3p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A koronavírus-járvány alaposan kivasalta a vendéglátóipart, sok bezárt vendéglő alkalmazottai kerestek maguknak olyan állást, amelyben nem függ a havi jövedelmük attól, mennyi borravalót kapnak.

Igaz ugyan, hogy Magyarországon kívül Európában és az USA-ban kihűlőben van az infláció, ám ez nem jelenti azt, hogy az emberek anyagilag rendbe jöttek volna. Sokan hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a kiadásaikat, beleértve ebbe a legfiatalabb kereső generációt, az 1990-es évek közepe és 2010 között született Z-korosztály tagjait is.

A közgazdászok még vitatkoznak azon, hogy a 2010-es évekinél magasabb inflációból mennyi marad meg, ám a New York-i Bankrate pénzügyi szolgáltató vállalat felmérése szerint a Z-generáció tagjai tartósan felvehettek egy új viselkedésformát. A 26 évesnél fiatalabb felnőttek a legfukarabbak a borravalóval – idézi a kutatás eredményeit a Yahoo Finance.

Kezd kikopni a borravaló, menekülnek is a dolgozók a vendéglátásból. Fotó: EPA/Robert Ghement
Kezd kikopni a borravaló, menekülnek is a dolgozók a vendéglátásból. Fotó: EPA/Robert Ghement

Az ehhez a korosztályhoz tartozóknak csak 35 százaléka mondta a Bankrate közvélemény-kutatásában, hogy mindig ad borravalót annak, aki kiszolgálja egy vendéglőben. A skála másik végén a boomerek (a második világháború után, az 1960-as évek elejéig születettek) vannak, akik 83 százaléka azt mondta, mindig ad borravalót.

Ez nem csupán a vendéglői kiszolgálásra igaz, hanem az ételfutárokra, a taxisokra és az Uber-sofőrökre is.

Teljesen eltűnhet a borravaló

Az is kiderült, hogy évről évre kevesebben vannak, akik bedobják a visszajárót valamilyen jótékonysági gyűjtésre kitett perselybe. Ami az átlagot illeti, az amerikaiak kétharmada, 65 százaléka ad mindig borravalót az étteremben – ez a leggyakoribb alkalom, amikor felmerül a borravaló lehetősége.

A borravaló-hajlamban különböznek a nők és a férfiak is. A nők 60 százaléka ad borravalót a fodrászának, míg a férfiak esetén csak 46 százalék ez az arány. A Z-generáció tagjainak csak 24 százaléka ad fodrászának borravalót, míg a millenniumi generáció (az 1980 és az 1990-es évek közepe között születettek) 40 százaléka, az X-generáció (az 1960-1970-es években születettek) 67 százaléka.

Mindez nem jelenti azt, hogy a borravalót a társadalom nagy többsége elfogadná. A Bankrate felmérésében megszólalók 40 százaléka úgy véli, hogy a vendéglőtulajdonosok nem patrónusok, hanem munkaadók. Jobb lenne, ha rendesen megfizetnék alkalmazottaikat ahelyett, hogy arra hagyatkoznak, hogy majd a borravaló kiegészíti a jövedelmüket.

Az internetes alkalmazásokban megjelenő sok támogatáskérés elvezetett egyfajta ellenálláshoz. Sokan túlzásnak érzik, hogy mi mindenért kellene fizetniük önként, vagy azért, mert illik, vagy mert elvárják tőlük.

Michael von Massow kanadai egyetemi professzor nemrégiben arról írt, hogy az emberekben nagyon erős ellenállás alakulhat ki, ezekkel a fizetésekkel szemben. A történet végén teljesen megszűnhet a borravaló adása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG