1p
A tisztítószerek piaca mennyiség és érték tekintetében is fejlődik, a racionalizálást kevesebb féle termék vásárlásával és az akciók jobb kihasználásával valósítják meg a háztartások, ugyanakkor a kereskedelmi márkák iránt továbbra is az átlagosnál kisebb a fogyasztók bizalma. A 2012 augusztusáig tartó 12 hónapos periódusban már legtöbben a diszkontokban szerezték be a takarításhoz szükséges szereket – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanel adataiból.
A kereskedelmi márkás, más néven saját márkás termék fogalma alatt a marketingben olyan terméket értenek, amelyen a kiskereskedő saját védjegyét tüntetik fel (ilyenek például a Spar, Tesco stb. saját termékei).

Nem spórolnak a magyar családok a háztartási tisztítószereken: mennyiségben hat, értékben pedig 3 százalékkal növekedett a kategória vásárlása a 2012 augusztusával záruló évben a megelőző év azonos időszakához viszonyítva. Kiadásait három fogyasztói réteg növelte jelentős mértékben, mégpedig a negyvenes éveikben járók, az összes költés egyharmadát adó, 60 évesnél idősebb háztartásfő vezette háztartások és a 30 év alattiak – összességében jóval szerényebb mértékű – kiadásai is bőven kétszámjegyű emelkedést mutattak. Az általános bővülés ellenére a fogyasztás ésszerűsítése itt is megfigyelhető, elsősorban a ténylegesen fizetett árakban és a beszerzett termékek körének szűkülésében.

A magyar lakosság ragaszkodik a használt márkához

A vásárlók által beszerzett mennyiség növekedésénél szerényebb az értékben kifejezett változás: ennek oka elsősorban az, hogy a márkatermékekért fizetett átlagár jelentősen csökkent. Egyrészt a gyártói áremelések gyakran elmaradtak az inflációtól, másrészt a vizsgált időszakban emelkedett az akciós értékesítés aránya, különösen a legnagyobb méretű és korábban is a legmagasabb, egyharmados promóciós aránnyal jellemezhető szegmens, az általános tisztítószerek piacán.

Részben az akciók és a gyártói önmérséklet hatására csökkenő árszintnek, részben az erős márkaneveknek és a bizalom kiemelt szerepének is tulajdonítható, hogy a kereskedelmi márkák piaci súlya ebben a termékkategóriában az átlagnál alacsonyabb (16 százalék körüli) és csökkenő tendenciát mutat.

Ami a vásárolt termékek körét illeti, a tisztítószerek piacán általánosan megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások a korábbi időszakhoz képest kevesebb fajta terméket vásárolnak. Számos szegmens, elsősorban a specializált szerek elterjedtsége csökkent, jelentősebb vásárlószám-növekedést csupán a súrolószerek tudtak elérni.

Egyre többen vásárolnak diszkontban

A kereskedelmi csatornák tisztítószerek piacán folytatott versenyét áttekintve megállapítható, hogy míg a 2010 szeptembere és 2011 augusztusa között eltelt időszakban a hipermarketekben és a diszkontokban közel azonos számú háztartás vásárolt tisztítószereket, a 2012 augusztusával zárult egy évben azonban már átvették a diszkontok a vezetést, hiszen lényegesen nagyobb vásárlói kört tudtak megnyerni, mint a hipermarketek.

A kisbolt-láncok és a drogériák vásárlókörének mérete nagyjából változatlan maradt a vizsgált időszakban (25 és 17 százalékos értékkel), a többi kereskedelmi formátum azonban vásárlókat veszített a tisztítószer-piacon.

A diszkontok aránylag sok vásárlót vonzanak az általános, a fürdőszobai és konyhai tisztítószerek szegmensét tekintve, a hipermarketek a bútortisztítók és a vízkőoldók eladásában teljesítenek átlagon felül a vásárlók számát tekintve.

A vásárlók száma viszont nem tükröződik a megvásárolt mennyiségben: a vizsgált időszakban a hipermarketekben 7 százalékkal több tisztítószert adtak el, mint a diszkontokban – igaz, ez a különbség egy éve még közel 40 százalék volt. Kiemelendő, hogy a legnagyobb szegmensben, az általános tisztítószerek piacán a diszkontok már átvették a vezetést, míg korábban csak olyan kisebb szegmensekben értek el vezető pozíciót, mint a fürdőszobai vagy az üvegtisztítók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG