5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Most kell megvenni a téli gumit, a következő szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem?
Kaucsukfa Indiában, Kerala államban.
Fotó: M.arunprasad / Wikimedia

A magyar autósok az árupiacon spekulálnak

"A negyedéves összehasonlításban is meredeken megemelkedő nyersanyagárak továbbra sem könnyítik meg a helyzetünket, és negatívan befolyásolták a profitmarzsunkat is" - olvashattuk az indiai Apollo Tyres legutóbbi éves jelentésében. Ha fellapozzuk a többi abroncsgyártó éves vagy időszakos jelentését, mindegyikben találunk hasonló megállapításokat. A nyersgumi és más nyersanyagok árának utóbbi időkben bekövetkezett emelkedése az egész iparág számára komoly kihívást jelent. Ha pedig a költségek emelkedése kihívást jelent a gyártóknak, kezdhetünk gyanakodni, hogy az árak emelkedése a végén nekünk jelent majd kihívásokat.

A nyersgumi - mint az abroncsgyártás fő alapanyaga - árának mozgását nem sokan követik naprakészen. Bár sok szempontból ez is ugyanolyan árupiaci termék, mint az olaj, az arany vagy épp a búza, mégsem találtunk olyan hazai elemzőcéget, aki naprakész elemzést adott volna a gumi árának alakulásáról. A hazai megtakarítók nem ebben a termékben tartják a pénzüket, így nem pazarolják az elemzői kapacitást a cégek a piac követésére.

Autóból viszont egyre több van a hazai utakon, így ha nem is közvetlenül a megtakarításokon keresztül, de a magyar lakosság is erősen érintett az árupiaci folyamatokban. A gumi árát - más terményekhez hasonlóan - a kereslet és a kínálat aránya valamint az időjárás, a termelést befolyásoló egyéb tényezők alakítják.

Miért szállt el a gumi ára?

Az emelkedés hátteréről és a piaci folyamatokról az Apollo Tyres-t kérdeztük meg - a társaság Magyarországon, Gyöngyöshalászon is üzemeltet abroncsgyárat, közel 400 embert foglalkoztatnak az áprilisban átadott üzemben, ami jövő ősszel éri el teljes kapacitását. A válaszokat a társaság központjából, Indiából kaptuk meg.

Gaurav Kumar, az Apollo Tyres pénzügyi igazgatója (CFO) a Privátbankár.hu-val azt közölte: a nyersanyagárak az utolsó negyedévben közel 15%-kal emelkedtek. Ehhez jelentős mértékben hozzájárultak a természetes és szintetikus gumik, valamint az ún. ipari korom (Carbon Black) is. A nyersgumi árának meredek emelkedéséhez az vezetett, hogy 2016-17 fordulóján Thaiföldön árvíz pusztított, ez a nyersanyag-ellátásban is fennakadásokat okozott. Emellett három nyersgumi termelő ország is úgy döntött, csökkentik a természetes gumi exportját.

Ami a keresletet illeti: a nyersgumi-termelő országok szövetségének (ANRPC) friss adatai szerint a kereslet idén szinte egész évben meghaladja majd a kínálatot. Gaurav Kumar szerint ebben az olyan nagyfelvásárló országoknak van szerepe, mint például Kína, az Egyesült Államok, India vagy éppen az Európai Unió. Az éves kereslet az ANPRC várakozásai szerint elérheti a 12 900 tonnát, míg a termelés csak 12 756 tonnára várható.

Miközben tehát a kínálati oldalon zavarok merültek fel, a keresleti oldalon növekszik az igény a nyersgumi iránt - ez logikusan vezetett az árak emelkedéséhez, ami nem is ért véget tavaly: egészen idén februárig tartott a lendület. Az abroncsgyártók a jelentős költségemelkedést pedig legalábbis részben áthárítják a fogyasztókra: az Apollo CFO-ja szerint is tény, hogy több gyártó is áremelést hajtott végre az európai piacokon. Ugyanakkor az árnövekedés az egyes gyártók saját stratégiájától függ majd inkább - véli Gaurav Kumar, aki így az olvasónknak adott 17-20 százalékos áremelési prognózist sem kommentálta.

Az mindenesetre valószínű, hogy a költségek emelkedését inkább az európai piacon tudják majd érvényesíteni a gyártók: az ázsiai, leginkább a kínai piac ugyanis annyira árérzékeny, hogy egy komolyabb áremelést biztosan szigorúan büntetnének a vásárlók, azonnal más márkára váltanának a dráguló helyett.

Akkor most tényleg nagyot drágulnak a gumik? Zavar az erőben

A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy február óta a nyersgumi piaci ára kissé elfordult a - fundamentumok diktálta - realitásoktól. Hiába nem tudják ugyanis kielégíteni a keresletet a gumitermelők, február óta mégis folyamatosan csökkennek az árak - ahogy az ANRPC írja, a kereslet és az árazás ellentétes irányba tartanak.

Az alábbi charton a nyersgumi árát a Trandingseconomics japán jenben, kilogrammonként ábrázolja:


source: tradingeconomics.com

A fundamentumok helyett a háttérben az olajárak váratlan esése, a devizaárfolyamok alakulása és geopolitikai fejlemények állhatnak - az erősödő amerikai protekcionizmust, az amerikai gazdaságpolitikát és a Brexitet övező bizonytalanságot, Katar blokádját, Észak-Korea provokációját és a Dél-kínai-tengeren kialakult feszültséget emlegetik a háttérben a szakértők. A fundamentális okok (a kereslet-kínálat viszonya) tehát ugyan további áremelkedést indokolnának, a nem fundamentális okok viszont rövid távon továbbra is jelentős szerepet játszhatnak a gumi árának alakulásában.

A nyersanyag árának csökkenése tehát mérsékli az abroncsgyártók költségeit, így elképzelhető, hogy az első negyedévben még erősen valószínűsíthető, akár 20 százalékot is elérő komolyabb áremelést elkerülhetik az európai gumiabroncs-vásárlók a téli szezon beköszöntekor. A 2016-17 fordulóján jellemző meredek alapanyagár-emelkedést viszont biztosan nem fogják teljesen benyelni a gyártók, így ebből mindenképp jut majd ránk is valamennyi teher.

A kínálat biztosan nem olyan széles jelenleg téli gumiból, mint a szezon kezdetén lesz, de a piaci folyamatok alapján valószínűleg tényleg akár 10 százaléknál is többet spórolhat az, aki most veszi meg a tavalyi készletről a téli gumit.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG