4p

Az elmúlt időszak ugyan az infláció csökkenését hozta, ám ez nem volt elég erőteljes ahhoz, hogy az áruházak forgalma visszatérjen a korábbi szintekre. A saját márkás termékek hódítása folytatódik.

A kitartó infláció és a növekvő hitelkamatok akadályozzák, hogy a csomagolt élelmiszerek forgalma visszatérjen korábbi szintjére és gyorsan növekedjen az ezeket gyártó cégek nyeresége.

Ebből jól látszik, hogy a prémium minőségű termékeket és a mindennapi életben nem feltétlenül szükséges árukat kínáló vállalatokra nehezebb idők várnak, mint azokra, amelyek olcsó mindennapi fogyasztási cikkeket kínálnak. Erre jutott a Moody’s hitelminősítő kiskereskedelmi elemzése, amelyről az European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál számolt be.

Növekvő bevétel, nagyobb marzs

A Moody’s szakértői szerint az élelmiszeripari vállalatok többsége nagyobb profitot fog elérni 2023-ban, mint egy évvel korábban. Ez részben annak köszönhető, hogy növekedtek az értékesítési árak, ami szélesítette a profitrátákat. Eközben idén gyengébb az inflációs nyomás, mint amilyen 2022-ben volt. Az átlagos üzemi profitráta az ágazatban 4 és 7 százalék között alakulhat a következő egy-másfél évben. Ugyanakkor a makacs infláció, amit számos fejlett országban tapasztalhatunk, várhatóan továbbra is lefarag valamennyit az üzemi eredményekből.

Továbbra is egyre több vásárló próbálja kompenzálni az áremelkedéseket azzal, hogy az áruházak saját márkás termékeit keresi, amelyek olcsóbbak a gyártói márkás cikkeknél. Ez azzal a következménnyel jár, hogy azok az élelmiszergyártók, amelyek erőteljesen jelen vannak az ilyen termékek előállításában, hasznát látják ennek a kitartó folyamatnak.

Tovább fokozható a saját márkás termékek vonzereje

A saját márkás termékek forgalmazásában a diszkontok viszik a prímet, céljuk, hogy az olcsónál is olcsóbb termékeket kínáljanak. Az úgynevezett kemény diszkontok ezt többek között úgy érik el, hogy az áruházaikban polcok helyett raklapról árulják termékeket.

A túlzott egyszerűség miatt nem gondolnánk, hogy az alacsony árakon túl más is beszippanthatná a vevőket ezekbe a boltokba, ám az amerikai Costco rá tud cáfolni erre – derült ki a The Street cikkéből.

A kemény diszkont üzleti modellje szerint a vevőknek évi 60 dolláros - 22 ezer forint - tagsági díjat kell fizetniük. Ez adja a cég bevételeinek kisebb részét. Ezért cserébe vállalják, hogy áraik annyival alacsonyabbak versenytársaikénál, hogy megéri kifizetni a tagsági díjat.

Árfolyam

A Costco minderre rátesz egy lapáttal a Kirkland Signature saját márkával. Ez alatt az élelmiszerektől a szeszes italokon és a háztartási cikkeken át a ruhákig sok mindent kínálnak. A Kirkland Signature divatossá, trendivé tudott válni, ami a jó áron felül is erősíti vonzerejét. A vevők figyelik a közösségi médiában, milyen saját márkás újdonságok jönnek, és számos terméket nagyon gyorsan szétkapkodnak a boltokban. Vannak ugyanis köztük olyanok, amelyeket azonnal feltesznek az internetre, hogy némi haszonnal továbbértékesítsék azokat.

Tagsági díj fejében nyújt alacsony árakat az amerikai diszkontlkánc, a Costco. Fotó: Depositphotos
Tagsági díj fejében nyújt alacsony árakat az amerikai diszkontlkánc, a Costco. Fotó: Depositphotos

A Kirkland Signature ruházati cikkeit sokan felvállalják azon az alapon, hogy elég divatosak. Mások éppen ellenkezőleg, ezek viselésével akarják ország-világ tudomására hozni, hogy magasról tesznek a divatra. A saját márkának köszönhető a Costco forgalmának 25 százaléka, amihez hasonlót még a nagy versenytárs Walmart Sam’s Club termékei sem tudnak felmutatni.

Ez is hozzájárul ahhoz, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában a vásárlók 92,6 százaléka megújítja Costco-tagságát az egyéves lejárat után. Ezt a vásárlói hűséget is megirigyelheti sok kiskereskedő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Hordozható töltőállomások: megbízható társ az energiaellátásban
Márkázott tartalom | 2025. december 4. 08:25
Eszedbe jutott már, hogy mi történne, ha a kirándulás közepén merülne le a telefonod, vagy egy hosszabb áramszünet idején nem tudnád tölteni az alapvető eszközeidet? A modern világban, ahol nap mint nap elektromos eszközökre támaszkodunk, különösen fontos, hogy mindig legyen kéznél egy alternatív energiaforrás. 
Vásárló Mi a különbség a különleges bankkártyák között?
Márkázott tartalom | 2025. december 3. 10:47
Van egy tárgy, amely a legtöbb dolgozó zsebében ott lapul, és amelyet akár nap mint nap használ: ez pedig a bankkártya. Ennek a kis eszköznek többféle változata is van, cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG