3p
Elképesztő mennyiségű ajándékot rendeltünk tavaly karácsonykor webáruházakból, ami örvendetes az e-kereskedelem számára. A posta és a futárszolgálatok azonban nem bírták a megnövekedett tempót, a vásárlók azonban mégsem elsősorban rájuk haragszanak. Az eNet Internetkutató szerint az ilyen jellegű káosz legnagyobb vesztesei épp maguk a webáruházak lehetnek, ami idő előtt letörheti a hazai e-kereskedelem virágzását.

A karácsony nem csak a kis-, de az e-kereskedők számára is kiemelt – ha nem épp a legfontosabb – időszak, az árbevételük jelentős részét ugyanis ekkor termelik ki. Tavaly karácsonykor azonban mégis 900 ezer magyar várta körömrágással a futárt vagy az értesítőt, hogy mehet a csomagjáért a kiszemelt átvevőpontra. Sokak számára azonban végül csalódással zárult a vásárlás: átlagosan 5 nap késéssel kapták kézhez a terméket, 12 százalék azonban még január első hetében sem kapta meg a kívánt csomagot, ezt közölte az eNet a Privátbankár.hu-val.

A jelenség hátterében az állhat, hogy a webáruházak nem számítottak a forgalom ilyen mértékű növekedésére – a Magyar Posta legalábbis nem számolt ezzel –, de szerepet játszott az is, hogy a maximális kihasználtsággal működő futárszolgálatok az ünnepi időszakban nem tudtak elég plusz embert felvenni, hogy bírják a tempót. A vásárlók is érzékelték mindkét oldal nehézségeit: a kiszállítások késését az ebben érintettek egyforma mértékben tulajdonították a futárszolgálatnak/ kiszállítónak, és a webáruházaknak.

Legalább szólhatnának

A késésekkel kapcsolatosan az egyik fő probléma a tájékoztatás hiánya volt: erre mutat, hogy míg a késésben érintetteknek csak valamivel több mint harmadát értesítette a webáruház a kiszállítás várható módosulásáról. Ugyanezen csoport kétharmada egyébként jellemzően érdeklődött valahol a csomag hollétéről, az érintettek 69 százaléka magánál az eladónál, egyharmaduk pedig a futárszolgálatnál. A webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését összességében közepesnek értékelték, erre az ötfokú skálán 3,15-öt adtak a magyarok.

Mindamellett, hogy a késés az érintettek felének bosszúságot, aggodalmat okozott, rövid távon várhatóan kihat a webáruházak megítélésére is: a késésben érintettek 16 százaléka úgy nyilatkozott, hogy legközelebb hasonló helyzetben inkább egy másik webáruháztól rendel, minden tizedik magyar pedig sarkosabban fogalmazott: máskor biztosan nem rendel a késéssel teljesítő webáruháztól. Az érintettek kétharmada viszont azt jelezte, hogy a történtektől függetlenül máskor is fog az adott webáruháztól rendelni.

Nagy változásokra lesz szükség

Az biztos, hogy a karácsonyi időszak történései átformálják majd az online vásárlási szokásainkat, például úgy, hogy a vásárlók igyekeznek majd az internetes rendeléseiket az ünnepi időszakban korábban leadni (a késésben érintettek 27 százaléka nyilatkozott így – ők az internetezők mintegy öt százalékát teszik ki). Az érintettek 11 százaléka ugyanakkor úgy döntött, hogy legközelebb egyáltalán nem rendel semmit az ünnepi időszakban, a vásárlók egy százalékát pedig olyan mély trauma érte, hogy egy életre elege lett az online vásárlásból.

A 2016-os karácsonyi időszak csomagküldéssel kapcsolatos nehézségei mindenesetre tanulságokat rejtenek a webáruházak és logisztikai partnereik számára az ünnepi időszakok tervezése kapcsán. Még akkor is érdemes az éves tervezésnél változtatáson gondolkodni, ha a késésben érintettek többsége úgy nyilatkozott, hogy a történtek miatt nem változott az online rendelésekhez való viszonya. Ugyanakkor feltételezhetjük azt is, hogy a most még erős vásárlói benyomások idővel tompulnak, elsimulnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Meglepő statisztika készült az "egykékről"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 3. 09:31
Egy negyven évvel ezelőtti amerikai film egyik jelenetében a főhős suttogva jelezte egy vendéglőben a pincérnek, hogy egyedül jött és lopakodva foglalta el a helyét. Mit tenne ma?
Vásárló MacBook Pro: Az Apple csúcsgépe lenyomja a Windowsos masinákat
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 30. 13:44
A MacBook Pro régóta az Apple prémium kategóriás laptopjainak zászlóshajója. Az elegáns dizájn, a kiváló teljesítmény és az integrált ökoszisztéma mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a MacBook Pro kiemelkedjen a piacon. De miben különbözik egy MacBook Pro a Windowsos laptopoktól, és milyen előnyei vannak az Apple csúcsgépének? Lássuk!
Vásárló Felturbózott bolhapiacot alapított az IKEA
Buksza blog | 2024. augusztus 27. 11:08
Az IKEA már korábban rájött, hogy használt bútorai újraértékesítéséből pénzt csinálhat és a covid idején azt is megtapasztalta, mekkora lehetőségek rejlenek az e-kereskedelemeben. Most összeadták ezt a kettőt.
Vásárló Kifinomult ízléssel, stílusosan megkomponálva közeleg hazánk legszebb Borfesztiválja
PR | 2024. augusztus 26. 10:38
A Duna felett magasodó hegytetőn elterülő Budai vár a magyar történelem egyik legfontosabb helyszíne, amely számos jelentős esemény szemtanúja volt az évszázadok során. Az egyik ilyen kiemelten fontos borkulturális rendezvény a Budapest Borfesztivál, mely szeptember 12. és 15. között ismét beköltözik a Duna-parti panorámát meghatározó Budavári Palota gyönyörű, impozáns falai közé. A Borfesztivál látogatói újra megcsodálhatják Magyarország gazdag örökségét és felfedezhetik hazánk borkiválóságait a hagyományokat őrző épületek között sétálva.
Vásárló Halvány remény a magyar diszkontokban - erre jutott a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. augusztus 26. 05:42
Valamivel olcsóbbak lettek a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek, de így is 10 ezer forint feletti összegről van szó, ami alig marad el a tavaly októberi szinttől. 
Vásárló Fogyókúrára küldi a termékeit a drogerie markt, de nem úgy
Buksza blog | 2024. augusztus 20. 09:31
A dm drogérialánc a sok kicsi sokra megy elvét alkalmazza a spórolásban.
Vásárló Feltámadt a Tesco, de nem a Lidl rovására
Buksza blog | 2024. augusztus 19. 15:34
Határozottan menetel előre hazai - egyesült királyságbeli - piacán a Tesco, ami abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt időszakban apró lépésekkel hónapról hónapra növelte piaci részesedését hagyományos versenytársaival szemben.
Vásárló Dilemma a boltokban: hány fok legyen? Mennyit szeretnének a vásárlók?
Buksza blog | 2024. augusztus 18. 14:43
Az áruházak jelentős energiafelhasználók, ami megjelenik a költségeikben, így végső soron a vásárlók kiadásaiban is. Erre nem válaszolhatják egyszerűen azt, hogy csökkentik az energiafelhasználásukat. Az ugyanis kényelmetlenséget okozhat vevőiknek.
Vásárló Nemsokára örömhírt kaphatnak a magyar autósok?
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 17. 13:31
Nem kell már sokat várni az előrejelzés alapján. 
Vásárló Így lehet olcsóbban megvásárolni a méregtelenítési folyamatokat elősegítő étrend-kiegészítőt
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 16. 11:39
Ma már vannak olyan étrend-kiegészítők, melyek a szervezet méregtelenítési folyamatait segítik elő, hozzájárulnak a sejtek közötti térben felhalmozódott toxikus anyagok eltávolításához. A cikkben annak járunk utána, hogy hogyan lehet a legjobb áron megvásárolni őket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG