A Hasznaltautó.hu felmérése szerint az előző évekhez hasonlóan idén is a tavaszi hónapokban ugrott meg a használtautó hirdetések száma, azonban ezúttal a szokásos 65-66 ezres szint helyett csaknem 80 ezerre nőtt az adott időpontban kínált használt személyautók átlagos száma, húsz százalékkal haladva meg az ilyenkor szokásos szintet.
Szabadulnánk a nagy autóktól
A járműkategóriákon belül is egyértelmű tendenciák figyelhetők meg: miközben 2010-hez képest a mini- és kisautók hirdetéseinek száma alig emelkedett, addig terepjáróból csaknem kétszer, míg egyterű autókból másfélszer annyit hirdetnek meg Magyarországon, mint két évvel ezelőtt.
Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője szerint a számok azt mutatják, hogy egyre több autós képtelen rendszeresen megfizetni az autó fenntartásának dinamikusan emelkedő költségeit. Ráadásul, míg korábban a kereslet és kínálat görbéi viszonylag párhuzamosan mozogtak, idén sok év óta először tapasztalható ellentétes mozgás: februárban még több mint 20 millió hirdetésletöltést regisztráltak, májusra ez az érték 16,3 millióra esett, amely azt jelenti, hogy a csökkenő kereslet miatt a meghirdetett autók nehezebben vagy alacsonyabb áron találhatnak gazdára, mint korábban.
Az autófenntartás költségei tovább emelkednek
A gazdasági környezet általános állapota, az élet egyéb területein is növekvő kiadások eleve kedvezőtlenül érintik az autótulajdonosok széles táborát, azonban ezt a hatást nagymértékben erősíti az a tény, hogy a fenntartási költségek jóval az infláció mértékén felül emelkedtek.
A rohamosan dráguló autófenntartás legfontosabb tényezője, hogy míg 2009 év végén még 2-essel kezdődött egy liter benzin ára, idén áprilisban már a 450 forintos szintet ostromolta az átlagár. Az átírási illeték változtatása miatt a 8 évesnél fiatalabb autók esetében többet kell fizetni. A néhány éve súlyadóból teljesítményadóvá alakult teher mértéke 2010-ben átlagosan 14 százalékkal emelkedett.
Az autófenntartás költségeit tovább emelte a romló forintárfolyam, amely a dráguló import alkatrészek árain keresztül a szervizköltségeket is érezhetően megemelte. Mindezek mellett július elsejétől a személyautók műszaki vizsgájának díja 16 290 forintról 22 ezer forintra emelkedik. A biztosítási adó bevezetésével a casco-díjakra 15 százalékos plusz teher rakódik, és a főváros, jelenleg még ismeretlen ütemezéssel és díjazással hamarosan bevezeti a köznyelvben dugódíjként ismert behajtási díjat.