Spanyolországban a vásárlók 44 százaléka soha nem használja az önkiszolgáló pénztárakat az áruházakban – derül ki az AECOC Shopperview szervezet felméréséből. A kutatásban részt vett egyebek mellett a Google és a PayPal is, abban a reményben, hogy kapnak valamilyen magyarázatot a fogyasztók idegenkedésére az elektronikus fizetéstől.
A fiatalabb korosztály, elsősorban a 2000 után született Z generáció tagjai esetén jobb a helyzet. Nekik nincs bajuk az olyan kasszákkal, amelyek mögött nem ül pénztáros. A felmérés további jelentős eredménye, hogy a vásárlók 65 százaléka rendszeresen használ készpénzt a vásárlási cechek kifizetésére. Ez a masszív arány annak ellenére alakult ki, hogy a rendszeresen készpénzzel fizetők azt állítják, hogy visszafogták ezt a szokásukat. A felhasználók 60 százaléka használja bankkártyáját a fizetéseknél és immáron 26 százalékuk azt mondta a kérdezőbiztosoknak, hogy mobiltelefonjával fizet.
Tanulságos, hogy a spanyolok 40 százaléka miért kerüli az online vásárlást. A válaszokból kiderül, hogy túl macerásnak tartják a fizetési folyamatot. Elsősorban az azonosítással van bajuk, ami sokszor okoz nekik frusztrációt. További oka lehet a vásárlás elkerülésének, hogy a fogyasztó nem rendelkezik megfelelő bankkártyával vagy okos mobiltelefonnal. A biztonság a vásárlók 90 százalékának fontosabb szempont, mint egy webáruház könnyű kezelhetősége. Az idősebbek jobban aggódnak amiatt, hogy személyes adataik illetéktelen kézbe kerülhetnek. Továbbá 60 százalékuk hezitál az online vásárlás során azért, mert attól tart, hogy adatai nincsenek biztonságban.