3p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A koronavírus-járvány alaposan kivasalta a vendéglátóipart, sok bezárt vendéglő alkalmazottai kerestek maguknak olyan állást, amelyben nem függ a havi jövedelmük attól, mennyi borravalót kapnak.

Igaz ugyan, hogy Magyarországon kívül Európában és az USA-ban kihűlőben van az infláció, ám ez nem jelenti azt, hogy az emberek anyagilag rendbe jöttek volna. Sokan hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a kiadásaikat, beleértve ebbe a legfiatalabb kereső generációt, az 1990-es évek közepe és 2010 között született Z-korosztály tagjait is.

A közgazdászok még vitatkoznak azon, hogy a 2010-es évekinél magasabb inflációból mennyi marad meg, ám a New York-i Bankrate pénzügyi szolgáltató vállalat felmérése szerint a Z-generáció tagjai tartósan felvehettek egy új viselkedésformát. A 26 évesnél fiatalabb felnőttek a legfukarabbak a borravalóval – idézi a kutatás eredményeit a Yahoo Finance.

Kezd kikopni a borravaló, menekülnek is a dolgozók a vendéglátásból. Fotó: EPA/Robert Ghement
Kezd kikopni a borravaló, menekülnek is a dolgozók a vendéglátásból. Fotó: EPA/Robert Ghement

Az ehhez a korosztályhoz tartozóknak csak 35 százaléka mondta a Bankrate közvélemény-kutatásában, hogy mindig ad borravalót annak, aki kiszolgálja egy vendéglőben. A skála másik végén a boomerek (a második világháború után, az 1960-as évek elejéig születettek) vannak, akik 83 százaléka azt mondta, mindig ad borravalót.

Ez nem csupán a vendéglői kiszolgálásra igaz, hanem az ételfutárokra, a taxisokra és az Uber-sofőrökre is.

Teljesen eltűnhet a borravaló

Az is kiderült, hogy évről évre kevesebben vannak, akik bedobják a visszajárót valamilyen jótékonysági gyűjtésre kitett perselybe. Ami az átlagot illeti, az amerikaiak kétharmada, 65 százaléka ad mindig borravalót az étteremben – ez a leggyakoribb alkalom, amikor felmerül a borravaló lehetősége.

A borravaló-hajlamban különböznek a nők és a férfiak is. A nők 60 százaléka ad borravalót a fodrászának, míg a férfiak esetén csak 46 százalék ez az arány. A Z-generáció tagjainak csak 24 százaléka ad fodrászának borravalót, míg a millenniumi generáció (az 1980 és az 1990-es évek közepe között születettek) 40 százaléka, az X-generáció (az 1960-1970-es években születettek) 67 százaléka.

Mindez nem jelenti azt, hogy a borravalót a társadalom nagy többsége elfogadná. A Bankrate felmérésében megszólalók 40 százaléka úgy véli, hogy a vendéglőtulajdonosok nem patrónusok, hanem munkaadók. Jobb lenne, ha rendesen megfizetnék alkalmazottaikat ahelyett, hogy arra hagyatkoznak, hogy majd a borravaló kiegészíti a jövedelmüket.

Az internetes alkalmazásokban megjelenő sok támogatáskérés elvezetett egyfajta ellenálláshoz. Sokan túlzásnak érzik, hogy mi mindenért kellene fizetniük önként, vagy azért, mert illik, vagy mert elvárják tőlük.

Michael von Massow kanadai egyetemi professzor nemrégiben arról írt, hogy az emberekben nagyon erős ellenállás alakulhat ki, ezekkel a fizetésekkel szemben. A történet végén teljesen megszűnhet a borravaló adása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG