5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rezsi és az élelmiszer viszi el a pénzünk nagy részét - derült ki egy friss kutatásból, amely azt vizsgálta, miből áll az eltérő családmodellek háztartásainak éves fogyasztása, és milyen módszerekkel tudnának az emberek spórolni. A magyarok több mint fele úgy gondolja, nincsenek felesleges kiadásai, így nincs lehetősége az előgondoskodásra sem.

A legtöbb pénz a lakásra megy el

A Groupama Garancia Biztosító (GfK Hungária által készített) kutatása három csoportot vett górcső alá: a két felnőttből álló modellt (ahol legalább az egyik fél 65 évesnél idősebb), a két felnőttből és két gyermekből álló családot, és  az egyszemélyes háztartást.

A kétszemélyes családok, háztartásonként évente átlagosan 1 906 858 forintból gazdálkodnak. Az éves költségük 52 százalékát (majdnem egymillió forintot) az élelmiszerek és alkoholmentes italok, valamint a lakásfenntartási kiadások teszik ki (25, illetve 27 százalék arányban).

Az egészségügy és a közlekedés külön-külön 170-180 ezer forintot, a kultúra és szórakozás közel 136 ezer forintot, míg a hírközlés (amelyben megjelenik a távközlésre fordított kiadás és a médiafogyasztás) nem sokkal csekélyebb, összesen 110 ezer forint költséget jelent számukra évente.

Lényegesen kevesebbet szánnak lakberendezésre, ruházatra, szeszes italra és dohányárura, valamint vendéglátásra a megkérdezett kétszemélyes háztartások.

Akik kevesebbet tudnak költeni a kultúrára

A kétgyermekes, kétszülős háztartások éves összfogyasztása 2 769 620 forint. A háztartás fenntartásához szükséges élelmiszerekre és háztartási energiára ugyanannyit szánnak, hozzávetőlegesen összesen 1 220 000 forintot. A többi költségük a teljes fogyasztásuk kisebb arányát teszi ki: 387 ezer forintot áldoznak közlekedésre, 236 ezer forintot kultúrára és szórakozásra, 177 ezret hírközlésre, 154 ezer forintot vendéglátásra, szálláshely igénybevételére, 143 ezret pedig ruházkodásra költenek.

A listát esetükben a lakberendezés, az egészségügy, a szeszes italok és dohányáruk zárják, utolsó helyen pedig az oktatás (csupán 1%) áll.

Akik egyedül élnek

Az egyszemélyes háztartások évente 1 340 201 forintból tartják fenn magukat. Az arányokat tekintve ők is jövedelmük 52 százalékát költik lakásfenntartásra, illetve élelmiszerek beszerzésére – bár esetükben a kétfős modelltől eltérően – 31 és 21 százalékban oszlanak meg a költségek.

Évente 110 ezer forintot közlekedésre, és közel ekkora összeget kultúrára és szórakozásra költenek. 89 ezer forintjuk megy el egészségügyi termékekre és szolgáltatásokra, 80 ezer forintot adnak ki hírközlésre. Egy kissé eltérő rangsorolással ugyanazok a termékek zárják a sort, mint ahogy az a kétszemélyes háztartásokra jellemző.

A rezsi és az élelmiszer viszi el pénzünk nagy részét

A kutatás négy különböző korosztály költési szokásait is elemezte. Elsőként a harminc évnél fiatalabbak kiadásait vizsgálta meg. Az éves kiadásuk 715 071 forint.

A költségeik legnagyobb részét a lakásfenntartás teszi ki 205 ezer forinttal, majd utána következnek az élelmiszerek 143 ezer forinttal, a harmadik legtöbbet jelentő kiadás pedig a közlekedésre elköltött 74 ezer forint. Kultúrára és szórakozásra 64 ezer forint, hírközlésre pedig 45 ezer forint jut évente. 
Ennél kevesebbet fordítanak vendéglátásra, ruházkodásra, káros szenvedélyekre, egészségügyre, lakberendezésre és oktatásra.

A 30+-osok

Alig különböznek a 30-39 éves korosztály kiadásai a náluk fiatalabbakétól. Bár az ő éves kiadásuk 757 863 forint, a költési arányokat tekintve majdnem ugyanaz a sorrend, de ők élelmiszerre évente 158 ezret, míg közlekedésre 100 ezret szánnak.

A 40+-osok

A 40-49 évesek 694 282 forintot, az 50-59 éves korcsoport pedig 844 405 forintot költ el fejenként évente. Az ő költségeinek aránya is rendkívül hasonló, eltérésként pár ezer forintnyi többlet csak az élelmiszereknél mutatkozik.

Havonta több mint 20 ezer forintot spórolhatnánk

A magyar lakosság több mint fele, 56 százaléka érzi úgy, hogy elég komoly megszorításokkal él, azaz egyáltalán nincsenek felesleges kiadásai. 24 százalék, azaz a népesség közel negyede gondolja úgy, hogy ha lemondana felesleges kiadásairól, akkor el tudna kezdeni rendszeresen megtakarítani akár egy jelentősebb összeget. A megkérdezettek 19 százaléka, a lakosság ötöde véli úgy, hogy felesleges kiadásai lemondása nélkül is képes takarékoskodni.

„A felesleges kiadások elhagyásával havonta akár több, mint 20 ezer forint megspórolható lenne. Az emberek fejében az a téves kép él, hogy minimum havi 30 ezer forintot kell félretenniük azért, hogy anyagi biztonságban töltsék nyugdíjas éveiket. Pedig ha már fiatalon elkezdjük az előgondoskodást, ez az összeg sokkal kisebb is lehet”- mondta Garamvölgyi Zoltán, a Groupama Garancia élet- és bankbiztosítási ügyvezető igazgatója.

De hogyan?

A válaszadók szerint a legtöbbet a kis összegű kiadásokon az élelmiszerboltokban és természetesen az otthoni háztartási energiával való takarékoskodással lehet félretenni.

Következőként arányosan a dohányárukon lehet spórolni (elsősorban a leszokással), az öltözködésre szánt pluszköltségekkel, kocsi helyett tömegközlekedés használatával, megfontoltabb telefonálási szokásokkal.

A szerencsejátékra, márkás holmikra, szeszesitalok vásárlására, szórakozásra, szépítkezésre fordított kiadások mérséklésével tovább kímélhetjük pénztárcánkat. A megkérdezettek szerint pusztán tudatosabb vásárlással, fogyasztási szokásokkal havonta 20 271 forint megspórolható lenne.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG