5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly januárhoz képest is olcsóbb lett a nagybevásárlás az összes hazai hipermarketben - ez jelentős részben annak köszönhető, hogy a kereskedők nem nyelték le az áfacsökkentést, hanem tényleg ennyivel kevesebbet kérnek a vásárlóktól. 2017-ben sem áll le a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése - itt vannak a legfrissebb eredmények.

2007 óta készítjük a Privátbankár.hu Árkosár-felmérését, amelynek keretében minden hónapban meglátogatjuk három hazai kereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét, hogy megnézzük, hogyan alakul 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az üzletekben, mennyibe kerülhet egy átlagos magyar család havi nagybevásárlása. Az évkezdet mindig egy fokkal izgalmasabb a többi hónapnál, sokszor ilyenkor lépnek életbe az árakat is befolyásoló változtatások, új jogszabályok - nincs ez idén sem máshogy.

Az áfacsökkentést ugyanis újabb termékekre terjesztette ki a kormány, így a friss tej, a tojás és a baromfihús áfája is 5 százalékra ereszkedett január 1-jétől - ez pedig havi árkosarunkra is rányomta bélyegét. A kereskedők megesküdtek, hogy nem nyelik le a különbözetet, a baromfitermékeknél a 17, a friss tejnél a 11 százalékos megtakarítást teljes egészében a fogyasztók kapják - a szokásos felmérésen kívül ezúttal megnéztük azt is, mi igaz ebből.

Olcsóbb lett az élet

Amit első ránézésre is könnyen megállapíthatunk: olcsóbb lett a nagybevásárlás 2017-ben.

A három áruház adatait külön-külön és átlagolva is azt mondhatjuk, hogy mind az előző hónaphoz képest, mind pedig az előző évkezdethez képest is csökkentek az árak az áruházakban. A legnagyobb árcsökkentést ezúttal az Intersparban tapasztaltuk, ahol az előző hónaphoz képest 3,3, tavaly januárhoz képest több mint 5 százalékkal alacsonyabb lett a kosarunk ellenértéke. Az Auchan és a Tesco nagyjából egyformán változtatott: az előző hónaphoz képest bő 2, az előző januárhoz képest valamivel kevesebb mint 1 százalékkal csökkentettek az áraikon.

Az áruházak sorrendje összességében nem változott, az Auchanban és az Intersparban maradt 18 ezer forint alatt mintakosarunk ellenértéke. A legolcsóbb és legdrágább áruház között ezúttal mindössze 564 forintos, 3,1 százalékos különbséget mértünk. A legkevesebbet persze akkor kellett volna kiadnunk, ha mindent ott veszünk meg, ahol az a legolcsóbban adjáj - így 16 368 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást, ezt azonban igencsak körülményes kivitelezni.

A három áruházban a minta-élelmiszerkosarunk átlagára végül 17 866 forint lett. Ez 2,5 százalékkal alacsonyabb a 2016 januárinál, és 2,5 százalékkal elmarad az egy hónappal ezelőtti, 2016. decemberi értéktől is.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Kezdjük a jó hírekkel: az áfacsökkentés azonnali hatása tökéletesen megmutatkozik az árakban, a kereskedők a baromfi-termékek esetében a várt 17 százaléknál is nagyobbat csökkentettek az áraikon. A csirkemell-filé 19,4 százalékkal kerül kevesebbe, mint decemberben, a tojás pedig 18 százalékkal lett olcsóbb az előző havinál.

A legnagyobb havi árcsökkentést, közel 30 százalékot az almánál mértük, de a liszt ára is 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent. (Rendszeres felmérésünkben az UHT tej szerepel, a havi legolcsóbb termékek között külön foglalkoztunk a friss tejjel, lásd a cikk végén.) A banán viszont 37 százalékkal drágább, mint egy hónapja, és 10 százalékot meghaladó mértékben drágult a tejföl, a chips, a tea és a kávé egy hónap alatt.

A KSH pénteken közli az infláció decemberi és 2016-os, egész éves alakulásáról szóló adatait.

Tavaly januárhoz képest 16 százalékkal csökkent a tojás és közel 30 százalékot a csirkemell ára - az áfacsökkentés tehát ilyen távon vizsgálva is szépen kijön. Ötödével olcsóbb az alma, 10 százalékkal olcsóbb a csoki és a liszt, mint egy éve. 2016 januárjához képest 30 százalékkal drágább lett a sajt és 20 százalékkal az UHT tej, 10 százalék fölött drágult a cukor, a májas, a Túró Rudi és a tejföl is.

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban az áfacsökkentés által érintett termékek árát vettük alaposabban górcső alá. Friss tejet (tehát nem UHT és még csak nem is ESL megjelölésűt) a Tescóban találtunk a legolcsóbban: a másfél százalékos Tesco Gazdaságos 159 forintba került literenként. A Spar sajátmárkás S-Budget kancsós teje 164 forint, az Auchanban csak 274 forintos Mizo volt ottjártunkkor, az akciós Magyar palackos tejből (159 forintért) épp nem volt.

A 10 darabos dobozos tojást az Auchan adta a legolcsóbban, 279 forintért, az Intersparban az S-es méretű tojás dobozonként 284-ért volt a polcokon, a Tesco 299-ért adta a legolcsóbb tojását.

Csirkemell-filében az Interspar 999 forintos kilónkénti ajánlata mindent vert, a Tesco 1149-ért adta a húst, az Auchan pedig 1313-ért.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Hogy azért valami gyümölcsről is gondoskodjunk, megnéztük a szezon slágerét, a narancsot is: ezt egy vödrös akció keretében az Interspar kínálta a legolcsóbban. Nagyjából 5 kiló gyümölcsöt lehet bepakolni egy Curver-vödörbe, 999 forintot kérnek érte, ez nagyjából 200 forintos kilónkénti árat jelent, és a vödröt is ingyen hozzácsapják a vásárlókhoz. A Tesco és az Auchan egyaránt 299 forintért adta a legolcsóbb (görög) narancsot ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG