4p
Nemzetközi felmérés készült az Y generáció számlafizetési szokásairól. Egyre tudatosabbak vagyunk, ha pénzügyeinkről van szó.

Az úgynevezett Y generáció, azaz a 20-35 év közöttiek 64 százalékával fordult elő az elmúlt egy év alatt, hogy késve rendezte számláit, közülük a gyermekesek 71 százaléka nem mindig tudott időben fizetni - derül ki az Intrum Justitia európai fogyasztói fizetési jelentéséből. A nemzetközi pénzügyi szolgáltató tavaly a harmadik negyedévben Európa 21 országában 22 ezer fogyasztótól gyűjtött információt. A felmérés feltérképezte az egyes generációk közötti különbségeket, így a gazdaság egyik húzórétegének számító Y generáció pénzhez és megtakarításokhoz való viszonyát, lehetőségeit is.

Gyerek mellett nem lehet?

Az összefoglaló szerint a felmérés azt mutatja, hogy a teljes magyar lakosság 63 százalékával fordult elő az előző 12 hónapban, hogy egy vagy több számláját nem tudta időben kifizetni, ami csaknem azonos az Y generáció számlafizetési moráljával. A gyermekes és gyermektelen fiatalok fizetési szokásai között lényeges különbség rajzolódik ki. A gyermekesek 71 százalékával szemben a gyermektelenek 59 százalékánál fordult elő, hogy késve fizetett ki valamilyen számlát.

A gyermekesek jóval nagyobb arányban estek késedelembe több számlával is, a válaszadók több mint fele kettő vagy annál több számlát nem fizetett ki időben, míg a gyermekteleneknél ez az arány 39 százalék. Az Y generáció fizetési szokásai iskolai végzettség szerint is különbözőek. Míg a felsőfokú végzettségűek 46 százaléka közölte, hogy egyáltalán nem fordult elő vele fizetési késedelem, addig az alacsonyabb végzettségűeknek csak 26 százaléka nyilatkozott így.

Egyre tudatosabban takarítunk meg

A felsőfokú végzettségű fiatalok 59 százaléka tesz félre havonta, az ennél alacsonyabb végzettségűeknek 41 százaléka. A megtakarításokat tekintve az Y generáció tudatosabban viselkedik, mint a teljes magyar felnőtt lakosság, mivel a megkérdezettek fele tesz félre havonta valamekkora összeget, míg a teljes magyar lakosság körében ez az arány 42 százalék - idézi a közlemény Felfalusi Pétert, az Intrum Justitia Zrt. vezérigazgatóját.

A megtakarítás célja is eltérő, a 20 és 35 év közötti fiatalok utazásra, lakásvásárlásra, illetve fogyasztási cikkekre nagyobb mértékben tesznek félre, mint a magyar átlag, a nyugdíjra viszont kevésbé gondolnak még.

Nem tudja, hogy alakulnak majd a nyugdíjas évei? Tudjon meg többet jövőjéről a Privátbankár.hu Öngondoskodás és foglalkoztatás konferenciáján! Írjon nekünk!

Rossz jövőkép

A felmérés szerint az Y generációnak csak 7 százaléka gondolja úgy, hogy javult a gazdasági helyzet, a teljes lakosságnak pedig 8 százaléka vélekedik így. A fiatal felnőttek 28 százaléka nem nyilvánított véleményt, míg 65 százalékuk szerint a gazdasági helyzet romlott Magyarországon.

A gyermekesek 11 százaléka szerint javul a gazdasági helyzet, míg a gyermektelenek csupán 6 százaléka gondolja így. A felsőfokú végzettségűeknek 10 százaléka lát javulást, míg az ennél alacsonyabban képzetteknek csak 5 százaléka.

Saját pénzügyeit illetően a 20 és 35 év közöttiek 19 százaléka gondolja úgy, hogy javult a helyzet, 43 százalékának nincs véleménye a témáról, 37 százalékuk pedig nem tapasztalt javulást saját anyagi körülményeiben. A megkérdezett fiatalok 44 százalékának már megfordult a fejében, hogy más országban próbáljon szerencsét, a teljes magyar lakosságban ez az arány 35 százalék.

A gyermekes és gyermektelen fiatalok szinte ugyanolyan arányban, 41, illetve 45 százalékban hagynák el az országot. Végzettség alapján nagyobb a különbség, a felsőfokú végzettségűek 30, az alacsonyabban képzettek 48 százalékának jutott már eszébe, hogy külföldre költözzön.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló Stresszmentes költözés: amit tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 10:03
Sokan, akik költözés előtt állnak, gyakran úgy érzik, hogy az új élet kezdete rengeteg teendővel jár. A költözés számos embernek okoz stresszt, hiszen a feladatok sokasága és a megszokott életterek áthelyezése kimerítő feladat. Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne ezt a folyamatot egyszerűbbé tenni? Ebben a cikkben néhány hasznos tanáccsal és stratégiával nyújtunk segítséget a precíz és gördülékeny költözés lebonyolításához.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG