8p
Hetek óta erre gyúrnak a kereskedők, ma végre eljött a nap, amikor milliárdokat költhetünk el a leakciózott termékekre. Amilyen sok lehetőséget rejt ez a nap a spórolásra, legalább annyi esélye van annak, hogy csúnyán hoppon maradunk - mire kell oldafigyelni? Lehetünk egyébként ellenállók is: épp a Black Friday-jel van egy időben a Ne vásárolj semmit nap, ami épp az esztelen költekezésnek szabna gátat.

Vegyél meg mindent!

A fekete péntek (Black Friday) csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - idén november 25-e - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.

Persze ahogy a karácsonyi szezon is egyre korábban kezdődik az üzletekben, ma már a fekete péntek sem csak egy nap: több cég is egy hetes akciósorozatot tart, hogy minél több vevőt csábítson be - a vevők pedig próbálják kivadászni az "akár 80 százalékos kedvezmény"-típusú akciók közül azokat, amelyek tényleg valósak.

Inkább vásárolunk, mint eszünk

Hogyan vásárolj, hogy ne legyen belőle óriási bukta? >>
Ezeket a termékeket keresik a leginkább a magyarok >>

Ebből az alkalomból készített reprezentatív kutatást a Media Markt és az NRC Marketingkutató. A felmérésben azt vizsgálták, hogy miről mondanának le a vásárlók a komoly kedvezményekért, illetve, hogy mennyire tartják jó alkalomnak az eseményt műszaki cikkek vásárlására.  

Bár a Black Friday típusú kedvezménynapok jelentősége egyre növekszik hazánkban is, a külföldön gyakori viselkedéstípusok (hisztéria, áruházak megrohamozása, szabadság kivétele) még nem figyelhetőek meg itthon.  Ugyanakkor Magyarországon is lemondana a felnőtt korú internetezők fele valamilyen napi feladatáról, hogy a Fekete Pénteken vásárolhasson:

Lesz, aki belebukik a vásárlói rohamba

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tapasztalatai szerint sok kereskedő sajnos nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, melyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni. Minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akció kapcsán a megfelelő mennyiség  és minőség teljesítésre. Nem megfelelő gyorsaságú, minőségű teljesítés vagy akár nem teljesíthetőség miatt ugyanis a fogyasztók előnyérzete hamar haragra fordulhat, generálva ezzel sok panaszt, mindkét fél részére kellemetlenséget és a feltehetően negatív reklámot - írta korábban az NFH.

Miért fekete?

A Black Friday elnevezés az egyik magyarázat szerint az 1960-as évekből származik. A fekete jelző arra utal, hogy az üzletek eredménye az év végi vásárlási láz nyomán a kézzel írott könyvelésben a pirossal jelzett veszteségből a feketével írt nyereségbe fordul át. A kiskereskedők számára kulcsfontosságú az év végi, november-decemberi vásárlási szezon, ekkor bonyolítják le éves forgalmuk mintegy 40 százalékát - írja az MTI összeállítása.

Egy haláleset is összefüggésbe hozható az Egyesült Államokban a Black Friday-jel. 2008-ban a New York állambeli Valley Streamben 2000 ember várakozott hajnali 5 órakor a helyi Wal-Mart áruház előtt órák óta, majd amikor végre kinyitották az üzletet, az irányíthatatlan tömeg kitörte és rányomta az ajtót az egyik eladóra, akit helyben halálra tapostak.

A legfontosabb tudnivalók a mai naphoz

A hatóság közzétett egy listát is, amit minden feketepéntekezőnek kötelező elolvasni és betartani, ha nem akar csúnyán hoppon maradni:

  • A felelős fogyasztás, fenntartható fejlődés és környezetvédelmi szempontok figyelembevételével megfontoltan gondoljuk át, hogy szükségünk van-e tényleg a termékre.
  • Ha már konkrét terméket választottunk ki, lehetőleg nézzünk utána, hogy a hirdetett ár valóban kedvezményesnek minősül-e (mivel előfordulhat, hogy egy vállalkozás olyan árat tüntet fel eredeti árnak, melyért sosem árusította a terméket, s ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat). Érdemes például ár-összehasonlító oldalakat megnézni, több üzletben megtekinteni az árukínálatot.
  • A vásárlást igazoló blokkot, számlát érdemes megőrizni, mivel minőségi kifogásunkat a későbbiekben azzal tudjuk érvényesíteni.
  • A kedvezményes ár nem jelenti azt, hogy a termékkel kapcsolatban ne élhetne utólag reklamációval. Minden termékre két éves szavatossági időszak biztosított, melyből jótállásos termék esetén egy év kötelező jótállás. Gyártási hiba esetén a kereskedő ezen időszakon belül helytállni köteles a termék minőségéért.
  • Egy termék kapcsán az üzletben feltüntetett kétféle ár közül a kereskedő köteles az alacsonyabbat felszámítani. Ha nem így történik, s helyben nem intézik el a panaszát, úgy a vásárlók könyvébe érdemes beírnia, melyre 30 napon belül köteles érdemben válaszolni a társaság. Ennek elmaradását az illetékes Kormányhivatalnál jelezheti.
  • Az akciók esetében, különösen a „+25 % ingyen”, illetve a „2+1 ajándék” típusú akcióknál győződjenek meg arról, hogy az ingyenesen vagy ajándékba ígért termékrész, illetve termék valóban ingyen van-e. Lehet, hogy a bevásárlás hosszabb ideig fog tartani, de ezzel a körültekintéssel pénztárcánkat óvjuk.
  • Amennyiben egy termék ára valószínűtlenül alacsony (pl. LED tv 10.000,-Ft-ért), akkor számoljunk azzal, hogy a kereskedő honlapján tévesen szerepelhet a fogyasztói ár, amiért valószínűleg nem fogja tudni az adott árucikket értékesíteni.
  • Javasoljuk, hogy a jótállási jegyet mindig töltesse ki és érvényesíttesse az eladóval, a későbbi jogérvényesítési problémák elkerülése érdekében. Ugyanakkor a jótállási jegy szabálytalan kitöltése, vagy át nem adása miatt a fogyasztót joghátrány nem érheti.
  • Kalkuláljuk bele vásárlási szándékunkba, hogy a megnövekedett kereslet miatt nem biztos, hogy a terméket – árukészlet hiánya miatt – valóban meg tudjuk vásárolni, vagy pl. internetes rendelés esetén lehetséges, hogy a kereskedő a vállalt szállítási határidőt nem fogja tudni tartani.
  • Az elektronikus kereskedelemben a webáruház árukészletének közzététele nem ajánlattételnek, hanem ajánlatra történő felhívásnak minősül. Internetes áruházakban a szerződés a kereskedő elfogadó nyilatkozatával jön létre, nem pedig a fogyasztó megrendelésével.  Vagyis a szerződés valójában csak akkor jön létre, ha a kereskedő visszaigazolta Önnek azt, hogy elfogadta a megrendelést (ez nem tévesztendő (!) össze azzal az automatikus elektronikus visszajelzéssel, mely arról tanúskodik csupán, hogy a megrendelése beérkezett a kereskedőhöz).
  • Amennyiben a vállalkozás visszaigazolta Önnek a rendelés elfogadását és abban közölte a teljesítés feltételeit, majd utólag arról tájékoztatja Önt, hogy a terméket mégsem tudja az adott áron értékesíteni, úgy Ön továbbra is kérheti a termék meghirdetett áron való eladását, további vita esetén azonban békéltető testületi eljárásban van mód megegyezésre jutni.
  • Amennyiben a termék kifizetése már az internetes visszaigazolás kézhezvételét követően megtörtént, a kereskedő köteles haladéktalanul visszafizetni Önnek az átutalt összeget, amennyiben a termékértékesítést utólag mégis megtagadja.
  • Önt nem köti a szerződési ajánlat, amit tett a vállalkozás felé, ha az egyoldalúan megváltoztatta a feltételeket. Így a terméket pl. megemelt áron nem köteles átvenni, kifizetni.
  • Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy személyes vásárlás esetén – a tévhittel ellentétben - nincs 8 napunk arra, hogy meggondoljuk magunkat a vásárlást illetően.
  • Ha interneten keresztül rendeltünk, vásároltunk magánszemélyként, úgy a termék kézhezvételétől számított 14 naptári nap áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy elállási szándékunkkal éljünk (akkor is, ha a weboldalon megrendelt terméket személyesen, üzletben vettük át).
  • 10.000 forint vételár feletti – jellemzően - műszaki cikkeknél 3 munkanapon belül fogyasztóként lehetőségünk van a termék kicserélését kérni, ha annak olyan hibája van, ami akadályozza a rendeltetésszerű működését.

Messze a vége: három nap, és jön a Cyber Monday

A Cyber Monday is egy hasonló kezdeményezés, mint a Black Friday azzal a különbséggel, hogy ezen a napon kizárólag az online felületeken van lehetőség a kedvezményes termékek megvásárlására.  A „Cyber Monday” a „Fekete Péntek” után következő első hétfői napon tartják.

Vagy inkább ne vegyél ma semmit

Minden évben november utolsó péntekjén – idén november 25-én – tartják a nemzetközi „Ne vásárolj semmit” napot. A nap célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira és arra kéri az embereket, hogy ezen a napon egyáltalán ne vásároljanak. A napon túl az esemény legfőbb üzenete, hogy minden vásárlás előtt gondoljuk meg, hogy valóban szükségünk van-e a megvásárolni kívánt termékre és csak akkor vegyük meg, ha az valóban szükséges.

Ha vásárlás mellett döntünk, akkor mindenképp keressük a helyi, hazai termékeket, az idény zöldségeket és gyümölcsöket, valamint a méltányos kereskedelemből és ökológiai gazdálkodásból származó termékeket - emlékeztet a Magyar Természetvédők Szövetsége.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG