4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Háromszor annyiba is kerülhetnek az élelmiszerek, ha a vásárlók az olcsóbb termékek helyett ugyanannak a termékeknek a márkás verzióját választják egy felmérés szerint. A Which? fogyasztóvédelmi portál szerint a brit üzletekben egy kiló rizs akár 833 százalékkal, míg a száraz tészta több mint 300 százalékkal többe kerülhet. Sok üzletben pedig nem teszik elérhetővé az olcsóbb, úgynevezett "budget" termékeket.

Az alapvető élelmiszerek, így a rizs, tészta vagy a teák is azon termékek közé tartoznak, amelyek több mint háromszor annyiba kerülhetnek, ha a kedvező árkategóriájú változatok nem állnak rendelkezésre. A Which? fogyasztóvédelmi magazin szakértői augusztusban nyolc nagy kiskereskedelmi lánc - az Aldi, az Asda, a Lidl, a Morrisons, az Ocado, a Sainsbury's, a Tesco és a Waitrose üzleteit vizsgálták meg az Egyesült Királyságban és közel 26 ezer élelmiszer és ital árát elemezték, hogy lássák az élelmiszer-infláció hatását.

Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain
Nem mindegy, mi került a kosárba. Fotó: MTI / EPA / Andy Rain

A szakértők a kedvező árkategóriájú, az úgynevezett "budget" termékek, az egyes élelmiszerboltok saját márkás termékeinek és az összehasonlítható márkás termékek árait hasonlították össze. A termékek között pedig jelentős különbségek voltak az árakat vizsgálva.

833 százalékkal többe is kerülhet a rizs

A felmérésben az egyik legnagyobb különbséget az Asda áruház produkálta. Itt a vásárlóknak 246 százalékkal többet kellett volna fizetniük, mivel a budget verziónak számító Just Essentials by Asda hosszú szemű rizs 1 kilogrammos verziója nem volt elérhető, csak a saját márkás Asda Easy Cook hosszú szemű fehér rizs. Ha a boltban éppen nincs budget és saját márkás változat sem, akkor a hasonló, márkás alternatíva, a Ben's Original Long Grain Rice lenne, ez azonban már 833 százalékos növekedést jelent a legolcsóbb változathoz képest: 52 penny, azaz több mint 200 forint helyett 4,85 fontot, több mint 2 ezer forintot kellene fizetni.

Hasonló lett az eredmény a Sainsbury's-nél és a Tescóban is, utóbbinál a kedvező árú változat, a Grower's Harvest Long Grain Rice 1 kilós verziója nem volt kapható, a saját márkás termék, a Tesco Easy Cook Long Grain Rice 1 kilós változata 140 százalékkal került többe, a Ben's Original Long Grain Rice pedig már 910 százalékkal volt drágább.

Jelentősek a különbségek a tésztáknál is

A tészták estében is lényeges különbségeket találtak a boltokban. Az 1 kilós budget verzióról, a Hubbard's Foodstore Spaghettiről a saját márkás alternatívára, a Sainsbury's Quick Cook Spaghetti-re való váltás 168 százalékkal nagyobb kiadást jelent a vásárlóknak. Amennyiben pedig egy márkás verziót, a Napolina spagettit választják, már 346 százalékkal többet fizettek a tésztáért, mintha a budget verziót választották volna.

A Tescóban a Stockwell & Co 80 teászacskó 200 grammos kiszerelése 41 százalékkal olcsóbb, mint a Tesco saját márkás változata, a Yorkshire pedig már 323 százalékos növekedést jelent a budget változathoz képest.

Az olcsóbb termékeket nem mindig lehet megvenni

A Which? szakértői szerint bár a különböző termékcsaládok között valószínűleg vannak minőségi és összetevőbeli különbségek, az összeállítás jelentős árkülönbségeket mutat. A Which? szerint nehezíti a helyzetet, hogy a budget, azaz legolcsóbb verziók gyakran nem érhetőek el a fizikai boltokban.

Sue Davies, a Which? élelmiszer-politikai vezetője szerint milliók küzdenek a megemelkedett élelmiszerárakkal és háztartási költségekkel, így megdöbbentő, hogy a vásárlóknak akár bőven háromszor többet kell fizetniük a termékekért, ha nem tudnak eljutni egy nagyobb szupermarketbe. Szerinte a probléma leginkább a kisebb boltokra jellemző, így fontos lenne, hogy ezekben is elérhetőek legyenek az olcsóbb termékek.

Néhány boltlánc már tett lépéseket: a Morrisons például 500 Daily áruházában tett elérhetővé 10 olcsóbb termékekből álló vonalat, a Tesco pedig azon dolgozik, hogy a márkás árukat olcsóbb vagy saját márkás alternatívákra cserélje az Express áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG