5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Lidl a hazai dinnyeszezon közepén felelőtlen, árletörő akciót hirdetett, és a dinnyét olcsó, vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti – mondja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. Szerintük 99 forintért nincs jó dinnye, a kiskereskedelmi lánc bedöntheti a magyar dinnyetermelést és lehetetlenné teszi a minőségi dinnye előállítását. Az akció azonnali leállítását követelik.
(MTI Fotó: Komka Péter)

Július elején kezdődött a magyar dinnye szezonja, ettől kezdve egyre több helyen kezdték el értékesíteni a termelők a gyümölcseiket. Így a dinnyék megjelentek több hazai kiskereskedelmi áruházláncban is  emlékeztet közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Mint megjegyzik, a Lidl Magyarország büszkén is hirdette ezt a tényt:

„Megérkeztek az első magyar dinnyeszállítmányok a Lidl Magyarország raktáraiba, mellyel kezdetét veszi az idei magyar dinnye szezon az áruházakban. Az áruházlánc célja, immáron hetedik éve ugyanaz: a lehető legnagyobb mennyiségű kiváló minőségű magyar görögdinnye értékesítése, ezáltal a magyar termelők támogatása a bel- és külpiacokon egyaránt. (…) Az első körben a hazai beszállítók a magvas görögdinnyéket szállítják, majd a következő érési hullámban érkeznek a magszegény, mini és sárga bélű görögdinnyék is.” A Lidl továbbá hangsúlyozta, hogy jelenleg közel 400 hazai beszállítóval – köztük dinnyetermelőkkel – áll kapcsolatban".

A NAK szerint a hozzájuk eljutott jelzések arról szóltak, hogy augusztus első hetéig problémamentesen alakult a szezon, minden érintett elégedett volt a piaci folyamatokkal. (A várható idei dinnyeszezonnal a Privátbankár.hu-n külön cikkben is foglalkoztunk, itt)

Ám a két évvel ezelőtti történésekhez hasonlóan most is egy kiskereskedelmi lánc (a Tesco – a szerk.) kezdett felelőtlen akciózásba – és éppen az a Lidl Magyarország, amely egy hónappal korábban még dicsekedett a magyar termelőkkel való nagyszerű kapcsolatával – mondja a kamara.

99 forintért nincs jó minőségű dinnye?

Az áruházlánc 99 Ft/kg áron kezdte el árusítani a dinnyét, amelyet így egyszerű marketingeszközként használ arra, hogy becsalogassa boltjaiba a vásárlókat. A NAK szerint ugyanis 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani. A szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 Ft/kg közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs.

(Fotó: a Lidl honlapja)

A NAK megjegyzi: ezzel az árletörő akcióval a Lidl mindenkinek kárt okoz, a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket pedig ellehetetleníti, mivel ilyen rendkívül alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi dinnye termelésének megvalósításához. Továbbá a kamara tapasztalatai szerint egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is – szintén káros következménnyel járó – árcsökkentésre készteti.

140-160 forint a NagybaninAz Agrárgazdasági Kutató Intézet friss jelentése szerint a Budapesti Nagybani Piacon a 30. héten 140-160 forint a görögdinnye kilója. Ráadásul tavalyhoz képest – mint minden más zöldség és gyümölcs –, úgy a dinnye is drágult, a jelentés szerint egy évvel ezelőtt (szintén a 30. héten) 100-110 forint volt a nagybanin a kilója.

Nem először tapasztalják azt, hogy egy-egy áruházlánc visszaél piaci erőfölényével, és szándékait rákényszeríti a hazai termelőkre – ez történt most a Lidl esetében is. A Lidl Magyarország ezzel a számára kizárólag rövid távon hasznos, kapzsi lépésével már a szezon közepén bedöntheti a magyar dinnyepiacot, és azt is kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban.

A kamara álláspontja szerint közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.

Fejezzék be az árletörő akciót!

Az agrárgazdasági kamara egyúttal felszólította a Lidlt, hogy fejezzék be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyenek eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek.

Frissítés: Megmagyarázta a Lidl, miért adják 99 forintért a dinnyét >>>>

Mennyiért adják a dinnyét mások? Szokásos havi Privátbankár Árkosár-felmérésünkben mi is megnéztük, a hipermarketekben mennyiért kínálják a dinnyét. A legolcsóbb görögöt az Intersparban találtuk: 119-ért adták a hazai magszegény görögdinnyét, az akciós ár már közelít a 100 forintos lélektani határhoz. (Ez nem csak a vásárlók lélektani határa, a dinnyetermesztők is valahol ezen a környéken szoktak kiakadni a túl alacsony felvásárlási ár miatt – írtuk pont ma.) Az Auchan és a Tesco 139-ért adta a magyar görögdinnye kilóját. Sárgadinnyét 199 forintért kaphatunk olcsón - az Intersparban ennyiért magyart adnak, a Tescóban viszont csak spanyolt találtunk. Az Auchanban 299-ért adták a magyar sárgadinnyét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG