1p
Akár 10 százalékkal is csökkenhet a fizetendő számla összege egy kis odafigyeléssel. Ráadásul nem csak az áramon lehet így spórolni, akár a gáz-, távhő-, vízfogyasztásunkat is tudjuk így szabályozni. Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, többen nem is akartak visszatérni a régi módszerhez.
Az okos mérés lényege, hogy a fogyasztó minden akár órás bontásban is leolvashatja a fogyasztás alakulását, akár forintra pontosan is. Ennek segítségével könnyebben tervezheti, hogy mikor tud költséghatékonyabban fogyasztani.

Több európai országban végeztek olyan kísérletet, amely energia-megtakarítást hozhat, azzal pedig csökken a fizetendő számla összege is. A 2010-ben elindított németországi projektben az elemzések átlagosan 3,7 százalékos energia-megtakarítást mértek, miközben további 6,1 százalékos megtakarítási potenciált azonosítottak a teljes rendszer tekintetében.

Az Egyesült Királyságban összesen 60 ezer háztartásban vizsgálták az energiahasználati szokásokat egy 20 hónapos periódus során. A szigetországban a mért megtakarítás egyes esetekben a 11 százalékot is elérte. A vizsgálatba bevont háztartásokban úgynevezett intelligens mérőórát szereltek fel.

Sokan nem adták vissza a mérőórát

Legutóbb július elsejétől csökkentek a rezsiköltségek. Olcsóbb lett például a szemétszállítás. Ugyanakkor hamarosan várható a harmadik rezsicsökkentés. Arra számít az energiahivatal elnöke, hogy az áram, gáz és távhő ára ismét mérséklődik.

„A megtakarítást nem mással érték el a fogyasztók, mint azzal, hogy az intelligens mérőórák által kijelzett fogyasztási és költségadatokhoz igazították energiahasználati szokásaikat. Ez alapvetően csak odafigyelés és hozzáállás kérdése. A mérőórák ehhez extra ösztönzőt biztosítottak” – mondta Bertalan Zsolt, az Okos Jövő Innovációs Klaszter elnöke, a MAVIR vezérigazgatója. Sok esetben a háztartások a tesztidőszak után is ragaszkodtak az intelligens mérőórákhoz, ami az elnök szerint mindenképpen az okos mérőórák sikerét jelzi.

Az energia-megtakarítás költségcsökkentéssel is társult. Az Egyesült Királyságban a projekttel párhuzamosan végzett, minden költséget figyelembe vevő - költség-haszon elemzés háztartásonként átlagosan 2,8 százalékos rezsiköltség-csökkenést mutatott, ami az előzetes adatok alapján idővel tovább növekedhet. Az ausztriai projekt idején a hasonló módon végzett felmérések a háztartások és a kisfogyasztó ipari ügyfelek körében 3,5 százalékos spórolást regisztrált a végszámlákban.

Ütemezett fogyasztás

„Az adatok feldolgozása során kiderült, hogy a megtakarítás legnagyobb részét a csúcsidőszaki fogyasztás visszafogása generálta, de jelentős megtakarítást mutattak fel a háztartások a völgyidőszakban is” – emeli ki Bertalan Zsolt. A klaszter elnöke szerint ez a tendencia mindenképpen az okos energetikai megoldások felé tereli az iparágat.

A villamosenergia kapcsán a legnagyobb költséget a csúcsidőszaki fogyasztásnövekedés kiszolgálása jelenti. Miközben a völgyidőszaki fogyasztás kielégítésére használt áram ára Magyarországon jelenleg 25 százalékkal olcsóbb, mint a csúcsidőszakban használt energia.

Amennyiben a csúcsidőszaki fogyasztást sikerül akár csak minimálisan csökkenteni az a teljes villamosenergia-rendszer egyensúlyának megtartását is megkönnyíti. A fogyasztásukat tudatosan alakító háztartások tehát a spórolás mellett hozzájárulnak a teljes rendszer fenntarthatóságának biztosításához is.

Másnál is lehet használni

„A szektor számára egyre fontosabb, hogy a fogyasztók felismerjék: az áram nem csak egyszerűen kijön a konnektorból. Azt meg kell termelni, szállítani kell, és közben a teljes hálózat működőképességét fenn kell tartani. Az okos mérés révén a fogyasztó szembesül ezekkel a költségekkel, a megtakarítás vezérelte döntéseivel a rendszer biztonságának megőrzésében aktív szereplővé válik” – mutat rá Bertalan Zsolt az okos mérés teljes rendszerre gyakorolt pozitív hatására. Szerinte fontos, hogy az energiahasználók ezzel tisztában legyenek, tudják, hogy döntéseik túlmutatnak a számla összegének puszta lefaragásán.

Az okos mérőórákkal a fogyasztók nem csak a villamosenergia, de a adott esetben földgáz, távhő és vízfogyasztásukat is nyomon követhetik. Az elnök kiemelte, hogy az ezzel kapcsolatos vizsgálatok Nyugat-Európában is most zárulnak, de az előzetes adatok szerint ezek esetében is megfigyelhető a lakossági attitűd változása, az energia-megtakarításra való törekvés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG