A Mall.hu 2017-es felmérése szerint a magyar vásárlók számára egy webshop esetében az árak mellett a megbízhatóság a legfontosabb, ezt követik a kiszállítással kapcsolatos paraméterek és a felhasználóbarát weboldal. A válaszokból az is kiderült, hogy fizetési szokásaikat tekintve a magyarok konzervatívak, fontosabb számukra, hogy az árut megnézhessék fizetés előtt, mint az, hogy a legolcsóbban vehessék meg. Az ügyfélszolgálathoz érkező kérdések többsége is ezekhez az elvárásokhoz kapcsolódik, ezt közölte a Mall.hu a Privátbankár.hu-val.
Kártyával fizetni: tényleg biztonságos?
Az egyik leggyakoribb kérdés, hogy biztonságos-e, ha kártyával fizetik ki a terméket. A válasz erre az, hogy aki az „offline” életben is megbízik a paypass fizetési módban, az bátran használhatja ezt a verziót is. Gyakran felmerül a bizalmatlanság az előre fizetéssel kapcsolatban, ami az apróhirdetések esetében indokolt is, hiszen ekkor egy nem ellenőrizhető és nem nyomon követhető, jogi szabályozás alá nem vont magányszemélyről van szó, de egy webshop esetében a cég vállalásain túl jogszabály is biztosítja a fogyasztók védelmét.
Az e-bevásárlóközpont legfrissebb adatai szerint a vásárlók több mint 60 százaléka az utánvétes megrendelést választja, és csak valamivel több, mint 10 százalék dönt az előreutalás mellett. A kettő között áll a PayU internetes fizetési forma áll a maga 23 százalékával.
Garancia, elállás – ilyet is lehet?
Online vásárlásnál majdnem ugyanúgy juthatunk a garancialevélhez, mint egy offline üzletben, csupán itt nincs pecsételés az információs pultnál, hanem e-mailen, elektronikus aláírással kapjuk meg az adott termékre a vásárló a szükséges papírokat.
Elállási jogunk is van a terméktől, ha az nem tetszik vagy épp nem azt kaptuk, amit akartunk, ebben az esetben az online vásárolt termékekkel, ami azt illeti, sokkal jobban is járunk, mint a boltival. Utóbbinál ugyanis csak 3 napig vihetjük vissza a választott darabot, míg online vásárlásnál az átvételtől számítva 14 nap, vagyis két hét áll rendelkezésünkre, hogy meggondoljuk magunkat. Azzal is érdemes ugyanakkor tisztában lenni – és ezt csak kevesen tudják – hogy ez a lehetőség csak a magánszemélyek számára adott, a céges, önkormányzati vásárlások esetében nincs mód az elállásra a törvényi szabályozás értelmében.
Biztonságban vannak az adataim?
A vásárlók egy része az adatait sem szívesen adja meg, még akkor sem, ha a szolgáltatót kötelezik is az adatvédelmi előírások, így a megkapott adatokat a futárcégen kívül senkinek nem adhatja ki a webáruház. Néhány fogyasztó a „semmi közük hozzá” válasszal és egy személyes átvétellel intézte el a kérdést korábban, de ma már nagyobb a bizalom az ilyen felületeken. Természetesen vannak extrémebb esetek is: amikor az ügyfélszolgálat arról egyeztet, miként tudna a vásárlónak pénzt visszautalni, ő mégsem hajlandó megadni a bankszámlaszámát, és volt olyan is, aki amiatt aggódott, hogy az e-mail címét az interneten lenyomozzák majd.
Bár az online tér és az e-kereskedelem folyamatos fejlődésben van, mind a jogszabályi háttér, mind az adatvédelmi előírások, mind az informatikai háttér, valamint a felhasználói élményt is szem előtt tartó szolgáltatók piaci lépéseinek következtében a netes vásárlás - amennyiben megbízható szolgáltatót választunk - ma már biztonságos, ráadásul egyszerűbbé és kényelmesebbé is teszi a vásárlói döntéseket.