A webáruházak az alapján változtatják az áraikat, hogy milyen információval rendelkeznek a felhasználóról - derült ki egy kutatásból, amelyet egy nemzetközi kutatócsoport végzett. A 200 legnagyobb webáruházat felölelő vizsgálatban húsz napon keresztül kértek árajánlatokat. A párhuzamosan végzett lekérdezésekben különböző földrajzi helyről érkező és böngészési előzményekkel rendelkező látogatókat szimuláltak.
Az eredmények alapján egyértelműen kiderült, hogy a használt böngésző és az operációs rendszer nem befolyásolta a vizsgált webáruházak árait, pedig korábban volt ár rá példa, hogy egy utazási iroda az Apple gépekről bejelentkezőknek drágább árajánlatot adott. A felhasználó tartózkodási helye alapján azonban már akadtak eltérések, például az e-könyv árak között jelentős különbségek adódtak.
Mutasd, milyen oldalt nézel, megmondom, mennyi pénzed van
A legnagyobb eltérések a korábban meglátogatott oldalak alapján alakultak ki. Egyértelműen ki lehetett mutatni például azt is, hogy egyes online boltok alacsonyabb áron kínálják a termékeiket, ha a felhasználó egy ár összehasonlító oldalról érkezik. A kutatási eredményekből az egyszerű internetező is leszűrheti azt a fontos tanulságot, hogy nem érdemes például Rolex órákat nézegetni a weben, mielőtt olcsó repülőjegyet keresünk.
Az internetes technológiák könnyű lehetőséget kínálnak arra, hogy az áruházak egy terméket különböző áron értékesítsenek különböző vásárlóknak. Például, egy Németországból bejelentkező vásárló magasabb árat lát, mint egy Spanyolországból érkező. Ezt észrevenni nem egyszerű feladat, mert nem mindenki rendelkezik számítógépekkel különböző országokban, ahonnan ellenőrizhetné a termék árát.
Egy alkalmazással segíthet
Egy új $heriff nevű alkalmazás segítségével azonban mostantól bárki ellenőrizheti, vajon milyen áron vásárolhatná meg az adott terméket más országból. Az alkalmazás Firefox és Google Chrome böngészőkből működik, csak egy ingyenes kiegészítőt kell letölteni és telepíteni. Ezután az internetes áruházban már csupán annyi a dolgunk, hogy kijelöljük a termék árát. Rövid idő után egy lista jelenik meg, hogy ugyanezért a termékért vagy szolgáltatásért milyen árat kérnek ha Angliából, Ausztráliából, Belgiumból, Brazíliából, Finnországból, Németországból, Spanyolországból vagy az Egyesült Államokból lépünk be az online boltba.
A kapott eredmények alapján már csak annyi a dolgunk, hogy annak az országnak a proxy szerverén keresztül hajtsuk végre a vásárlást, amelyik mellett a legalacsonyabb árat találjuk. Ennek beállítása nem tartozik a legegyszerűbb feladatok közé, de a fejlesztők már dolgoznak az alkalmazás következő változatán, amivel a szimulált helyszínről való vásárlást is el lehet végezni.