Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A hagyományos és online vásárlás során a vevők kétharmadának volt már valamilyen minőségi problémája. A neten rendelt termékeknél a leggyakoribb panasz, hogy a kapott termék minősége elmarad az előzetes várakozástól. A legtöbben ott vásárolnak, ahol találnak értékeléseket, ahol korábban már pozitív tapasztalataik voltak, és ahol pénzvisszatérítést kaphatnak probléma esetén.
MTI Fotó: Kollányi Péter

A legtöbb hagyományos és online kereskedő a karácsonyi időszakban bonyolítja éves forgalmának jelentős részét – így nem csoda, hogy ilyenkor a minőségi kifogások száma is megugrik. Érdemes tehát jól megválasztani, hol szerezzük be az ajándékokat, mivel a csalódott vevők negyedét a kereskedők semmilyen módon nem kompenzálják a Vatera friss felmérése szerint.

Az online piactér több mint 5 700 felhasználójának részvételével készült felmérése alapján a válaszadók kétharmadának volt már valamilyen minőségi problémája hagyományos vagy online vásárlása során: 58 százalékuk egy-két alkalommal, 9 százalékuk pedig többször is szerezett már negatív tapasztalatokat.

A Vatera különösen az online vásárlás során felmerülő problémákra volt kíváncsi felmérésében. A válaszok szerint a legtöbb esetben (48%) a termék minősége elmaradt az elvárt szinttől, míg az esetek negyedében (24%) az áru nem felelt meg a leírásnak. Viszonylag kevesen számoltak be arról (13%), hogy a kézhez kapott termék kinézete nem egyezett meg az online felületen bemutatott fotóval, míg elenyésző esetben (8%) a szállítás során sérült meg a termék, vagy egyéb probléma merült fel (7%).

Vagyis a kereskedők/eladók valamivel több gondossággal (megfelelő csomagolás, megbízható futárszolgálat) és körültekintőbb tájékoztatással (jó minőségű termékképek, pontos leírások, kapcsolatfelvételi lehetőség) sokszor megelőzhetnék az ilyen eseteket a netes vásárlás során. Emellett fontos szerepet játszik az edukáció, hogy a vevők tisztában legyenek a jogaikkal, és bizonytalanság esetén előzetesen érdeklődjenek a kiszemelt termékről az eladónál még vásárlás előtt.

A felmérésből az is kiderült, hogy mi magyarok nem törődünk bele a bennünket ért anyagi veszteségbe: amennyiben minden körültekintés ellenére mégis minőségi probléma merül fel, az emberek több mint fele (54%) igyekszik a teljes vételárat visszaszerezni. Ha nem tökéletes, de azért használható a kapott termék, akkor pedig a válaszadók 28 százaléka árengedményt próbál utólag érvényesíteni. Mindössze a vásárlók ötöde (19%) hagyja annyiban a dolgot – főleg kisebb értékű termékeknél –, és nem reklamál, mivel úgy ítéli meg, hogy túl sok befektetett energiát igényel, és csekély a siker esélye. Ez a hozzáállás sajnos nem alaptalan: a felmérés arra is rámutatott, hogy amikor a vevő minőségi probléma miatt panaszt tett, az esetek negyedénél (26%) semmilyen formában nem kártalanították az elégedetlen vevőt.

Bízunk a netes vásárlásban

Az esetleges negatív tapasztalatok ellenére továbbra is bizalmat szavazunk e-kereskedelemnek: bár a netes rendelésnél nincs lehetőség az áru személyes megtekintésére, a válaszadók többsége (40%) szerint az online vásárlás során sem fordul elő több minőségi probléma, mint a hagyományos vásárlásnál. Csak kevesebb mint harmaduk (30%) szerint gyakoribb valamivel netes rendelés esetén, és csupán 20 százalékuk szerint sokkal valószínűbb. Mindemellett az óriási kínálat, a kényelem és az olyan biztonságot növelő plusz szolgáltatások, mint például a termékről vagy az eladóról szóló értékelés, vagy a csomag kibontásának lehetősége a futár jelenlétében sokszor az online vásárlás felé billentik a mérleget.

Az aggályok tehát nem általában az online vásárlással szemben merülnek fel, hanem bizonyos feltételek esetén. A válaszadók 62 százaléka állította, hogy tart a vásárlástól, ha nem tud más vevők által adott értékeléseket, véleményeket olvasni a webshopról vagy az eladóról. Nyugtalanít minket a garancia hiánya is: az emberek több mint fele ezt kiemelt kockázatként éli meg (57%), és csupán a vásárlók 3 százaléka vállalja be így is a vásárlást. A megkérdezettek több mint fele az olcsó távol-keleti termékek rendelését véli kockázatosnak, 14 százalékuk pedig a használt cikkek esetében tart a minőségi problémáktól. Míg vannak, akik abban az esetben ódzkodnak a vásárlástól, ha a futárszolgálattal kézbesített cikkeket nem lehet megnézni a csomag átvételekor, illetve kifizetése előtt (29%).

Megválogatjuk, hol vásárolunk online

A megkérdezettek több mint kétharmada (65%) ott vásárol, ahol talál értékeléseket, és hasonlóan magas arányban (63%) a vásárlók visszatérnek oda, ahol nem érte őket csalódás. Közel ugyanilyen fontos (61%), hogy vissza lehessen küldeni a terméket probléma esetén, és pénzvisszatérítés, illetve kártérítés igénylésére is legyen lehetőség. A válaszadók több mint negyede (27%) már attól is biztonságban érzi magát, hogy megbízható márkájú termékeket vásárol, és nagyon minimális azoknak az aránya (3%), akik nem törődnek ezekkel, ha olcsóbban jutnak hozzá a termékhez.

Az eddigiek alapján nem meglepő, hogy a válaszadók többsége (77%) aggályok nélkül rendel a hazai nagy webáruházaknál. Szintén kiugróan magas a bizalom (71%) az online piacterek közül a Vaterával és a Teszvesszel szemben: a válaszadók kétharmada biztonságosnak ítéli ezeket az oldalakat, és nem fél attól, hogy nem azt kapja, amit rendelt. Az apróhirdetési oldalakban már jóval kevesebben bíznak meg (46%) és más, kevésbé ismert piactereken is csupán a válaszadók 28 százaléka rendel úgy, hogy nem tart az esetleges minőségi problémáktól. Emellett csupán a megkérdezettek negyede szavaz bizalmat a külföldi oldalaknak (28%) valamint kevésbé ismert hazai webáruházaknak (27%).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló Költözés lomtalanítással – amikor a múlt hátramarad
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 4. 12:26
A költözés mindenki életében nagy feladat. Vegyünk példaként egy olyan esetet, ahol az új életkezdés mellett a régi nyomait is teljesen el kell tüntetni. 
Vásárló Az online vásárlás új aranykora
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 14:33
Az online vásárlás mára épp olyan megszokottá vált, mint régen a sarki bolt felkeresése. Az internetes térben böngészve szinte bármit megtalálsz: könyvet egy kellemes délutánra, élelmiszert a hétvégi vacsorához, vagy éppen alapanyagokat a legújabb kézműves hobbidhoz. 
Vásárló Miért fontos a megfelelő nyirokkeringés?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 12:13
A szervezetünk méregtelenítésében, egészségünk fenntartásában kiemelt szerepe van a nyirokkeringésnek. Felel egyrészt a folyadékegyensúlyért, másrészt pedig az immunfolyamatok szabályozásáért is.
Vásárló Mystery Hotel Budapest – Ahol a céges rendezvények élménnyé válnak
PR | 2025. szeptember 2. 16:29
Egy sikeres céges rendezvény több mint jól megválasztott előadók és programok sora: a helyszín, a hangulat és a vendéglátás mind hozzájárul ahhoz, hogy az esemény valóban maradandó élményt nyújtson a résztvevőknek. A budapesti Mystery Hotel különleges atmoszférájával, kifinomult tereivel és professzionális szolgáltatásaival ideális választás konferenciák, tréningek, gálaestek vagy akár kötetlen nyári összejövetelek számára.
Vásárló A harisnya etikettje: hogyan válasszuk és viseljük stílusosan?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 2. 13:17
A harisnya nem csupán kiegészítő, hanem egy kulcsfontosságú eleme lehet az elegáns megjelenésnek. Hidegebb évszakokban, amikor a hőmérséklet csökken, és a szoknyaviselés szinte kötelező, a harisnya különösen hasznos. Az ősztől tavaszig tartó időszakban a harisnya számtalan színben és mintában érhető el, és tökéletesen védi a lábakat a hidegtől. Még a tél leghidegebb napjain is remek aláöltözet.
Vásárló Nyílászárócsere: hogyan tegyük gördülékennyé és problémamentessé?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 2. 11:56
Gondolkodtál már azon, hogy milyen hatással van otthonunk kényelmére a megfelelő nyílászárók kiválasztása és beépítése? Az ajtók és ablakok kiválasztásán túl a helyes beépítés is alapvető, hogy biztosítsuk a megfelelő szigetelést, hőmegtartást és ezzel a költséghatékonyságot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG