5p
A rezsi és az élelmiszer viszi el a pénzünk nagy részét - derült ki egy friss kutatásból, amely azt vizsgálta, miből áll az eltérő családmodellek háztartásainak éves fogyasztása, és milyen módszerekkel tudnának az emberek spórolni. A magyarok több mint fele úgy gondolja, nincsenek felesleges kiadásai, így nincs lehetősége az előgondoskodásra sem.

A legtöbb pénz a lakásra megy el

A Groupama Garancia Biztosító (GfK Hungária által készített) kutatása három csoportot vett górcső alá: a két felnőttből álló modellt (ahol legalább az egyik fél 65 évesnél idősebb), a két felnőttből és két gyermekből álló családot, és  az egyszemélyes háztartást.

A kétszemélyes családok, háztartásonként évente átlagosan 1 906 858 forintból gazdálkodnak. Az éves költségük 52 százalékát (majdnem egymillió forintot) az élelmiszerek és alkoholmentes italok, valamint a lakásfenntartási kiadások teszik ki (25, illetve 27 százalék arányban).

Az egészségügy és a közlekedés külön-külön 170-180 ezer forintot, a kultúra és szórakozás közel 136 ezer forintot, míg a hírközlés (amelyben megjelenik a távközlésre fordított kiadás és a médiafogyasztás) nem sokkal csekélyebb, összesen 110 ezer forint költséget jelent számukra évente.

Lényegesen kevesebbet szánnak lakberendezésre, ruházatra, szeszes italra és dohányárura, valamint vendéglátásra a megkérdezett kétszemélyes háztartások.

Akik kevesebbet tudnak költeni a kultúrára

A kétgyermekes, kétszülős háztartások éves összfogyasztása 2 769 620 forint. A háztartás fenntartásához szükséges élelmiszerekre és háztartási energiára ugyanannyit szánnak, hozzávetőlegesen összesen 1 220 000 forintot. A többi költségük a teljes fogyasztásuk kisebb arányát teszi ki: 387 ezer forintot áldoznak közlekedésre, 236 ezer forintot kultúrára és szórakozásra, 177 ezret hírközlésre, 154 ezer forintot vendéglátásra, szálláshely igénybevételére, 143 ezret pedig ruházkodásra költenek.

A listát esetükben a lakberendezés, az egészségügy, a szeszes italok és dohányáruk zárják, utolsó helyen pedig az oktatás (csupán 1%) áll.

Akik egyedül élnek

Az egyszemélyes háztartások évente 1 340 201 forintból tartják fenn magukat. Az arányokat tekintve ők is jövedelmük 52 százalékát költik lakásfenntartásra, illetve élelmiszerek beszerzésére – bár esetükben a kétfős modelltől eltérően – 31 és 21 százalékban oszlanak meg a költségek.

Évente 110 ezer forintot közlekedésre, és közel ekkora összeget kultúrára és szórakozásra költenek. 89 ezer forintjuk megy el egészségügyi termékekre és szolgáltatásokra, 80 ezer forintot adnak ki hírközlésre. Egy kissé eltérő rangsorolással ugyanazok a termékek zárják a sort, mint ahogy az a kétszemélyes háztartásokra jellemző.

A rezsi és az élelmiszer viszi el pénzünk nagy részét

A kutatás négy különböző korosztály költési szokásait is elemezte. Elsőként a harminc évnél fiatalabbak kiadásait vizsgálta meg. Az éves kiadásuk 715 071 forint.

A költségeik legnagyobb részét a lakásfenntartás teszi ki 205 ezer forinttal, majd utána következnek az élelmiszerek 143 ezer forinttal, a harmadik legtöbbet jelentő kiadás pedig a közlekedésre elköltött 74 ezer forint. Kultúrára és szórakozásra 64 ezer forint, hírközlésre pedig 45 ezer forint jut évente. 
Ennél kevesebbet fordítanak vendéglátásra, ruházkodásra, káros szenvedélyekre, egészségügyre, lakberendezésre és oktatásra.

A 30+-osok

Alig különböznek a 30-39 éves korosztály kiadásai a náluk fiatalabbakétól. Bár az ő éves kiadásuk 757 863 forint, a költési arányokat tekintve majdnem ugyanaz a sorrend, de ők élelmiszerre évente 158 ezret, míg közlekedésre 100 ezret szánnak.

A 40+-osok

A 40-49 évesek 694 282 forintot, az 50-59 éves korcsoport pedig 844 405 forintot költ el fejenként évente. Az ő költségeinek aránya is rendkívül hasonló, eltérésként pár ezer forintnyi többlet csak az élelmiszereknél mutatkozik.

Havonta több mint 20 ezer forintot spórolhatnánk

A magyar lakosság több mint fele, 56 százaléka érzi úgy, hogy elég komoly megszorításokkal él, azaz egyáltalán nincsenek felesleges kiadásai. 24 százalék, azaz a népesség közel negyede gondolja úgy, hogy ha lemondana felesleges kiadásairól, akkor el tudna kezdeni rendszeresen megtakarítani akár egy jelentősebb összeget. A megkérdezettek 19 százaléka, a lakosság ötöde véli úgy, hogy felesleges kiadásai lemondása nélkül is képes takarékoskodni.

„A felesleges kiadások elhagyásával havonta akár több, mint 20 ezer forint megspórolható lenne. Az emberek fejében az a téves kép él, hogy minimum havi 30 ezer forintot kell félretenniük azért, hogy anyagi biztonságban töltsék nyugdíjas éveiket. Pedig ha már fiatalon elkezdjük az előgondoskodást, ez az összeg sokkal kisebb is lehet”- mondta Garamvölgyi Zoltán, a Groupama Garancia élet- és bankbiztosítási ügyvezető igazgatója.

De hogyan?

A válaszadók szerint a legtöbbet a kis összegű kiadásokon az élelmiszerboltokban és természetesen az otthoni háztartási energiával való takarékoskodással lehet félretenni.

Következőként arányosan a dohányárukon lehet spórolni (elsősorban a leszokással), az öltözködésre szánt pluszköltségekkel, kocsi helyett tömegközlekedés használatával, megfontoltabb telefonálási szokásokkal.

A szerencsejátékra, márkás holmikra, szeszesitalok vásárlására, szórakozásra, szépítkezésre fordított kiadások mérséklésével tovább kímélhetjük pénztárcánkat. A megkérdezettek szerint pusztán tudatosabb vásárlással, fogyasztási szokásokkal havonta 20 271 forint megspórolható lenne.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG