4p
2017-ben az Európai Unió háztartásai mintegy 1,6 százalékát a teljes fogyasztási kiadásaiknak alkoholos italokra fordították, a magyarok ennek csaknem kétszeresét, 3 százalékot költik alkoholra. Ez nem kevés, ám a most közölt számokat jobban megnézve úgy tűnik, hogy mindez sokkal inkább Kelet-Európa, mint az ország egyéni problémája.

A magyart egy jellemzően nagyivó népnek tartják, és bár az igaz, hogy arányosan sokat költünk alkoholra, különösen Nyugat-Európához mérten, de ez sokkal inkább kelet-európai, mintsem hazai tendencia, hiszen elég csak megnézni, hogy az első öt helyen is a régióba tartozó országok állnak: Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország és Csehország.

Ha az Eurostat által mért, egy főre jutó kiadásokat nézzük, abból az látszik, hogy 2017-ben átlagosan 200 eurót, azaz körülbelül 64 500 forintot költöttek a magyarok alkoholra, havi szinten pedig 5375 forintot. Ez egyébként jóval több, mint amit a KSH jelentett korábban, és a közös statisztikai hivatal adataiban nem szerepelnek az éttermi és szállodai költések.

Az ilyen jellegű költésekben viszonylag előkelő helyen állunk (a hazai a teljes háztartási kiadások 9,2 százalékát teszi ki), a régió országai közt pedig még inkább kiemelkedő helyen, hiszen Magyarország megelőzi például Hollandiát, Franciaországot, és az összes kelet-európai országot is. Egy főre lebontva az látszik, hogy egy átlagos magyar évente közel 194 ezer forintot költ el szállodákban és éttermekben.

Sokat iszunk – de mihez képest?

Azt nehezen lehet vitatni, hogy a magyarok sokat isznak, az OECD 2015-ös adatai szerint 12,4 litert évente, a 15 éven felüli lakosság 8,3 százaléka havonta egyszer legalább csúnyán berúg, míg 7,3 százalék naponta fogyaszt alkoholt.

Ha heti szinten nézzük az adatokat, a magyarok 16,4 százaléka fogyaszt alkoholt, ugyanez az arány a listát vezető észteknél 18,1 százalék, míg a cseheknél 34,6 százalék. Havi szinten a magyarok 22,4 százaléka iszik, ez az uniós átlag (23,1) alatt van, ugyanez az észteknél 28,8 a cseheknél 26,4 százalék. Így alapvetően az látszik, hogy a komoly alkoholfogyasztás nem elsősorban hazai, hanem a régió problémája, hiszen a magyarországi eredmény a térségben egyáltalán nem kiemelkedően sok.

Ami viszont hazai szinten komoly aggodalomra adhat okot, az az, hogy a tinédzserek mennyire sokat isznak. A WHO fiatalkori alkoholfogyasztást vizsgáló jelentése szerint a magyar 15 évesek 18 százaléka iszik hetente, ez a fiúgyerekeknél 29 százalék – ezzel az ország nemcsak, hogy bekerült a kétes ranglista első felébe, hanem megelőzött minden más kelet-európai országot.

Tényleg ők innának a legkevesebbet?

A lista másik végén olyan országok állnak, mint Spanyolország (0,8%), Görögország és Olaszország (mindkettő 0,9 százalék) és Portugália (1,4 százalék). Ez annak fényében mindenképpen érdekes, hogy szintén az Eurostat által, még idén júniusban közzétett adatok szerint ezek azok az országok, ahol naponta a legtöbben fogyasztanak alkoholt: a portugálok 24,2, a spanyolok 15,3, és az olaszok 14,1 százaléka iszik napi szinten.

Az, hogy ez miért nem jelenik meg az Eurostat adatain, részben szintén az éttermi és szállodai költésekkel magyarázható, hiszen mindegyik ország jóval az uniós átlag fölött van ezen a téren (a portugáloknál a teljes költés 12,3, a spanyoloknál a 16,8, a görögöknél a 15,4, míg az olaszoknál a 10,3 százalékát teszik ki).

Érdemes megnézni mindezt abból a szempontból is, hogy melyek azok az országok, ahol nagyobb tradíciója van a saját készítésű alkoholoknak. Arról érthető módon nincsenek adatok, hogy ezek mekkora arányt tesznek ki az alkoholfogyasztásban, ám a gyakran ivó, de erre keveset költő országok közt több olyan is van, ami jeleskedik az italkészítésben. Portugáliában és Spanyolországban jellemzőek a borkészítés után megmaradt szőlőhéjakból előállított olyan röviditalok, mint a bagaceira és az orujo, Olaszországban a grappa, míg Görögországban a cipuro.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG