A Torkos Csütörtök az étterembe járás, a gasztronómia és az új ízek kipróbálásának népszerűsítésére jött létre. Az idei évtől nem lesz kötelező a vendéglátóhelyeknek az alkoholtartalmú italokra ötven százalékos kedvezményt adni. Minden másra továbbra is 50 százalékos kedvezményt kell nyújtani a csatlakozó szolgáltatóknak.
A feltételtől pozitív irányba természetesen eltérhetnek, vagyis továbbra is nyújtható az alkoholtartalmú italokat is magában foglaló teljes számla végösszegéből 50 százalékos kedvezmény, de ez nem kötelező. A választási lehetőség idén is a teljes a la carte kínálatra vonatkozik, külön erre az alkalomra készített szűkített menüsorral az akcióban részt venni nem lehet.
A Torkos Csütörtök az étterembe járás népszerűsítésére is létrehozott akció, így olyan szolgáltatók, akik kizárólag házhozszállítással foglalkoznak, nem vehetnek részt benne. A helyben fogyasztást is lehetővé tevő vendéglátóhelyeknek elvitelre vagy házhozszállítással nem kötelező a csatlakozási feltételek szerint kedvezményt adni, azonban természetesen ezt önkéntes alapon megtehetik.
Ha gond van, jelezni kell
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szeretné felhívni az esemény iránt érdeklődők figyelmét néhány olyan aspektusra, amire érdemes odafigyelni az akcióban való részvétel kapcsán.
Ha a vendéglátás során olyan kereskedői magatartást tapasztalnak, mely a meghirdetett akció feltételeivel ellentétes, valamint felmerül a megtévesztés gyanúja a részvétel kapcsán, úgy elsősorban azt javasolják, hogy a helyszínen jelezzék problémájukat Ha azt azonnal nem rendezik, úgy a vendéglátó egységben található Vásárlók könyvébe jegyezzék be panaszukat. Erre a vállalkozásnak 30 napon belül, írásban, érdemben kell válaszolnia. Amennyiben ezt megszegi, a panaszkezelés megsértése miatt fogyasztóvédelmi eljárás kezdeményezhető ellenük.
Milyen problémákkal találkozhatnak a fogyasztók?
Az akció részvételi feltételei szerint, az 50% kedvezmény nem csak az ételekre, hanem az alkoholmentes italokra is vonatkozik. Ha az étterem az alkoholmentes italokat ennek ellenére kizárja a kedvezményből, megszegi a részvétel feltételeit. Foglalás előtt érdemes erről előre tájékozódni.
Előfordulhat, hogy egy étterem nem kínál félárú kedvezményt az étlapján szereplő valamennyi ételre, hanem például kifejezetten csak egy menüre, vagy meghatározott ételre ad kedvezményt, vagy akár a szokásos étlap helyett egy szűkebb tartalmú étlapot kínál a vendégeknek. Az akció feltételei szerint azonban a Torkos Csütörtök hetén és az azt megelőző héten használt a la carte étlap és itallap választékának és árainak teljes körű megtartása mellett kell választási lehetőséget biztosítani a teljes 'a la carte' kínálatból. Külön erre az alkalomra készített, úgynevezett „Torkos Csütörtök", azaz szűkített menüsorral az akcióban részt venni nem lehet.
Reklamálni mindig lehet
Előfordulhat, hogy az akcióra való hivatkozással nem fogadnak el reklamációt az étteremben. Ez azonban nem szabályszerű, a fogyasztónak minden körülmények között joga van minőségi kifogással, panaszbejelentéssel élnie, ennek megtagadása a fogyasztók alapvető jogainak korlátozását jelenti. Ha a helyszínen található vásárlók könyvébe bejegyzi panaszát, azt a hatóság eljárása során ellenőrizheti, hogy a válaszadás megfelelő határidőben történt-e, kapott-e érdemi választ a panaszos.
Mire figyeljenek előzetesen?
Mindenképpen érdemes a kiválasztott étteremben előzetesen időpontot, és asztalt foglalnia, figyelemmel az ilyenkor jelentkező felfokozott érdeklődésre.
Amennyiben a vállalkozás más napokon lehetővé teszi a bankkártyás, SZÉP kártyás stb. fizetési módot, úgy a Torkos Csütörtök alkalmával is biztosítania kell ezt, a részvételi feltételek szerint. Érdemes tehát előre tájékozódni arról, hogy a vendéglátó egységben elfogadnak-e bankkártyát, illetve SZÉP kártyát.
Rugalmasan kell kezelni
Az akció népszerűsége miatt készüljön fel arra, hogy előfordulhat, hogy egy asztaltársasághoz ültetnek idegeneket a jobb helykihasználás érdekében. Csak akkor foglaljon helyet, ha ezen körülménnyel is meg tud barátkozni.
A nagyszámú vendégsereg miatt a vállalkozások technikai, szervezési korlátozásokat vezethetnek be, például előfordulhat, hogy csak meghatározott időtartamig tartózkodhat az akció alkalmával az egységben. Lehetséges tehát, hogy másfél-két órát biztosítanak a megrendeléstől a távozásig a vendég részére. Foglaláskor érdemes erre is rákérdezni.
A jobb kiszolgálás érdekében előfordulhat, hogy már a telefonos, vagy írásos időpont foglaláskor rákérdeznek arra, hogy mit szeretnének fogyasztani.
A Torkos Csütörtök kedvezmény csak helyben fogyasztásra vonatkozik. Elvitel esetén az éttermeknek nem kell kedvezményt adniuk, de természetesen pozitív irányba ettől eltérhetnek.