Igaz ugyan, hogy Magyarországon kívül Európában és az USA-ban kihűlőben van az infláció, ám ez nem jelenti azt, hogy az emberek anyagilag rendbe jöttek volna. Sokan hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a kiadásaikat, beleértve ebbe a legfiatalabb kereső generációt, az 1990-es évek közepe és 2010 között született Z-korosztály tagjait is.
A közgazdászok még vitatkoznak azon, hogy a 2010-es évekinél magasabb inflációból mennyi marad meg, ám a New York-i Bankrate pénzügyi szolgáltató vállalat felmérése szerint a Z-generáció tagjai tartósan felvehettek egy új viselkedésformát. A 26 évesnél fiatalabb felnőttek a legfukarabbak a borravalóval – idézi a kutatás eredményeit a Yahoo Finance.
Az ehhez a korosztályhoz tartozóknak csak 35 százaléka mondta a Bankrate közvélemény-kutatásában, hogy mindig ad borravalót annak, aki kiszolgálja egy vendéglőben. A skála másik végén a boomerek (a második világháború után, az 1960-as évek elejéig születettek) vannak, akik 83 százaléka azt mondta, mindig ad borravalót.
Ez nem csupán a vendéglői kiszolgálásra igaz, hanem az ételfutárokra, a taxisokra és az Uber-sofőrökre is.
Teljesen eltűnhet a borravaló
Az is kiderült, hogy évről évre kevesebben vannak, akik bedobják a visszajárót valamilyen jótékonysági gyűjtésre kitett perselybe. Ami az átlagot illeti, az amerikaiak kétharmada, 65 százaléka ad mindig borravalót az étteremben – ez a leggyakoribb alkalom, amikor felmerül a borravaló lehetősége.
A borravaló-hajlamban különböznek a nők és a férfiak is. A nők 60 százaléka ad borravalót a fodrászának, míg a férfiak esetén csak 46 százalék ez az arány. A Z-generáció tagjainak csak 24 százaléka ad fodrászának borravalót, míg a millenniumi generáció (az 1980 és az 1990-es évek közepe között születettek) 40 százaléka, az X-generáció (az 1960-1970-es években születettek) 67 százaléka.
Mindez nem jelenti azt, hogy a borravalót a társadalom nagy többsége elfogadná. A Bankrate felmérésében megszólalók 40 százaléka úgy véli, hogy a vendéglőtulajdonosok nem patrónusok, hanem munkaadók. Jobb lenne, ha rendesen megfizetnék alkalmazottaikat ahelyett, hogy arra hagyatkoznak, hogy majd a borravaló kiegészíti a jövedelmüket.
Az internetes alkalmazásokban megjelenő sok támogatáskérés elvezetett egyfajta ellenálláshoz. Sokan túlzásnak érzik, hogy mi mindenért kellene fizetniük önként, vagy azért, mert illik, vagy mert elvárják tőlük.
Michael von Massow kanadai egyetemi professzor nemrégiben arról írt, hogy az emberekben nagyon erős ellenállás alakulhat ki, ezekkel a fizetésekkel szemben. A történet végén teljesen megszűnhet a borravaló adása.