3p
Elképesztő mennyiségű ajándékot rendeltünk tavaly karácsonykor webáruházakból, ami örvendetes az e-kereskedelem számára. A posta és a futárszolgálatok azonban nem bírták a megnövekedett tempót, a vásárlók azonban mégsem elsősorban rájuk haragszanak. Az eNet Internetkutató szerint az ilyen jellegű káosz legnagyobb vesztesei épp maguk a webáruházak lehetnek, ami idő előtt letörheti a hazai e-kereskedelem virágzását.

A karácsony nem csak a kis-, de az e-kereskedők számára is kiemelt – ha nem épp a legfontosabb – időszak, az árbevételük jelentős részét ugyanis ekkor termelik ki. Tavaly karácsonykor azonban mégis 900 ezer magyar várta körömrágással a futárt vagy az értesítőt, hogy mehet a csomagjáért a kiszemelt átvevőpontra. Sokak számára azonban végül csalódással zárult a vásárlás: átlagosan 5 nap késéssel kapták kézhez a terméket, 12 százalék azonban még január első hetében sem kapta meg a kívánt csomagot, ezt közölte az eNet a Privátbankár.hu-val.

A jelenség hátterében az állhat, hogy a webáruházak nem számítottak a forgalom ilyen mértékű növekedésére – a Magyar Posta legalábbis nem számolt ezzel –, de szerepet játszott az is, hogy a maximális kihasználtsággal működő futárszolgálatok az ünnepi időszakban nem tudtak elég plusz embert felvenni, hogy bírják a tempót. A vásárlók is érzékelték mindkét oldal nehézségeit: a kiszállítások késését az ebben érintettek egyforma mértékben tulajdonították a futárszolgálatnak/ kiszállítónak, és a webáruházaknak.

Legalább szólhatnának

A késésekkel kapcsolatosan az egyik fő probléma a tájékoztatás hiánya volt: erre mutat, hogy míg a késésben érintetteknek csak valamivel több mint harmadát értesítette a webáruház a kiszállítás várható módosulásáról. Ugyanezen csoport kétharmada egyébként jellemzően érdeklődött valahol a csomag hollétéről, az érintettek 69 százaléka magánál az eladónál, egyharmaduk pedig a futárszolgálatnál. A webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését összességében közepesnek értékelték, erre az ötfokú skálán 3,15-öt adtak a magyarok.

Mindamellett, hogy a késés az érintettek felének bosszúságot, aggodalmat okozott, rövid távon várhatóan kihat a webáruházak megítélésére is: a késésben érintettek 16 százaléka úgy nyilatkozott, hogy legközelebb hasonló helyzetben inkább egy másik webáruháztól rendel, minden tizedik magyar pedig sarkosabban fogalmazott: máskor biztosan nem rendel a késéssel teljesítő webáruháztól. Az érintettek kétharmada viszont azt jelezte, hogy a történtektől függetlenül máskor is fog az adott webáruháztól rendelni.

Nagy változásokra lesz szükség

Az biztos, hogy a karácsonyi időszak történései átformálják majd az online vásárlási szokásainkat, például úgy, hogy a vásárlók igyekeznek majd az internetes rendeléseiket az ünnepi időszakban korábban leadni (a késésben érintettek 27 százaléka nyilatkozott így – ők az internetezők mintegy öt százalékát teszik ki). Az érintettek 11 százaléka ugyanakkor úgy döntött, hogy legközelebb egyáltalán nem rendel semmit az ünnepi időszakban, a vásárlók egy százalékát pedig olyan mély trauma érte, hogy egy életre elege lett az online vásárlásból.

A 2016-os karácsonyi időszak csomagküldéssel kapcsolatos nehézségei mindenesetre tanulságokat rejtenek a webáruházak és logisztikai partnereik számára az ünnepi időszakok tervezése kapcsán. Még akkor is érdemes az éves tervezésnél változtatáson gondolkodni, ha a késésben érintettek többsége úgy nyilatkozott, hogy a történtek miatt nem változott az online rendelésekhez való viszonya. Ugyanakkor feltételezhetjük azt is, hogy a most még erős vásárlói benyomások idővel tompulnak, elsimulnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG