3p

Meglepőnek tűnik, de Európán belül Svájcban vásárolnak a legnagyobb arányban saját márkás termékeket az emberek. Magyarország ebben is közepesen fejlett szinten áll a lengyelek mögött és a csehek előtt.

Európa 17 országában 2023-ban és 2022-ben 38,1 százalék volt a saját márkás termékek részesedése az áruházak értékesítéséből. Ez 1,7 százalékponttal magasabb arány, mint a 2022-ben és 2021-ben együttvéve. Egyebek mellett ez derült ki a NielsenIQ felméréséből, amit a Private Label Manufacturers Association (PLMA) megrendelésére készített a piackutató cég.

A saját márkás termékek a mostani időszakban, a drágulás miatt kiemelt szerepet kapnak világszerte. Egyre több vásárló próbálja kompenzálni az áremelkedéseket azzal, hogy az áruházak saját márkás termékeit keresi, amelyek olcsóbbak a gyártói márkás cikkeknél. Ez azzal a következménnyel jár, hogy azok az élelmiszergyártók, amelyek erőteljesen jelen vannak az ilyen termékek előállításában, hasznát látják ennek a kitartó folyamatnak - erre jutott a Moody's napokban megjelent elemzése

Svájc, mint felemás kivétel

A NielsenIQ összesítése szerint csak egy országban, Svájcban csökkent ez az arány, de egyben ez az egyetlen ország, ahol 50 százalék felett részesednek ezek a termékek az értékesítésben. Konkrétan 2023-ban 51,8  százalékkal, ami 0,1 százalékponttal alacsonyabb, mint 2022-ben. A 17 piac közül 11-ben érnek el 30 százalék feletti részesedést a saját márkás termékek és hat olyan ország van, ahol meghaladja a 40 százalékot ez az arány. 

Mennyire mennek a saját márkások? Fotó: Depositphotos
Mennyire mennek a saját márkások? Fotó: Depositphotos

A legnagyobb növekedés, 4,4 százalékponttal Portugáliában volt, amelyet Németország és Csehország követ, 2,9 és 2,8 százalékponttal. A három legnagyobb európai ország, az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország átlagosan 39,6 százalékos arányt mutatott fel, ami 1,9 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban.

Kelet-Közép-Európában Csehország, Lengyelország és Magyarország helyzetét vizsgálták a piackutatók. A három országban az értékesített termékek - sorrendben - 23,2, 32,7 és 29,1 százalékát tették ki a saját márkás termékek. Ezek az arányok határozottan, kitartóan növekednek.

Mely termékek a legkeresettebbek? 

A régiós vevők elsősorban a romlandó ételek és az állateledelek esetén választják az áruházak saját márkás termékeit. 

Az összes országot nézve pedig a vevők főként szintén a romlandó és a fagyasztott ételek, valamint a papíráruk és a normál hőmérsékleten tárolt élelmiszerek esetén szavaznak a saját márkás termékekre. Ebben a körben átlagosan 51,3 százalék ezek aránya a 17 európai ország összesen 230 milliárd euró értékű sajátmárkás-piacán.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG