3p

A koronavírus-járvány alaposan kivasalta a vendéglátóipart, sok bezárt vendéglő alkalmazottai kerestek maguknak olyan állást, amelyben nem függ a havi jövedelmük attól, mennyi borravalót kapnak.

Igaz ugyan, hogy Magyarországon kívül Európában és az USA-ban kihűlőben van az infláció, ám ez nem jelenti azt, hogy az emberek anyagilag rendbe jöttek volna. Sokan hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a kiadásaikat, beleértve ebbe a legfiatalabb kereső generációt, az 1990-es évek közepe és 2010 között született Z-korosztály tagjait is.

A közgazdászok még vitatkoznak azon, hogy a 2010-es évekinél magasabb inflációból mennyi marad meg, ám a New York-i Bankrate pénzügyi szolgáltató vállalat felmérése szerint a Z-generáció tagjai tartósan felvehettek egy új viselkedésformát. A 26 évesnél fiatalabb felnőttek a legfukarabbak a borravalóval – idézi a kutatás eredményeit a Yahoo Finance.

Kezd kikopni a borravaló, menekülnek is a dolgozók a vendéglátásból. Fotó: EPA/Robert Ghement
Kezd kikopni a borravaló, menekülnek is a dolgozók a vendéglátásból. Fotó: EPA/Robert Ghement

Az ehhez a korosztályhoz tartozóknak csak 35 százaléka mondta a Bankrate közvélemény-kutatásában, hogy mindig ad borravalót annak, aki kiszolgálja egy vendéglőben. A skála másik végén a boomerek (a második világháború után, az 1960-as évek elejéig születettek) vannak, akik 83 százaléka azt mondta, mindig ad borravalót.

Ez nem csupán a vendéglői kiszolgálásra igaz, hanem az ételfutárokra, a taxisokra és az Uber-sofőrökre is.

Teljesen eltűnhet a borravaló

Az is kiderült, hogy évről évre kevesebben vannak, akik bedobják a visszajárót valamilyen jótékonysági gyűjtésre kitett perselybe. Ami az átlagot illeti, az amerikaiak kétharmada, 65 százaléka ad mindig borravalót az étteremben – ez a leggyakoribb alkalom, amikor felmerül a borravaló lehetősége.

A borravaló-hajlamban különböznek a nők és a férfiak is. A nők 60 százaléka ad borravalót a fodrászának, míg a férfiak esetén csak 46 százalék ez az arány. A Z-generáció tagjainak csak 24 százaléka ad fodrászának borravalót, míg a millenniumi generáció (az 1980 és az 1990-es évek közepe között születettek) 40 százaléka, az X-generáció (az 1960-1970-es években születettek) 67 százaléka.

Mindez nem jelenti azt, hogy a borravalót a társadalom nagy többsége elfogadná. A Bankrate felmérésében megszólalók 40 százaléka úgy véli, hogy a vendéglőtulajdonosok nem patrónusok, hanem munkaadók. Jobb lenne, ha rendesen megfizetnék alkalmazottaikat ahelyett, hogy arra hagyatkoznak, hogy majd a borravaló kiegészíti a jövedelmüket.

Az internetes alkalmazásokban megjelenő sok támogatáskérés elvezetett egyfajta ellenálláshoz. Sokan túlzásnak érzik, hogy mi mindenért kellene fizetniük önként, vagy azért, mert illik, vagy mert elvárják tőlük.

Michael von Massow kanadai egyetemi professzor nemrégiben arról írt, hogy az emberekben nagyon erős ellenállás alakulhat ki, ezekkel a fizetésekkel szemben. A történet végén teljesen megszűnhet a borravaló adása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG