3p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Elképesztő mennyiségű ajándékot rendeltünk tavaly karácsonykor webáruházakból, ami örvendetes az e-kereskedelem számára. A posta és a futárszolgálatok azonban nem bírták a megnövekedett tempót, a vásárlók azonban mégsem elsősorban rájuk haragszanak. Az eNet Internetkutató szerint az ilyen jellegű káosz legnagyobb vesztesei épp maguk a webáruházak lehetnek, ami idő előtt letörheti a hazai e-kereskedelem virágzását.

A karácsony nem csak a kis-, de az e-kereskedők számára is kiemelt – ha nem épp a legfontosabb – időszak, az árbevételük jelentős részét ugyanis ekkor termelik ki. Tavaly karácsonykor azonban mégis 900 ezer magyar várta körömrágással a futárt vagy az értesítőt, hogy mehet a csomagjáért a kiszemelt átvevőpontra. Sokak számára azonban végül csalódással zárult a vásárlás: átlagosan 5 nap késéssel kapták kézhez a terméket, 12 százalék azonban még január első hetében sem kapta meg a kívánt csomagot, ezt közölte az eNet a Privátbankár.hu-val.

A jelenség hátterében az állhat, hogy a webáruházak nem számítottak a forgalom ilyen mértékű növekedésére – a Magyar Posta legalábbis nem számolt ezzel –, de szerepet játszott az is, hogy a maximális kihasználtsággal működő futárszolgálatok az ünnepi időszakban nem tudtak elég plusz embert felvenni, hogy bírják a tempót. A vásárlók is érzékelték mindkét oldal nehézségeit: a kiszállítások késését az ebben érintettek egyforma mértékben tulajdonították a futárszolgálatnak/ kiszállítónak, és a webáruházaknak.

Legalább szólhatnának

A késésekkel kapcsolatosan az egyik fő probléma a tájékoztatás hiánya volt: erre mutat, hogy míg a késésben érintetteknek csak valamivel több mint harmadát értesítette a webáruház a kiszállítás várható módosulásáról. Ugyanezen csoport kétharmada egyébként jellemzően érdeklődött valahol a csomag hollétéről, az érintettek 69 százaléka magánál az eladónál, egyharmaduk pedig a futárszolgálatnál. A webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését összességében közepesnek értékelték, erre az ötfokú skálán 3,15-öt adtak a magyarok.

Mindamellett, hogy a késés az érintettek felének bosszúságot, aggodalmat okozott, rövid távon várhatóan kihat a webáruházak megítélésére is: a késésben érintettek 16 százaléka úgy nyilatkozott, hogy legközelebb hasonló helyzetben inkább egy másik webáruháztól rendel, minden tizedik magyar pedig sarkosabban fogalmazott: máskor biztosan nem rendel a késéssel teljesítő webáruháztól. Az érintettek kétharmada viszont azt jelezte, hogy a történtektől függetlenül máskor is fog az adott webáruháztól rendelni.

Nagy változásokra lesz szükség

Az biztos, hogy a karácsonyi időszak történései átformálják majd az online vásárlási szokásainkat, például úgy, hogy a vásárlók igyekeznek majd az internetes rendeléseiket az ünnepi időszakban korábban leadni (a késésben érintettek 27 százaléka nyilatkozott így – ők az internetezők mintegy öt százalékát teszik ki). Az érintettek 11 százaléka ugyanakkor úgy döntött, hogy legközelebb egyáltalán nem rendel semmit az ünnepi időszakban, a vásárlók egy százalékát pedig olyan mély trauma érte, hogy egy életre elege lett az online vásárlásból.

A 2016-os karácsonyi időszak csomagküldéssel kapcsolatos nehézségei mindenesetre tanulságokat rejtenek a webáruházak és logisztikai partnereik számára az ünnepi időszakok tervezése kapcsán. Még akkor is érdemes az éves tervezésnél változtatáson gondolkodni, ha a késésben érintettek többsége úgy nyilatkozott, hogy a történtek miatt nem változott az online rendelésekhez való viszonya. Ugyanakkor feltételezhetjük azt is, hogy a most még erős vásárlói benyomások idővel tompulnak, elsimulnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG