4p

Az elmúlt időszak ugyan az infláció csökkenését hozta, ám ez nem volt elég erőteljes ahhoz, hogy az áruházak forgalma visszatérjen a korábbi szintekre. A saját márkás termékek hódítása folytatódik.

A kitartó infláció és a növekvő hitelkamatok akadályozzák, hogy a csomagolt élelmiszerek forgalma visszatérjen korábbi szintjére és gyorsan növekedjen az ezeket gyártó cégek nyeresége.

Ebből jól látszik, hogy a prémium minőségű termékeket és a mindennapi életben nem feltétlenül szükséges árukat kínáló vállalatokra nehezebb idők várnak, mint azokra, amelyek olcsó mindennapi fogyasztási cikkeket kínálnak. Erre jutott a Moody’s hitelminősítő kiskereskedelmi elemzése, amelyről az European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál számolt be.

Növekvő bevétel, nagyobb marzs

A Moody’s szakértői szerint az élelmiszeripari vállalatok többsége nagyobb profitot fog elérni 2023-ban, mint egy évvel korábban. Ez részben annak köszönhető, hogy növekedtek az értékesítési árak, ami szélesítette a profitrátákat. Eközben idén gyengébb az inflációs nyomás, mint amilyen 2022-ben volt. Az átlagos üzemi profitráta az ágazatban 4 és 7 százalék között alakulhat a következő egy-másfél évben. Ugyanakkor a makacs infláció, amit számos fejlett országban tapasztalhatunk, várhatóan továbbra is lefarag valamennyit az üzemi eredményekből.

Továbbra is egyre több vásárló próbálja kompenzálni az áremelkedéseket azzal, hogy az áruházak saját márkás termékeit keresi, amelyek olcsóbbak a gyártói márkás cikkeknél. Ez azzal a következménnyel jár, hogy azok az élelmiszergyártók, amelyek erőteljesen jelen vannak az ilyen termékek előállításában, hasznát látják ennek a kitartó folyamatnak.

Tovább fokozható a saját márkás termékek vonzereje

A saját márkás termékek forgalmazásában a diszkontok viszik a prímet, céljuk, hogy az olcsónál is olcsóbb termékeket kínáljanak. Az úgynevezett kemény diszkontok ezt többek között úgy érik el, hogy az áruházaikban polcok helyett raklapról árulják termékeket.

A túlzott egyszerűség miatt nem gondolnánk, hogy az alacsony árakon túl más is beszippanthatná a vevőket ezekbe a boltokba, ám az amerikai Costco rá tud cáfolni erre – derült ki a The Street cikkéből.

A kemény diszkont üzleti modellje szerint a vevőknek évi 60 dolláros - 22 ezer forint - tagsági díjat kell fizetniük. Ez adja a cég bevételeinek kisebb részét. Ezért cserébe vállalják, hogy áraik annyival alacsonyabbak versenytársaikénál, hogy megéri kifizetni a tagsági díjat.

Árfolyamok és grafikonok

A Costco minderre rátesz egy lapáttal a Kirkland Signature saját márkával. Ez alatt az élelmiszerektől a szeszes italokon és a háztartási cikkeken át a ruhákig sok mindent kínálnak. A Kirkland Signature divatossá, trendivé tudott válni, ami a jó áron felül is erősíti vonzerejét. A vevők figyelik a közösségi médiában, milyen saját márkás újdonságok jönnek, és számos terméket nagyon gyorsan szétkapkodnak a boltokban. Vannak ugyanis köztük olyanok, amelyeket azonnal feltesznek az internetre, hogy némi haszonnal továbbértékesítsék azokat.

Tagsági díj fejében nyújt alacsony árakat az amerikai diszkontlkánc, a Costco. Fotó: Depositphotos
Tagsági díj fejében nyújt alacsony árakat az amerikai diszkontlkánc, a Costco. Fotó: Depositphotos

A Kirkland Signature ruházati cikkeit sokan felvállalják azon az alapon, hogy elég divatosak. Mások éppen ellenkezőleg, ezek viselésével akarják ország-világ tudomására hozni, hogy magasról tesznek a divatra. A saját márkának köszönhető a Costco forgalmának 25 százaléka, amihez hasonlót még a nagy versenytárs Walmart Sam’s Club termékei sem tudnak felmutatni.

Ez is hozzájárul ahhoz, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában a vásárlók 92,6 százaléka megújítja Costco-tagságát az egyéves lejárat után. Ezt a vásárlói hűséget is megirigyelheti sok kiskereskedő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem könnyű szerencsejáték-függővé válni, de érdemes vigyázni
Natív tartalom | 2024. október 17. 12:44
A következő tényezők nagyban befolyásolják, hogy kiből lesz szerencsejáték-függő: gyenge társas kapcsolatok, a család megtartó erejének hiánya, az alacsony önértékelés és a magány érzése mind közrejátszhatnak abban, ha valaki szerencsejáték-függővé válik – derül ki egy friss kutatásból.
Vásárló Dohányzás: itt az új trónkövetelő
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 07:55
Volt idő, amikor a dohányzás egyszerű dolog volt, ám az e-cigik megjelenésével ennek régen vége szakadt. A dohánygyártók mindig találnak új módokat.
Vásárló Holnaptól olcsóbb lesz az egyik üzemanyag, itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 10:03
Érdemes figyelni.
Vásárló Infláció? Az micsoda?
Kenessei András | 2024. október 14. 15:01
Folyamatos és állandó a pénzromlás. Nem csak nálunk. Az egész világon. Jegyzet.
Vásárló Hátborzongató hírt kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. október 14. 11:14
Jön a drágulás a benzinkutakon.
Vásárló Főszerepet kap a Temu: 393 billió forintos tételről van szó
Privátbankár.hu | 2024. október 13. 17:27
Két év csökkenése után várhatóan újra nőni fog az online kereskedelem értéke Európában, ám az infláció visszaesése mellett ez részben a kínai filléres platformok megjelenésének köszönhető.
Vásárló IKEA-s bevásárlást tervez? Újabb vevőcsalógató lépésekre számíthat
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. október 13. 16:14
Az IKEA csökkentette árait az elmúlt időszakban, hogy lendületet adjon eladásainak, ám elmúlt üzleti éve ennek ellenére halványan alakult. A választ további vevőcsalogató lépésekben látják.
Vásárló Már sejthető, milyen újdonság várható a jövőben a Tescótól
Buksza blog | 2024. október 13. 12:29
Az Egyesült Királyságban a Bajnokok Ligájának döntője előtt adott ízelítőt a Tesco abból, mekkora reklámkampánnyal érheti el az áruházlánc vevőit egy cég, ha él az ezzel kapcsolatos új lehetőségekkel.
Vásárló Felújítás vagy újjáépítés: melyik éri meg jobban?
Márkázott tartalom | 2024. október 10. 10:22
Egy ház lebontása és újjáépítése enyhén szólva is ijesztő. De csak azért, mert nagyon nagy munkának tűnik, még nem biztos, hogy jobban megéri részleges felújításba kezdeni a teljes átépítés helyett. 
Vásárló Hogyan úszhatod meg az autómosást a legköltséghatékonyabban?
Márkázott tartalom | 2024. október 9. 11:23
Minden autótulajdonosnak nagy fejtörést okoz az autó mosása, vagyis inkább annak a hogyanja és legfőképpen a helyszíne. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG