1p
A tisztítószerek piaca mennyiség és érték tekintetében is fejlődik, a racionalizálást kevesebb féle termék vásárlásával és az akciók jobb kihasználásával valósítják meg a háztartások, ugyanakkor a kereskedelmi márkák iránt továbbra is az átlagosnál kisebb a fogyasztók bizalma. A 2012 augusztusáig tartó 12 hónapos periódusban már legtöbben a diszkontokban szerezték be a takarításhoz szükséges szereket – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanel adataiból.
A kereskedelmi márkás, más néven saját márkás termék fogalma alatt a marketingben olyan terméket értenek, amelyen a kiskereskedő saját védjegyét tüntetik fel (ilyenek például a Spar, Tesco stb. saját termékei).

Nem spórolnak a magyar családok a háztartási tisztítószereken: mennyiségben hat, értékben pedig 3 százalékkal növekedett a kategória vásárlása a 2012 augusztusával záruló évben a megelőző év azonos időszakához viszonyítva. Kiadásait három fogyasztói réteg növelte jelentős mértékben, mégpedig a negyvenes éveikben járók, az összes költés egyharmadát adó, 60 évesnél idősebb háztartásfő vezette háztartások és a 30 év alattiak – összességében jóval szerényebb mértékű – kiadásai is bőven kétszámjegyű emelkedést mutattak. Az általános bővülés ellenére a fogyasztás ésszerűsítése itt is megfigyelhető, elsősorban a ténylegesen fizetett árakban és a beszerzett termékek körének szűkülésében.

A magyar lakosság ragaszkodik a használt márkához

A vásárlók által beszerzett mennyiség növekedésénél szerényebb az értékben kifejezett változás: ennek oka elsősorban az, hogy a márkatermékekért fizetett átlagár jelentősen csökkent. Egyrészt a gyártói áremelések gyakran elmaradtak az inflációtól, másrészt a vizsgált időszakban emelkedett az akciós értékesítés aránya, különösen a legnagyobb méretű és korábban is a legmagasabb, egyharmados promóciós aránnyal jellemezhető szegmens, az általános tisztítószerek piacán.

Részben az akciók és a gyártói önmérséklet hatására csökkenő árszintnek, részben az erős márkaneveknek és a bizalom kiemelt szerepének is tulajdonítható, hogy a kereskedelmi márkák piaci súlya ebben a termékkategóriában az átlagnál alacsonyabb (16 százalék körüli) és csökkenő tendenciát mutat.

Ami a vásárolt termékek körét illeti, a tisztítószerek piacán általánosan megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások a korábbi időszakhoz képest kevesebb fajta terméket vásárolnak. Számos szegmens, elsősorban a specializált szerek elterjedtsége csökkent, jelentősebb vásárlószám-növekedést csupán a súrolószerek tudtak elérni.

Egyre többen vásárolnak diszkontban

A kereskedelmi csatornák tisztítószerek piacán folytatott versenyét áttekintve megállapítható, hogy míg a 2010 szeptembere és 2011 augusztusa között eltelt időszakban a hipermarketekben és a diszkontokban közel azonos számú háztartás vásárolt tisztítószereket, a 2012 augusztusával zárult egy évben azonban már átvették a diszkontok a vezetést, hiszen lényegesen nagyobb vásárlói kört tudtak megnyerni, mint a hipermarketek.

A kisbolt-láncok és a drogériák vásárlókörének mérete nagyjából változatlan maradt a vizsgált időszakban (25 és 17 százalékos értékkel), a többi kereskedelmi formátum azonban vásárlókat veszített a tisztítószer-piacon.

A diszkontok aránylag sok vásárlót vonzanak az általános, a fürdőszobai és konyhai tisztítószerek szegmensét tekintve, a hipermarketek a bútortisztítók és a vízkőoldók eladásában teljesítenek átlagon felül a vásárlók számát tekintve.

A vásárlók száma viszont nem tükröződik a megvásárolt mennyiségben: a vizsgált időszakban a hipermarketekben 7 százalékkal több tisztítószert adtak el, mint a diszkontokban – igaz, ez a különbség egy éve még közel 40 százalék volt. Kiemelendő, hogy a legnagyobb szegmensben, az általános tisztítószerek piacán a diszkontok már átvették a vezetést, míg korábban csak olyan kisebb szegmensekben értek el vezető pozíciót, mint a fürdőszobai vagy az üvegtisztítók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Négyzetre emelték a rongyrázást: hét deci viszki félmillió forintért és nem az ital a drága
Buksza blog | 2025. április 26. 16:16
A Johnnie Walker korlátozott menyiségben kínált különlegességgel állt elő, az eladási korlát érthetőnek tűnik annak tükrében, hogy majdnem félmillió forintot kell adni egy hétdecis whiskeysüvegért.
Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Műfű otthonunkban: a zöldellő kényelem
Márkázott tartalom | 2025. április 16. 10:09
Gondoltál már arra, hogy a mindennapok rohanásában is megteremtheted a természet közelségének érzetét a saját otthonodban? A műfű kitűnő módja annak, hogy a teraszon, erkélyen, sőt még a balkonon is zöld környezetet alakíts ki anélkül, hogy a rendszeres ápolás terheit magadra vennéd.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Stresszkezelés természetesen – a siker titka
Márkázott tartalom | 2025. április 11. 10:57
A pénzügyi döntések meghozatala során az egyensúly és a tudatosság kulcsfontosságú. Feszült, stresszes állapotban gyakran hajlamosak vagyunk a menekülési utakra, a rövid távú előnyökre koncentrálni, és közben a hosszú távú célokat, előnyöket szem elől tévesztjük.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG