1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akár 10 százalékkal is csökkenhet a fizetendő számla összege egy kis odafigyeléssel. Ráadásul nem csak az áramon lehet így spórolni, akár a gáz-, távhő-, vízfogyasztásunkat is tudjuk így szabályozni. Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, többen nem is akartak visszatérni a régi módszerhez.
Az okos mérés lényege, hogy a fogyasztó minden akár órás bontásban is leolvashatja a fogyasztás alakulását, akár forintra pontosan is. Ennek segítségével könnyebben tervezheti, hogy mikor tud költséghatékonyabban fogyasztani.

Több európai országban végeztek olyan kísérletet, amely energia-megtakarítást hozhat, azzal pedig csökken a fizetendő számla összege is. A 2010-ben elindított németországi projektben az elemzések átlagosan 3,7 százalékos energia-megtakarítást mértek, miközben további 6,1 százalékos megtakarítási potenciált azonosítottak a teljes rendszer tekintetében.

Az Egyesült Királyságban összesen 60 ezer háztartásban vizsgálták az energiahasználati szokásokat egy 20 hónapos periódus során. A szigetországban a mért megtakarítás egyes esetekben a 11 százalékot is elérte. A vizsgálatba bevont háztartásokban úgynevezett intelligens mérőórát szereltek fel.

Sokan nem adták vissza a mérőórát

Legutóbb július elsejétől csökkentek a rezsiköltségek. Olcsóbb lett például a szemétszállítás. Ugyanakkor hamarosan várható a harmadik rezsicsökkentés. Arra számít az energiahivatal elnöke, hogy az áram, gáz és távhő ára ismét mérséklődik.

„A megtakarítást nem mással érték el a fogyasztók, mint azzal, hogy az intelligens mérőórák által kijelzett fogyasztási és költségadatokhoz igazították energiahasználati szokásaikat. Ez alapvetően csak odafigyelés és hozzáállás kérdése. A mérőórák ehhez extra ösztönzőt biztosítottak” – mondta Bertalan Zsolt, az Okos Jövő Innovációs Klaszter elnöke, a MAVIR vezérigazgatója. Sok esetben a háztartások a tesztidőszak után is ragaszkodtak az intelligens mérőórákhoz, ami az elnök szerint mindenképpen az okos mérőórák sikerét jelzi.

Az energia-megtakarítás költségcsökkentéssel is társult. Az Egyesült Királyságban a projekttel párhuzamosan végzett, minden költséget figyelembe vevő - költség-haszon elemzés háztartásonként átlagosan 2,8 százalékos rezsiköltség-csökkenést mutatott, ami az előzetes adatok alapján idővel tovább növekedhet. Az ausztriai projekt idején a hasonló módon végzett felmérések a háztartások és a kisfogyasztó ipari ügyfelek körében 3,5 százalékos spórolást regisztrált a végszámlákban.

Ütemezett fogyasztás

„Az adatok feldolgozása során kiderült, hogy a megtakarítás legnagyobb részét a csúcsidőszaki fogyasztás visszafogása generálta, de jelentős megtakarítást mutattak fel a háztartások a völgyidőszakban is” – emeli ki Bertalan Zsolt. A klaszter elnöke szerint ez a tendencia mindenképpen az okos energetikai megoldások felé tereli az iparágat.

A villamosenergia kapcsán a legnagyobb költséget a csúcsidőszaki fogyasztásnövekedés kiszolgálása jelenti. Miközben a völgyidőszaki fogyasztás kielégítésére használt áram ára Magyarországon jelenleg 25 százalékkal olcsóbb, mint a csúcsidőszakban használt energia.

Amennyiben a csúcsidőszaki fogyasztást sikerül akár csak minimálisan csökkenteni az a teljes villamosenergia-rendszer egyensúlyának megtartását is megkönnyíti. A fogyasztásukat tudatosan alakító háztartások tehát a spórolás mellett hozzájárulnak a teljes rendszer fenntarthatóságának biztosításához is.

Másnál is lehet használni

„A szektor számára egyre fontosabb, hogy a fogyasztók felismerjék: az áram nem csak egyszerűen kijön a konnektorból. Azt meg kell termelni, szállítani kell, és közben a teljes hálózat működőképességét fenn kell tartani. Az okos mérés révén a fogyasztó szembesül ezekkel a költségekkel, a megtakarítás vezérelte döntéseivel a rendszer biztonságának megőrzésében aktív szereplővé válik” – mutat rá Bertalan Zsolt az okos mérés teljes rendszerre gyakorolt pozitív hatására. Szerinte fontos, hogy az energiahasználók ezzel tisztában legyenek, tudják, hogy döntéseik túlmutatnak a számla összegének puszta lefaragásán.

Az okos mérőórákkal a fogyasztók nem csak a villamosenergia, de a adott esetben földgáz, távhő és vízfogyasztásukat is nyomon követhetik. Az elnök kiemelte, hogy az ezzel kapcsolatos vizsgálatok Nyugat-Európában is most zárulnak, de az előzetes adatok szerint ezek esetében is megfigyelhető a lakossági attitűd változása, az energia-megtakarításra való törekvés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG