Az új, 2014 szeptemberében hatályba lépő Euro-6 európai károsanyag-kibocsátási norma teljesítéséhez az új dízel járműnél adalékanyagot kell keverni a kipufogógázba. Az eljárással még a nagy dízelmotorok is képesek lesznek teljesíteni az Euro-5-ös normához képest a nitrogén-oxid-kibocsátást több mint megfelező, kilométerenként 0,08 grammra csökkentő Euro-6 normát.
Az adalékanyag segítségével - hasonlóan az erőművekben alkalmazott eljáráshoz - speciális dízel-katalizátor alakítja át a kipufogógáz nitrogén-oxid-tartalmát vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné. Az adalékanyagot egy külön adalék-tartályból juttatják a dízel járművek kipufogógáz-áramába.
Ezért nem egyszerű a megoldás
A megoldás egyszerűnek hangzik, de a gyakorlatban közel sem az. Ahhoz, hogy a kémiai folyamat minden üzemi helyzetben a megfelelő módon menjen végbe, az adaléktartály és a katalizátor mellett még számos hőmérséklet-, nyomás- és gázösszetétel-mérő szenzorra, valamint azok adatait feldolgozó számítógépre is szükség van.
Az autógyártók eredetileg a próbapados mérésekhez tervezték a kibocsátási normák teljesítését, és ennek megfelelően méretezték az adalékanyag-tartály űrtartalmát. A megoldás leveszi az adalékanyaggal való bajlódás terhét az autós válláról: a tartályt a szervizekben a rendszeres ellenőrzéseken töltötték volna fel. Az EU-Bizottság azonban a tényleges autóhasználatra, valós üzemi körülményekre kívánja előírni a kibocsátási normák teljesítését, ezért az Euro-6 előírások 2014 őszi életbe léptetésével együtt be kívánja vezetni a közúti ellenőrzések rendszerét is.
Mivel nagy sebességnél megnő a kipufogógáz hőmérséklete és nitrogén-oxid-tartalma, ennek semlegesítéséhez a próbapados méréseknél sokkal több adalékanyagra van szükség. Emellett a tervezett szabályok szerint elektronika gondoskodik majd arról, hogy megfelelő mennyiségű tartalék adalékanyag nélkül egy dízelmotor el se tudjon indulni.
Az adalékanyagot ezért vagy a benzinkutaknál kell majd biztosítani, vagy - ahogy az olajtársaságok látják a helyzetet - az autógyártóknak kell "mindössze 20 százalékkal" nagyobb tartályt építeni a kocsikba. Az adalékanyag benzinkutaknál való tankolhatóságának biztosítása nem kis logisztikai feladat, ami az ilyen autók egyelőre kis száma és a tankolt mennyiség viszonylag alacsony ára miatt nem is lenne kifizetődő. A tankoláshoz pedig könnyen hozzáférhető nyílással kellene ellátni az autókat - amivel a már kapható modellek nem rendelkeznek.
Az autógyártók BluePerformance, Clean Diesel, BlueTec vagy BlueTDI és más hasonló "kékes" fantázianévvel látják el az Euro-6 kibocsátási normát teljesítő dízel modelljeiket. Azért alkalmazzák a virágnyelvet, mert sokkal jobban hangzik, mint az adalékanyag tényleges elnevezése, a húgyanyag, az urea vagy karbamid. Ötletgazdag marketing szakemberek az adalékanyagot - ami nem más, mint 32,5 százalékos urea-oldat -, a tetszetős AdBlue névvel látták el.
A brit Integer Research piackutató vállalat szerint Európában 2016-ra már évi hárommillió AdBlue dízel technológiás személygépkocsit értékesítenek majd. A német VDA (Verband der Automobilindustrie) autóipari szakmai képviseleti szervezet szerint pedig 2020-ra pedig már összesen 20 millió ilyen jármű közlekedik majd az európai utakon.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
-
„Egy nap annyira erős vérzésem volt, hogy végigfolyt a lábaimon” – a menstruáció is a kínzás eszköze a belarusz börtönökben
6 órája
-
Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
6 órája
-
Példátlan lépés az orosz lakosságtól
7 órája
-
A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
7 órája
-
Káosz Azerbajdzsánban, összeomlás előtt az ENSZ klímatárgyalásai
8 órája
-
Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
8 órája
-
Először vett részt Ukrajna a NATO hadgyakorlatán
8 órája
- Már épül Magyarország legnagyobb zöld energiatárolója
- Az Orbán-kormány régi ismerősét nevezi ki Trump főigazgatónak
- Pintér Sándorék bocsánatot várnak Magyar Pétertől
- Hadházy Ákosnak üzent Lázár János és a MÁV vezérigazgatója
- Vitézy Dávid visszaállítaná a kamerás szabálysértések bírságolását
- A dollár bánik el a magyar autósokkal
- Aggasztó visszaesésről árulkodik a K&H innovációs indexe
- Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez 2024. november 21. 10:22
- Kiakadtak a németek: „Ennek következményei kell, hogy legyenek és lesznek is” 2024. november 18. 12:49
- Szívhatja a fogát az Orbán-kormány: kellemetlen levél jött Brüsszelből 2024. november 18. 16:19
- Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv 2024. november 20. 14:16
- „Egyre idegesebb a magyar kormány” – Ausztriába és Németországba is elért a magyar lehallgatási botrány híre 2024. november 13. 15:24
- Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez 2024. november 21. 10:22
- Kiakadtak a németek: „Ennek következményei kell, hogy legyenek és lesznek is” 2024. november 18. 12:49
- „Mit csináltok, barmok? Menjetek be! Mitől féltek? Harcolni jöttetek ide, nem óvodába!” 2024. november 3. 17:17
- Almavész: ez lehet a megoldás a levéltetvek inváziója ellen 2024. szeptember 27. 17:03
- Melyik államkötvény lesz jövőre a befutó? 2024. október 1. 05:39
- Miért lett drágább a lakás Kolozsváron, mint Bukarestben? 2024. október 21. 19:42
- Nem gondolná: a Daciát is érinti az EU új kínai importvámja 2024. október 16. 09:41
Példátlan lépés az orosz lakosságtól
Alaposan belehúztak az ivászatba az oroszok, avagy lehet még többet piálni.
A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Újabb olcsó ennivalókat hozhat 2025 a McDonald’s éttermeiben.
-
Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55
-
Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58
-
MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme2024. szeptember 10. 13:59
-
MBH Bank: Kellemetlen meglepetés a júliusi pénzromlási adat2024. augusztus 8. 10:42
-
A biztató munkaerőpiaci adatok mellett inflációs veszélyre figyelmeztet az MBH Bank2024. június 28. 10:16
-
Innentől kezdve kivárnak Matolcsy Györgyék2024. június 18. 19:27
-
MBH Bank: lelassult a munkaerőpiac feszességének oldódása2024. május 24. 13:39
-
„Egyre idegesebb a magyar kormány” – Ausztriába és Németországba is elért a magyar lehallgatási botrány híre
2024. november 13. 15:24
-
Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez
2024. november 21. 10:22
-
Kiakadtak a németek: „Ennek következményei kell, hogy legyenek és lesznek is”
2024. november 18. 12:49
-
„Mit csináltok, barmok? Menjetek be! Mitől féltek? Harcolni jöttetek ide, nem óvodába!”
2024. november 3. 17:17
-
Jean-Claude Juncker meghúzta a vészcsengőt: Orbán Viktor és más nacionalisták erőt meríthetnek Trump visszatéréséből
2024. november 7. 10:18
-
Példátlan lépés az orosz lakosságtól
2024. november 23. 16:12
-
Sorra gyűlnek a kérdőjelek Orbán Viktor politikai igazgatója körül
2024. november 23. 08:15
-
Valami egészen furcsát észleltek Putyin tévébeszédében – videóval
2024. november 23. 13:56
-
Rossz világ jön jövő héten a benzinkutakon
2024. november 23. 12:16
-
Komoly figyelmeztetést kapott Trump, amit még ő sem hagyhat figyelmen kívül
2024. november 23. 09:34