-nél és a Tescóban is, utóbbinál a kedvező árú változat, a Grower's Harvest Long Grain Rice 1 kilós verziója nem volt kapható, a saját márkás termék, a Tesco Easy Cook Long Grain Rice 1 kilós változata 140 százalékkal került többe, a Ben's Original Long Grain Rice pedig már 910 százalékkal volt drágább.

Jelentősek a különbségek a tésztáknál is

A tészták estében is lényeges különbségeket találtak a boltokban. Az 1 kilós budget verzióról, a Hubbard's Foodstore Spaghettiről a saját márkás alternatívára, a Sainsbury's Quick Cook Spaghetti-re való váltás 168 százalékkal nagyobb kiadást jelent a vásárlóknak. Amennyiben pedig egy márkás verziót, a Napolina spagettit választják, már 346 százalékkal többet fizettek a tésztáért, mintha a budget verziót választották volna.

A Tescóban a Stockwell & Co 80 teászacskó 200 grammos kiszerelése 41 százalékkal olcsóbb, mint a Tesco saját márkás változata, a Yorkshire pedig már 323 százalékos növekedést jelent a budget változathoz képest.

Az olcsóbb termékeket nem mindig lehet megvenni

A Which? szakértői szerint bár a különböző termékcsaládok között valószínűleg vannak minőségi és összetevőbeli különbségek, az összeállítás jelentős árkülönbségeket mutat. A Which? szerint nehezíti a helyzetet, hogy a budget, azaz legolcsóbb verziók gyakran nem érhetőek el a fizikai boltokban.

Sue Davies, a Which? élelmiszer-politikai vezetője szerint milliók küzdenek a megemelkedett élelmiszerárakkal és háztartási költségekkel, így megdöbbentő, hogy a vásárlóknak akár bőven háromszor többet kell fizetniük a termékekért, ha nem tudnak eljutni egy nagyobb szupermarketbe. Szerinte a probléma leginkább a kisebb boltokra jellemző, így fontos lenne, hogy ezekben is elérhetőek legyenek az olcsóbb termékek.

Néhány boltlánc már tett lépéseket: a Morrisons például 500 Daily áruházában tett elérhetővé 10 olcsóbb termékekből álló vonalat, a Tesco pedig azon dolgozik, hogy a márkás árukat olcsóbb vagy saját márkás alternatívákra cserélje az Express áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG