A vásárlási kuponok divatja erősebb, mint valaha, miután az elmúlt évek magas inflációját a pénzromlás szerényebb üteme követte, ezért a fogyasztók nehezebben jönnek ki a pénzükből – derült ki a megtakarítási lehetőségeket monitorozó SimplyCodes internetes platform nemrégiben megjelent tanulmányából.
Az online kódok, a jó árakra vadászó böngészőkiegészítések és a megtakarítást ígérő mobiltelefon- alkalmazások korában élünk. Ezek segítségével bármikor sokat spórolhatunk, ám úgy tűnik, időnként még többet. Nevezetesen a péntek az a nap, amikor az online vásárlók a legjobb árajánlatokkal találkozhatnak. Erre a következtetésre jutott a SimplyCodes 30 ezer e-kereskedő e-mailes promócióinak áttekintésével március és július között.
A fizetésnapok közeledtével érezhetően megugranak a kuponos vásárlások. Főként a nők ruhák és testápolási cikkek iránti érdeklődése nő, illetve alkoholból vásárolnak többet az emberek. A vizsgálatban részt vevő e-kereskedők kuponjaik 52 százalékát szerda és péntek között hozzák forgalomba. A hétvége holt időszak ebből a szempontból. Péntekenként átlagosan 19 százalékkal ugrik meg a vásárlási kuponok kínálata - idézte az eredményeket a CNBC amerikai gazdasági hírportál.
Diagnosztizálta már magán a spaving tüneteit?
Sajátos tanulsága a felmérésnek, hogy az árkedvezményeknek is lehet az a következménye, hogy a fogyasztók egy része túlzásba viszi a pénzköltést.
Spavingnak nevezik azt a jelenséget, amikor valaki azért vásárol túl sok mindent vagy feleslegles dolgokat, mert úgy gondolja, hogy akkor kell minél többet költenie, amikor akciós áron szerezheti meg a termékeket.
Szakértők szerint az első módszer, amivel ez elkerülhető, ha a vevő mérlegeli a további vásárlás és az ingyenes házhoz szállítás anyagi egyenlegét. A kisebb kedvezmények esetén jobb lehet befejezni a shoppingolást azon a ponton, ahonnan nem kell fizetni a kiszállításért. Nagyobb, például 25 százalékos árkedvezményeknél jelentéktelen lehet az ingyen házhozszállítással elérhető nyereség.
A webáruházak hírleveleinek előfizetése, a mobilos figyelemfelkeltő alkalmazások használata, az akciók követése a közösségi médiában kétélű fegyver. Egyszerre lehet hasznos, mert a fogyasztó értesül a legjobb akciókról. Ugyanakkor kárt okozhat, ha ezeket olvasva ellenállhatatlanná válik a vásárlási „ösztön” és a spaving csapdájába esik a vásárló.
Pszichológusok szerint jó döntés lehet az akciókat ajánló automatikus figyelmeztetések törlése, és a kuponok keresése akkor, amikor a vásárló tudja, hogy mit keres. Ezért tudja, mi az, amit a lehető legkedvezőbb áron akar megszerezni, és csak arra vadászik.