4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2017-ben az Európai Unió háztartásai mintegy 1,6 százalékát a teljes fogyasztási kiadásaiknak alkoholos italokra fordították, a magyarok ennek csaknem kétszeresét, 3 százalékot költik alkoholra. Ez nem kevés, ám a most közölt számokat jobban megnézve úgy tűnik, hogy mindez sokkal inkább Kelet-Európa, mint az ország egyéni problémája.

A magyart egy jellemzően nagyivó népnek tartják, és bár az igaz, hogy arányosan sokat költünk alkoholra, különösen Nyugat-Európához mérten, de ez sokkal inkább kelet-európai, mintsem hazai tendencia, hiszen elég csak megnézni, hogy az első öt helyen is a régióba tartozó országok állnak: Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország és Csehország.

Ha az Eurostat által mért, egy főre jutó kiadásokat nézzük, abból az látszik, hogy 2017-ben átlagosan 200 eurót, azaz körülbelül 64 500 forintot költöttek a magyarok alkoholra, havi szinten pedig 5375 forintot. Ez egyébként jóval több, mint amit a KSH jelentett korábban, és a közös statisztikai hivatal adataiban nem szerepelnek az éttermi és szállodai költések.

Az ilyen jellegű költésekben viszonylag előkelő helyen állunk (a hazai a teljes háztartási kiadások 9,2 százalékát teszi ki), a régió országai közt pedig még inkább kiemelkedő helyen, hiszen Magyarország megelőzi például Hollandiát, Franciaországot, és az összes kelet-európai országot is. Egy főre lebontva az látszik, hogy egy átlagos magyar évente közel 194 ezer forintot költ el szállodákban és éttermekben.

Sokat iszunk – de mihez képest?

Azt nehezen lehet vitatni, hogy a magyarok sokat isznak, az OECD 2015-ös adatai szerint 12,4 litert évente, a 15 éven felüli lakosság 8,3 százaléka havonta egyszer legalább csúnyán berúg, míg 7,3 százalék naponta fogyaszt alkoholt.

Ha heti szinten nézzük az adatokat, a magyarok 16,4 százaléka fogyaszt alkoholt, ugyanez az arány a listát vezető észteknél 18,1 százalék, míg a cseheknél 34,6 százalék. Havi szinten a magyarok 22,4 százaléka iszik, ez az uniós átlag (23,1) alatt van, ugyanez az észteknél 28,8 a cseheknél 26,4 százalék. Így alapvetően az látszik, hogy a komoly alkoholfogyasztás nem elsősorban hazai, hanem a régió problémája, hiszen a magyarországi eredmény a térségben egyáltalán nem kiemelkedően sok.

Ami viszont hazai szinten komoly aggodalomra adhat okot, az az, hogy a tinédzserek mennyire sokat isznak. A WHO fiatalkori alkoholfogyasztást vizsgáló jelentése szerint a magyar 15 évesek 18 százaléka iszik hetente, ez a fiúgyerekeknél 29 százalék – ezzel az ország nemcsak, hogy bekerült a kétes ranglista első felébe, hanem megelőzött minden más kelet-európai országot.

Tényleg ők innának a legkevesebbet?

A lista másik végén olyan országok állnak, mint Spanyolország (0,8%), Görögország és Olaszország (mindkettő 0,9 százalék) és Portugália (1,4 százalék). Ez annak fényében mindenképpen érdekes, hogy szintén az Eurostat által, még idén júniusban közzétett adatok szerint ezek azok az országok, ahol naponta a legtöbben fogyasztanak alkoholt: a portugálok 24,2, a spanyolok 15,3, és az olaszok 14,1 százaléka iszik napi szinten.

Az, hogy ez miért nem jelenik meg az Eurostat adatain, részben szintén az éttermi és szállodai költésekkel magyarázható, hiszen mindegyik ország jóval az uniós átlag fölött van ezen a téren (a portugáloknál a teljes költés 12,3, a spanyoloknál a 16,8, a görögöknél a 15,4, míg az olaszoknál a 10,3 százalékát teszik ki).

Érdemes megnézni mindezt abból a szempontból is, hogy melyek azok az országok, ahol nagyobb tradíciója van a saját készítésű alkoholoknak. Arról érthető módon nincsenek adatok, hogy ezek mekkora arányt tesznek ki az alkoholfogyasztásban, ám a gyakran ivó, de erre keveset költő országok közt több olyan is van, ami jeleskedik az italkészítésben. Portugáliában és Spanyolországban jellemzőek a borkészítés után megmaradt szőlőhéjakból előállított olyan röviditalok, mint a bagaceira és az orujo, Olaszországban a grappa, míg Görögországban a cipuro.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG