1p
A tisztítószerek piaca mennyiség és érték tekintetében is fejlődik, a racionalizálást kevesebb féle termék vásárlásával és az akciók jobb kihasználásával valósítják meg a háztartások, ugyanakkor a kereskedelmi márkák iránt továbbra is az átlagosnál kisebb a fogyasztók bizalma. A 2012 augusztusáig tartó 12 hónapos periódusban már legtöbben a diszkontokban szerezték be a takarításhoz szükséges szereket – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanel adataiból.
A kereskedelmi márkás, más néven saját márkás termék fogalma alatt a marketingben olyan terméket értenek, amelyen a kiskereskedő saját védjegyét tüntetik fel (ilyenek például a Spar, Tesco stb. saját termékei).

Nem spórolnak a magyar családok a háztartási tisztítószereken: mennyiségben hat, értékben pedig 3 százalékkal növekedett a kategória vásárlása a 2012 augusztusával záruló évben a megelőző év azonos időszakához viszonyítva. Kiadásait három fogyasztói réteg növelte jelentős mértékben, mégpedig a negyvenes éveikben járók, az összes költés egyharmadát adó, 60 évesnél idősebb háztartásfő vezette háztartások és a 30 év alattiak – összességében jóval szerényebb mértékű – kiadásai is bőven kétszámjegyű emelkedést mutattak. Az általános bővülés ellenére a fogyasztás ésszerűsítése itt is megfigyelhető, elsősorban a ténylegesen fizetett árakban és a beszerzett termékek körének szűkülésében.

A magyar lakosság ragaszkodik a használt márkához

A vásárlók által beszerzett mennyiség növekedésénél szerényebb az értékben kifejezett változás: ennek oka elsősorban az, hogy a márkatermékekért fizetett átlagár jelentősen csökkent. Egyrészt a gyártói áremelések gyakran elmaradtak az inflációtól, másrészt a vizsgált időszakban emelkedett az akciós értékesítés aránya, különösen a legnagyobb méretű és korábban is a legmagasabb, egyharmados promóciós aránnyal jellemezhető szegmens, az általános tisztítószerek piacán.

Részben az akciók és a gyártói önmérséklet hatására csökkenő árszintnek, részben az erős márkaneveknek és a bizalom kiemelt szerepének is tulajdonítható, hogy a kereskedelmi márkák piaci súlya ebben a termékkategóriában az átlagnál alacsonyabb (16 százalék körüli) és csökkenő tendenciát mutat.

Ami a vásárolt termékek körét illeti, a tisztítószerek piacán általánosan megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások a korábbi időszakhoz képest kevesebb fajta terméket vásárolnak. Számos szegmens, elsősorban a specializált szerek elterjedtsége csökkent, jelentősebb vásárlószám-növekedést csupán a súrolószerek tudtak elérni.

Egyre többen vásárolnak diszkontban

A kereskedelmi csatornák tisztítószerek piacán folytatott versenyét áttekintve megállapítható, hogy míg a 2010 szeptembere és 2011 augusztusa között eltelt időszakban a hipermarketekben és a diszkontokban közel azonos számú háztartás vásárolt tisztítószereket, a 2012 augusztusával zárult egy évben azonban már átvették a diszkontok a vezetést, hiszen lényegesen nagyobb vásárlói kört tudtak megnyerni, mint a hipermarketek.

A kisbolt-láncok és a drogériák vásárlókörének mérete nagyjából változatlan maradt a vizsgált időszakban (25 és 17 százalékos értékkel), a többi kereskedelmi formátum azonban vásárlókat veszített a tisztítószer-piacon.

A diszkontok aránylag sok vásárlót vonzanak az általános, a fürdőszobai és konyhai tisztítószerek szegmensét tekintve, a hipermarketek a bútortisztítók és a vízkőoldók eladásában teljesítenek átlagon felül a vásárlók számát tekintve.

A vásárlók száma viszont nem tükröződik a megvásárolt mennyiségben: a vizsgált időszakban a hipermarketekben 7 százalékkal több tisztítószert adtak el, mint a diszkontokban – igaz, ez a különbség egy éve még közel 40 százalék volt. Kiemelendő, hogy a legnagyobb szegmensben, az általános tisztítószerek piacán a diszkontok már átvették a vezetést, míg korábban csak olyan kisebb szegmensekben értek el vezető pozíciót, mint a fürdőszobai vagy az üvegtisztítók.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Megéri minőségi játékokba beruházni!
Márkázott tartalom | 2025. március 17. 12:55
Az tény, hogy a gyerekjátékok tekintetében különösen fontos a magas minőség. A prémium alapanyagok használata, a szabványoknak megfelelő, tartós és biztonságos kialakítás kulcskérdés. Ezek mellett pedig még a kicsik számára is vonzónak, magával ragadónak kell lenniük.
Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló 4 jó tanács a vállalati költségek csökkentéséhez
Márkázott tartalom | 2025. március 11. 12:21
A vállalkozások egyik legfontosabb feladata a költségek ésszerű kezelése. A felesleges kiadások visszaszorítása nemcsak a nyereséget növeli, hanem a vállalat hosszú távú fenntarthatóságát is biztosítja. Fontos azonban, hogy a költségcsökkentés ne menjen a minőség vagy a hatékonyság rovására. Az alábbi négy módszer segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy megfelelően optimalizálják a kiadásaikat és kellőképpen erősítsék pénzügyi stabilitásukat.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG