1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Márciusban az agrártermékek termelőiár-szintje 4,1 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül a növényi termékek ára 11,7 százalékkal mérséklődött, míg az élő állatoké és az állati termékeké 14,7 százalékkal nőtt. A legnagyobb mértékben a tojás ára nőtt 65,5 százalékkal, majd ezt követte a vágósertés ára, ami 24,6 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a gabonafélék ára 2012 harmadik hónapjában 14,3 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2011 azonos időszakában. A búza és a kukorica ára az előző hónaphoz mérten nem változott, így az előbbi termék ára 24,8 százalékkal az utóbbié 8,4 százalékkal csökkent a 2011. márciusihoz viszonyítva. A kisebb mennyiségek forgalma mellett a burgonya termelői ára márciusban jelentős mértékben, 56,3 százalékkal, a zöldségeké 18,7 százalékkal csökkent az előző év harmadik hónapjához képest. A gyümölcsök árindexe márciusban 1,0 százalékkal mérséklődött.

A vágóállatok termelői ára 2010 májusától 2011 decemberéig folyamatosan növekedett, így márciusban 13,8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. A vágómarha ára a törökországi export újraindulásának hatására 19,2 százalékkal nőtt 2011 márciusához viszonyítva. A vágósertés ára tavaly decemberben volt a csúcson, az elmúlt három hónapban kis mértékben, de folyamatosan csökkent, azonban így is 24,6 százalékkal magasabb volt a 2011. márciusihoz képest. A vágóbaromfi ára az elmúlt három hónapban stagnált, az előző év márciusihoz mérten 3,8 százalékkal nőtt.

Márciusban az állati termékek ára 16,8 százalékkal emelkedett. A tej felvásárlási ára az előző három hónapban lényegében nem változott, de még így is 8,0 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti árat. Ebben az időszakban az étkezési tojás ára – az előző hónapok trendjét követve – drasztikusan, 65,5 százalékkal emelkedett.

Az első negyedévben a mezőgazdasági termelői árak 2,3 százalékkal csökkentek. Hasonlóan a havi indexek termékcsoportonkénti eltérő dinamikájához, az élő állatok és állati termékek árának 14,5 százalékos emelkedését a növényi termékek 9,3 százalékos árcsökkenése részben kompenzálta.

A mezőgazdasági termelés ráfordítási árai az előző év azonos időszakához viszonyítva 5,4 százalékkal nőttek, ami a folyó termelőfelhasználás árszínvonalának 5,8, és a mezőgazdasági beruházások árszínvonalának 2,4 százalékos növekedéséből következett. A folyó termelőfelhasználáson belül 9,8 százalékkal nőttek az energiaárak az üzemanyagok 13,8 és a fűtőanyagok árának 3,6 százalékos emelkedésének következményeként. A műtrágya árak 17,7 százalékkal emelkedtek 2012 első negyedévében, ezen belül az egyszerű műtrágyáké kisebb, az összetett műtrágyáké nagyobb mértékben.

A 2011. évi 27,6 százalékos emelkedést követően, a takarmányok ára 1,1 százalékkal csökkent a 2011. január-márciusi időszakhoz képest. Az egyszerű takarmányok ára 5,9 százalékkal csökkent, míg a keveréktakarmányok ára 2,1 százalékkal nőtt. Az egyszerű takarmányokon belül jelentős a gabonafélék és malomipari melléktermékek aránya, ezért ezek termelői árának hatása fokozottan érvényesül. Ezzel szemben a keveréktakarmányokat a gabona ármozgása nem befolyásolja ilyen mértékben.

A mezőgazdasági beruházásokon belül a mezőgazdaságigép-beruházások árának 2,8 százalékos és az épületberuházások árának 1,9  százalékos emelkedése figyelhető meg. A mezőgazdasági termelőiár-index és ráfordításiár-index hányadosa az agrárolló. E mutató értéke 2012. január-márciusban 92,7 százalék, azaz 2011 azonos időszakához viszonyítva a mezőgazdasági ráfordítási árak nagyobb mértékben emelkedtek, mint a termelői árak.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG