Nem lehetne egyből visszadobni a sérült telefont
Reagált a Magyar Telekom: csak a régi jótállási jegyek tisztességtelenek A Magyar Telekom azt közölte, hogy a Fővárosi Ítélőtábla korábbi ítéletét követően pontosította a jótállási jegyek szövegében a kifogásolt mondatot, és erről a honlapján korábban tájékoztatást adott ki. A jótállási jegyek szövegébe bekerült a "nem rendeltetésszerű használatból eredő" kiegészítés, egyértelművé téve, hogy a jótállás a nem rendeltetésszerű használatból eredő törés, sérülés esetére nem terjed ki. Amennyiben valaki továbbra is találkozik olyan jótállási jeggyel, amelyben még nem a módosított szöveg szerepel, abban az esetben a vásárlás még a jótállási jegyek módosítása előtti időszakban történhetett - közölte a társaság. |
A Budapesti Békéltető Testület szombati közleménye szerint a Fővárosi Ítélőtábla 2012-ben meghozott jogerős ítéletében azt állapította meg egy a Magyar Telekom Nyrt. vállalkozással szemben indított perben, hogy a vállalkozás által forgalmazott mobiltelefonok jótállási jegyében tisztességtelen az a kikötés, amely szerint a szolgáltatót nem terheli jótállási kötelezettség, ha a hiba törés, sérülés vagy folyadék általi sérülés következménye. Az Ítélőtábla azt is kimondta: a tisztességtelenség okán a hivatkozott szerződési feltétel valamennyi félre kiterjedően érvénytelen.
Jótállási igény esetén ugyanis a jótállás időtartama alatt az eladónak kell bizonyítania, miszerint a hiba oka az értékesítés után keletkezett. A Magyar Telekom jótállási jegyének egyik pontja azonban a hivatkozott megfogalmazásában már akkor is lehetővé teszi a jótállás alóli mentesülést, ha csak annyi állapítható meg, hogy a hiba törés, sérülés, folyadék eredetű, függetlenül attól, hogy a törés, sérülés anyag- vagy konstrukciós hibára vezethető-e vissza vagy az értékesítés utáni nem rendeltetésszerű használatra, a folyadék eredetű sérülés összeszerelési hiba miatti bepárásodásra vagy az értékesítés utáni nem rendeltetésszerű használatra vezethető vissza - írja a BTT.
Ezek a feltételek a bizonyítási terhet a fogyasztó hátrányára változtatták meg, ezért tisztességtelenek és érvénytelenek. A Magyar Telekom a bíróság ítéletéről közleményt is közzétett, egyúttal vállalta a jótállási jegy helyesbítését.
Mégis alkalmazzák a tisztességtelen feltételt
Ennek ellenére számos ügyben tapasztalta azt a Budapesti Békéltető Testület, hogy a vállalkozás továbbra is a másodfokú bíróság által jogerősen érvénytelennek nyilvánított rendelkezéseket tartalmazó jótállási jeggyel hozta forgalomba a mobiltelefonokat, és éppen a jótállási jegy tisztességtelen és érvénytelen pontjára hivatkozással utasított el a jótállási kötelezettségéből eredő egyes fogyasztói igényeket.
A Fővárosi Ítélőtábla ítéletének jelentősége messze túlmutat a Magyar Telekom által forgalmazott mobiltelefonokon - írja a testület, Az ilyen készülékeket, vagy akár egyéb műszaki cikkeket forgalmazó más cégek által alkalmazott jótállási jegyekben épp ugyanilyen vagy hasonló rendelkezések szerepelnek. Azonban ezek a fentiek szerint tisztességtelennek minősülhetnek.
Nem elég, ha azt mondják: beázott
Nem elegendő tehát a forgalmazó vagy a szakszerviz részéről annak puszta megállapítása, hogy a készülék például törött, sérült, esetleg folyadék miatt romlott el. Így a jótállásra kötelezettnek azt is bizonyítania kell, hogy a törés, sérülés, folyadék eredetű sérülés az értékesítés utáni nem rendeltetésszerű használatra vezethető vissza, továbbá a sérülés és a termék bejelentett hibája között ok-okozati összefüggés van, azaz a sérülés okozta a hibát. A forgalmazók ugyanis csak ez esetben mentesülhetnek a jótállási kötelezettség alól. Ha a szolgáltató tehát nem teljesíti az említett bizonyítási kötelezettségét, úgy nem utasíthatja el a fogyasztó igényét - írja a BBT.