Július első napjaiban több mint 1500, magyar rendszámú autót vizsgáltak meg szándékosan egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár. Az Apollo-Vredestein csapata arra jutott, hogy vizsgált gépkocsik 16 százalékán még júliusban is téli gumi volt, ötödük olyan gumiabronccsal volt felszerelve, amelyeknek profilmélysége nem érte el a 3 mm-t, és 15 százalékuk az előírt abroncsnyomásnál alacsonyabbal közlekedett.
Az összes vizsgált személygépkocsi |
Téli gumi |
Nyári gumi |
Profilmélység 3 mm alatt |
Alacsony nyomás |
1512 |
255 |
1257 |
319 |
229 |
100% |
16,2% |
83,8% |
21,1% |
15,2% |
Négy tenyérnyi felület
„A gumiabroncs mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal. Ezen a területen kell a gépjármű vonó és fékezőerejét közvetítenie az útra, és ezen a felületen kell az autó stabilitását biztosítania. Ha az abroncsok úttal érintkező felülete nem megfelelő minőségű, akkor a gumiabroncs ezeket a feladatait nem tudja ellátni” - mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.
Ha 25 fok feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen fékezés esetén számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt az autó fogyasztása is nő. Ha pedig a gumiabroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 mm-t, a fékút növekedése mellett azzal is számolnunk kell, hogy egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi.
Nyaralás előtt tájékozódjunk!
Rosszabb eredményre jutott a 200 autót szemléző Nyárigumi Kommandó júniusi eredménye. Akkor az autósok csupán 65 százaléka váltott nyári abroncsra, harmaduk (33%) télivel autózott még, a négyévszakos abroncsot használók aránya pedig 2 százalék volt. Részletek >>> |
Ha nyaralni indulunk, a megszokottnál jóval több figyelmet kell szentelnünk az abroncsnyomásnak és a profilmélységnek. Már 5 százalékkal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ez különösen igaz abban az esetben, ha nem egyedül, hanem családostul és csomagokkal megrakodva vágunk neki az útnak.
Az is negatívan befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetünk fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik.
„Normál esetben egy átlagos 15 collos gumiabroncs nyomása 2,3–2,5 bar között tekinthető ideálisnak. Természetesen ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy a nyaralás során, az átlagosnál nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen legalább 20-25 százalékkal meg kell növelni”– mondta Mikolai Béla.
Vegyük meg nyáron a télit? Most kell megvenni a téli gumit, a következő szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>> |