4p

Háromszor annyiba is kerülhetnek az élelmiszerek, ha a vásárlók az olcsóbb termékek helyett ugyanannak a termékeknek a márkás verzióját választják egy felmérés szerint. A Which? fogyasztóvédelmi portál szerint a brit üzletekben egy kiló rizs akár 833 százalékkal, míg a száraz tészta több mint 300 százalékkal többe kerülhet. Sok üzletben pedig nem teszik elérhetővé az olcsóbb, úgynevezett "budget" termékeket.

Az alapvető élelmiszerek, így a rizs, tészta vagy a teák is azon termékek közé tartoznak, amelyek több mint háromszor annyiba kerülhetnek, ha a kedvező árkategóriájú változatok nem állnak rendelkezésre. A Which? fogyasztóvédelmi magazin szakértői augusztusban nyolc nagy kiskereskedelmi lánc - az Aldi, az Asda, a Lidl, a Morrisons, az Ocado, a Sainsbury's, a Tesco és a Waitrose üzleteit vizsgálták meg az Egyesült Királyságban és közel 26 ezer élelmiszer és ital árát elemezték, hogy lássák az élelmiszer-infláció hatását.

Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain
Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain

A szakértők a kedvező árkategóriájú, az úgynevezett "budget" termékek, az egyes élelmiszerboltok saját márkás termékeinek és az összehasonlítható márkás termékek árait hasonlították össze. A termékek között pedig jelentős különbségek voltak az árakat vizsgálva.

833 százalékkal többe is kerülhet a rizs

A felmérésben az egyik legnagyobb különbséget az Asda áruház produkálta. Itt a vásárlóknak 246 százalékkal többet kellett volna fizetniük, mivel a budget verziónak számító Just Essentials by Asda hosszú szemű rizs 1 kilogrammos verziója nem volt elérhető, csak a saját márkás Asda Easy Cook hosszú szemű fehér rizs. Ha a boltban éppen nincs budget és saját márkás változat sem, akkor a hasonló, márkás alternatíva, a Ben's Original Long Grain Rice lenne, ez azonban már 833 százalékos növekedést jelent a legolcsóbb változathoz képest: 52 penny, azaz több mint 200 forint helyett 4,85 fontot, több mint 2 ezer forintot kellene fizetni.

Hasonló lett az eredmény a Sainsbury's-nél és a Tescóban is, utóbbinál a kedvező árú változat, a Grower's Harvest Long Grain Rice 1 kilós verziója nem volt kapható, a saját márkás termék, a Tesco Easy Cook Long Grain Rice 1 kilós változata 140 százalékkal került többe, a Ben's Original Long Grain Rice pedig már 910 százalékkal volt drágább.

Jelentősek a különbségek a tésztáknál is

A tészták estében is lényeges különbségeket találtak a boltokban. Az 1 kilós budget verzióról, a Hubbard's Foodstore Spaghettiről a saját márkás alternatívára, a Sainsbury's Quick Cook Spaghetti-re való váltás 168 százalékkal nagyobb kiadást jelent a vásárlóknak. Amennyiben pedig egy márkás verziót, a Napolina spagettit választják, már 346 százalékkal többet fizettek a tésztáért, mintha a budget verziót választották volna.

A Tescóban a Stockwell & Co 80 teászacskó 200 grammos kiszerelése 41 százalékkal olcsóbb, mint a Tesco saját márkás változata, a Yorkshire pedig már 323 százalékos növekedést jelent a budget változathoz képest.

Az olcsóbb termékeket nem mindig lehet megvenni

A Which? szakértői szerint bár a különböző termékcsaládok között valószínűleg vannak minőségi és összetevőbeli különbségek, az összeállítás jelentős árkülönbségeket mutat. A Which? szerint nehezíti a helyzetet, hogy a budget, azaz legolcsóbb verziók gyakran nem érhetőek el a fizikai boltokban.

Sue Davies, a Which? élelmiszer-politikai vezetője szerint milliók küzdenek a megemelkedett élelmiszerárakkal és háztartási költségekkel, így megdöbbentő, hogy a vásárlóknak akár bőven háromszor többet kell fizetniük a termékekért, ha nem tudnak eljutni egy nagyobb szupermarketbe. Szerinte a probléma leginkább a kisebb boltokra jellemző, így fontos lenne, hogy ezekben is elérhetőek legyenek az olcsóbb termékek.

Néhány boltlánc már tett lépéseket: a Morrisons például 500 Daily áruházában tett elérhetővé 10 olcsóbb termékekből álló vonalat, a Tesco pedig azon dolgozik, hogy a márkás árukat olcsóbb vagy saját márkás alternatívákra cserélje az Express áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG