3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Telefonunk mára szerves részét képezi az életünknek, amit az is bizonyít, hogy egy felmérésben megkérdezett válaszadók harmada nyilatkozott úgy, inkább okostelefonját választja a barátai helyett. A túl erős érzelmi kötödés mellett ugyanakkor rossz hír az is, hogy továbbra sem fordítunk kellő figyelmet adataik biztonságára.

A Würzburgi és a Nottingham Trent Egyetem Kaspersky Lab megbízásából folytatott kísérletében arra kérték a résztvevőket, hogy fontosságuk szerint rangsoroljanak különböző tárgyakat és személyeket.

Az eredmény rámutatott, hogy 37 százalékuk ugyanolyan fontosnak, vagy fontosabbnak tartja okostelefonját, mint közeli barátait. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy eszközeinket lassan többre becsüljük a barátainknál.

A kutatásban szereplőknek bizonyos tárgyakat illetve személyeket jelképező képeket kellett elhelyezniük magukhoz viszonyítva egy sakkdiagramon. Míg a család, a barátok és a háziállatok jellemzően közelebb kerültek a táblán a résztvevőhöz az okostelefonokhoz képest, más fontos szereplőket – például munkatársakat, osztálytársakat – leelőztek a digitális eszközök.

A résztvevők csaknem harmada (29 százalék) tartja ugyanolyan fontosnak vagy fontosabbnak okostelefonját a szüleinél, míg egyötödük a partnerük esetén is így vélekedik. A válaszadók 17 százaléka rangsorolta okostelefonját a legfontosabbnak, de csak 1 százalékuk vallotta minden másnál meghatározóbbnak eszközét.

A telefonok által képviselt értékek, mint például a szórakozás, információ- és adattárolás ellenére a kísérletben szereplők 93 százaléka osztotta meg kérésre PIN-kódját, hozzáférést biztosítva személyes és bizalmas adataikhoz.

Miféle barátság?

“Baráti kapcsolatunk az okostelefonokkal azt jelenti, hogy hihetetlen bizalmat szavazunk egy élettelen tárgynak – olyannyira, hogy úgy érezzük, fontosabb eleme az életünknek, mint sok más ember. Ezért is voltunk nagyon meglepve, milyen könnyen megosztották PIN-kódjaikat a kísérlet alanyai. Arra kértük őket, hogy maradjanak a váróban egy ideig, majd rákérdeztünk testmagasságukra és PIN-kódjaikra. A legtöbben gondolkodás nélkül megadták nekünk. Ez aggasztó, hiszen azt sugallja, hogy veszélyeztetjük digitális barátainkat, és az azon tárolt adatokat” - mondta Astrid Carolus, a Würzburgi Egyetem média pszichológusa.

Nem számít újdonságnak, hogy digitális eszközeinket emberi tulajdonságokkal ruházzuk fel. 1990-es kísérletek már rámutattak arra, hogy a fogyasztók emberi vonásokat tulajdonítottak számítógépeknek, amikor kapcsolatba léptek velük.

“A tavalyi Digitális Amnéziáról szóló kutatás után – amely jelenség arra mutat rá, hogy elfelejtjük az készülékeinkre bízott információkat – ez a kísérlet ismét rávilágít, milyen erősen kötődünk érzelmileg a telefonjainkhoz. Egy másik érdekes megfigyelés, hogy az emberek többre tartják okostelefonjaikat laptopjaiknál és más eszközöknél amelyek ugyanazokat az információkat tartalmazzák, kiemelve a telefonok szimbolikus szerepét, mint digitális társunkat ami örökké csak egy karnyújtásnyira van tőlünk.

Ez a fajta érzelmi kapcsolat ugyanakkor azt is jelentheti, hogy korlátozottabban ismerjük fel a tárolt adataink védelmének fontosságát. Azt már tudjuk, hogy sokan megfeledkeznek okostelefonjaik védelméről, ez pedig kiszolgáltatottá teszi őket a hackereknek” - mondta David Emm, a Kaspersky Lab vezető biztonsági kutatója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG