4p
Egyik szemünk sír, a másik kicsit nevet. Miért? Habár novemberhez képest pár forinttal olcsóbban úsztuk meg a nagybevásárlást, egy év távlatában komoly drágulást mértünk decemberben is. Nyakunkon a karácsony, így e havi Privátbankár Árkosár-felmérésünkből többek közt az is kiderül, hol, mennyiért lehet a tél és a karácsony főszereplőit beszerezni.

December elsején újfent meglátogattunk három hipermarketet, hogy megnéztük, miként alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és az előző évhez képest.

Jó hír, hogy az előző hónaphoz képest olcsóbban úsztuk meg a bevásárlást. Bár a Tesco emelte az árait előző hónaphoz képest, és egy hajszálnyival az Interspar is drágább lett, az Auchan 6 százalékot engedett az árakból és így összesítésben közel 0,9 százalékos árcsökkenést mértünk novemberhez képest. Átlagosan 163 forinttal került kevesebbe telerakni a kosarunkat, mint novemberben. Éves összehasonlításban viszont már komoly, 1277 forintos áremelkedést mértünk, ami annyit jelent, hogy több mint 7 százalékkal többe kerül a nagybevásárlás, mint egy éve.

Visszaállt a sorrend

Az előző hónap trónvesztése után az Auchan ismét visszavette hónapok óta tartó elsőbbséget: megint itt tudnánk a legolcsóbban bevásárolni. Egyedüliként az Auchanban úsztuk meg 18 ezer forint alatt a nagybevásárlást, egészen pontosan 17 640 forintot hagytunk volna a kasszánál. A három áruház átlaga pedig 18 281 forint lett.

Persze ha mindent ott akarnánk megvenni, ahol a legolcsóbb – ami lássuk be, majdhogynem lehetetlen –, 1700 forinttal fizetnénk kevesebbet a bevásárlás végén.

Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb áremelkedést a húsnál mértünk, 14 százalékkal lett drágább, ennél kisebb mértékben drágult a margarin, az alma és a liszt. Olcsóbb lett azonban a tojás, amelynek ára 20 százalékot esett. Valamivel kisebb árcsökkenést mértünk a burgonyánál, a kávénál, az üdítőnél és az ásványvíznél.

Tavaly év végéhez képest nagyot, 80 százalékot ugrott az alma ára, de a krumpli is sokat drágult: 47 százalékkal kerül többe, mint tavaly ilyenkor, de a rizsért is 30 százalékkal kell többet fizetnünk.

Drágább lett az olaj és a cukor is: előbbi 18, utóbbi 23 százalékkal drágult, de 20 százalék feletti (+26) áremelkedést mértünk a szeszes italoknál. 10 százaléknál magasabb árcsökkenés három terméknél (tejnél, a párizsinál és a túró rudinál) volt megfigyelhető. Ennél kisebb mértékben csökkent a tojás, a sajt, a pezsgő és az ásványvíz ára.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi legolcsóbbak

Kevesebb, mint három hét és itt a karácsony, amikor az evésé, a süteményeké és az édességeké a főszerep.  Mindenesetre a boltokban már most tombol a karácsonyi hangulat - igaz, december elsején még csak a Tescóban szólt a Stille Nacht. És ha karácsony, akkor a szaloncukor, a gesztenye és a mák kihagyhatatlan szereplői az ünnepnek.

Kimért szaloncukorból az Auchanban volt a legnagyobb a kínálat: 11-féle szaloncukor közül választhattunk, 748 forintos kilónkénti áron. A Tescóban 6 ízesítés közül lehetett választani 999 forintos áron és ugyanennyiért láttunk az Intesparban is kimért szaloncukrot.

Aki édességre vágyik, de nem tud várni karácsonyig, gesztenyepürét is mindenhol lehet kapni. Ajánlott óvatosnak lenni, hiszen püré és püré között is óriási a különbség, ezért az ár mellett tanácsos megnézni a csomagoláson a termék gesztenye tartalmát is.

A Központi Statisztikai Hivatal kedden közli az infláció novemberi alakulásáról szóló adatait.

Az Auchanban ottjártunkkor a legolcsóbb, Tuti Tipp gesztenyéből nem találtunk egy darabot sem, így tulajdonképpen a második helyezett nyert: a sajátmárkás ugyanannyiba került, mint a Tescóban: 239 forint lehetett kapni a legolcsóbb gesztenyepürét. (Mindkettő termék esetében 72 százalék volt a gesztenyetartalom.) Az Intersparban ennél 10 forinttal drágábban, 249 forintért lehetett gesztenyepürét vásárolni. (Ennél csak 34 százalék volt a gesztenyetartalom.)

A karácsonyi ételek harmadik kihagyhatatlan szereplője a mák. A legolcsóbbat az Intersparban találtuk, 1436 forintos kilónkénti áron. A Tescóban egy hajszállal drágábbért, 1476-ért láttunk, míg az Auchanban 1875 forintos kilónkénti áron lehetett mákot venni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG