Európa 17 országában 2023-ban és 2022-ben 38,1 százalék volt a saját márkás termékek részesedése az áruházak értékesítéséből. Ez 1,7 százalékponttal magasabb arány, mint a 2022-ben és 2021-ben együttvéve. Egyebek mellett ez derült ki a NielsenIQ felméréséből, amit a Private Label Manufacturers Association (PLMA) megrendelésére készített a piackutató cég.
A saját márkás termékek a mostani időszakban, a drágulás miatt kiemelt szerepet kapnak világszerte. Egyre több vásárló próbálja kompenzálni az áremelkedéseket azzal, hogy az áruházak saját márkás termékeit keresi, amelyek olcsóbbak a gyártói márkás cikkeknél. Ez azzal a következménnyel jár, hogy azok az élelmiszergyártók, amelyek erőteljesen jelen vannak az ilyen termékek előállításában, hasznát látják ennek a kitartó folyamatnak - erre jutott a Moody's napokban megjelent elemzése.
Svájc, mint felemás kivétel
A NielsenIQ összesítése szerint csak egy országban, Svájcban csökkent ez az arány, de egyben ez az egyetlen ország, ahol 50 százalék felett részesednek ezek a termékek az értékesítésben. Konkrétan 2023-ban 51,8 százalékkal, ami 0,1 százalékponttal alacsonyabb, mint 2022-ben. A 17 piac közül 11-ben érnek el 30 százalék feletti részesedést a saját márkás termékek és hat olyan ország van, ahol meghaladja a 40 százalékot ez az arány.
A legnagyobb növekedés, 4,4 százalékponttal Portugáliában volt, amelyet Németország és Csehország követ, 2,9 és 2,8 százalékponttal. A három legnagyobb európai ország, az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország átlagosan 39,6 százalékos arányt mutatott fel, ami 1,9 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban.
Kelet-Közép-Európában Csehország, Lengyelország és Magyarország helyzetét vizsgálták a piackutatók. A három országban az értékesített termékek - sorrendben - 23,2, 32,7 és 29,1 százalékát tették ki a saját márkás termékek. Ezek az arányok határozottan, kitartóan növekednek.
Mely termékek a legkeresettebbek?
A régiós vevők elsősorban a romlandó ételek és az állateledelek esetén választják az áruházak saját márkás termékeit.
Az összes országot nézve pedig a vevők főként szintén a romlandó és a fagyasztott ételek, valamint a papíráruk és a normál hőmérsékleten tárolt élelmiszerek esetén szavaznak a saját márkás termékekre. Ebben a körben átlagosan 51,3 százalék ezek aránya a 17 európai ország összesen 230 milliárd euró értékű sajátmárkás-piacán.