4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A webáruházak fele készült akciókkal a múlt heti fekete péntekre.
Fotó: EPA/Larry W. Smith

Idén első alkalommal az ágazat történetében már az e-kereskedők majdnem 90 százaléka tudatosan készült a szezonkezdésre és jó előre meg is hirdette akcióit. Az ünnepi szezon alkalmából a webáruházak készletük egy részének leértékelésére átlagosan 2 teljes napot szán, s ebben az évben a szezonrajt az első adventi hétvégét megelőző péntekre esett. A többség (54%) – felülve a kommunikációs hullámra – az akcióját csak fekete péntek néven illette, egy Amerikából átvett hagyomány alapján - derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatásából.

Black Friday: ez így nem mehet tovább?

A korábbi években minden e-kereskedőnél más időpontban kezdődött az ünnepi szezon, idénre viszont a Black Friday népszerűségének növekedésével megváltoztak az ünnepi szezonhoz kötődő online vásárlási szokások. Az akciós nap szerepe az online kiskereskedelemben mára átlépte a kritikus határt, hiszen a folyamat a kereskedők körében öngerjesztővé vált, azaz, aki kimarad belőle az sok vásárlótól eshet el. A nagymértékű kedvezményeket hirdető boltok számának dinamikus növekedése a kisebb és közepes boltok számára csökkenti a promóciók hatékonyságát, mivel jóval nehezebb kitűnni a sok egyidejű akció közül.

Grafikonok forrása: Online Kiskereskedelmi Index kutatás

Az ünnepi szezonban azonban a márkát is építő különféle integrált marketing kampányok, reklámok, valamint dedikált akciós napok kivitelezésénél a webáruházak egyre bátrabban megvalósítják saját, kreatív ötleteiket is. A kereskedők közel 60 százaléka jelezte, hogy ily módon is készül az ünnepre.

Az Internetes Vásárlás Napja egyelőre még kevésbé köthető össze az ünnepre való felkészüléssel, amit az esemény viszonylag korai dátuma (október 7.) magyaráz, hiszen a kereskedők a vásárlók részéről jellemzőencsak novembertől kezdődően számítanak nagyobb rohamra. Az Internetes Vásárlás Napja még sokkal inkább szól az online vásárlás népszerűsítéséről, mintsem a karácsonyi ajándékok beszerzéséről.

Idén erősebb lesz a szezon

Összességében idén az utolsó negyedévben, a GKI Digital – Árukereső.hu előrejelzései szerint kb. 18 százalékkal lehet nagyobb az online kiskereskedelmi forgalom, mint egy évvel korábban. A kutatásban részt vett e-kereskedők beszámolói szerint, ilyenkor az átlagos vásárlási értékek is rendszerint magasabbak, és a sláger termékek mellett minden más termékre is megugrik a kereset. Az akciók meghatározásakor erre tudatosan figyelve, a kedvezmények általi profitcsökkenés kezelése a webáruházak 55 százalékának nem jelent nehézséget. Bár a hirdetések a kiemelt akciókról szólnak az egyes termékkategóriákban átlagosan 5-15 százalékos kedvezmény jelenik meg a teljes akciós készlet tekintetében.


Az ünnepi szezon az éves forgalom harmadát teszi ki

Jól jelzi a szezon fontosságát, hogy a kereskedők éves online forgalmuk akár több mint harmadát is realizálják az év utolsó három hónapjában.Emiatt az online boltok többmint 65 százaléka már október vége előtt megkezdte a felkészülést az év utolsó 5-6 hete során várható vásárlási rohamra, és a megnövekedett forgalom akadálymentes kezelésére. Erre az időszakra sok kereskedő plusz munkaerőt is bevon, ami átlagosan 2 főt jelent.

Egyre fontosabb a szolgáltatás minősége is

A karácsonyi szezon fokozott versenyt generál a kereskedők között, azonban az árképzés és az aktuális akciók mellett ilyenkor még jobban előtérbe kerülnek az értéknövelt szolgáltatások és kijönnek a kereskedők közöttiszolgáltatásbeli különbségek is.

Emiatt a hazai online kiskereskedelmi piac és a vásárlói tudatosság növekedésével párhuzamosan a webáruházaknak is egyre inkább szem előtt kell tartaniuk azokat a szempontokat és szolgáltatásokat, melyek révén a vásárlóban a rendelést és átvételt követően kialakulhat egy pozitív összkép a kereskedővel kapcsolatban. Ez utóbbi ugyanis jelentősen növeli a későbbi akciós időszakokon túli visszatérési hajlandóságot. Az eddigi tapasztalatok és vásárlói visszajelzések alapján a pozitív élmény legfontosabb kelléke a kereskedők szerint a precíz, pontos készletinformáció, valamint a gyors kiszállítás. További szempont ezen felül a felhasználóbarát reszponzív weboldal, mely asztali gépről és okostelefonról is egyaránt jól használható. Végül, de nem utolsó sorban a segítőkész ügyfélszolgálat munkája az, ami még nagy mértékben hozzájárulhat a vásárlói élmény megteremtéséhez, még abban az esetben is, ha egy-egy rendelés kapcsán nem minden alakul tökéletesen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG