1p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évente 330, havonta átlagosan 30 liter ásványvizet fogyasztanak a háztartások. Egyre többen vesznek ízesített vizet, sokan térnek vissza régi márkájukhoz is - de még mindig sokan szeretik a jó öreg szódavizet, aminek népszerűsége a rendszerváltozás óta töretlen.

Magyarországon a csapvíz és a szóda mellett egyre népszerűbbek az ásványvizek. Míg a rendszerváltáskor nagyjából csak minden harmadik ember kedvelte az ásványvizeket, addig 2012-re 87 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége. Ők azok, aki saját bevallásuk szerint különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. Míg 24 éve hetente legalább egyszer, 2005-ben hetente már közel négyszer fogyasztottak ásványvizet. Tavaly pedig átlagosan négynél többször ittak ásványvizet. A Gfk piackutató szerint mára a napi étrend része lett az ásványvíz.

Egyre többen szerették az ízeket

A piackutató szerint bár 2011-ben kicsit visszaesett az ásványvízfogyasztás, addig tavaly megint többen vásároltak. Az is kiderült, hogy mennyiségében alig - 1,3 százalékkal - értékben viszont jelentősen nőttek az eladások. Ennek pedig nemcsak az infláció volt az oka.

Kiderült ugyanis, hogy egyre többen vettek ízesített ásványvizet, ráadásul a gyártói márkák aránya is nőtt a kereskedelmi láncok termékeivel szemben. Az eladásokban egyre nagyobb szerepet játszanak a drágább kisboltok, akár függetlenek, akár valamelyik üzletlánchoz tartoznak. Mindeközben hipermarketekben kevesebb vizet adtak el, a szupermarketek és a diszkontláncok pedig annyit, mint korábban.

Nem korfüggő

Alapvetően nem lehet egy-egy korosztályra fogni a fogyasztást. A Gfk kutatása szerint az ásványvizek vásárlói köre meglehetősen tág – éves szinten tízből kilenc magyar háztartás vásárol a kategóriából –, és azon kevés kategória közé tartozik, amelynek vásárlói köre nem szűkült, sőt, nagyon kis mértékben, de bővülni is tudott. Ugyanakkor megállapítható, hogy a háztartások jellemzően szűkült azoknak az üzleteknek a sora, ahol megvásárolják a számukra szükséges ásványvizet.

Az egyes kereskedelmi csatornákban ásványvizet vásárló háztartások aránya (az összes magyar háztartás százalékában)

 

2011

2012

Kategória összesen

89

90

Hipermarket

48

43

Szupermarket

51

49

Diszkont

53

56

Lánchoz tartozó kisbolt

29

28

Független kisbolt

15

13

Forrás: GfK Hungária

Az ízesített ásványvizek esetében a legdinamikusabb a fejlődés. Ez nem is a mennyiségre, hanem inkább az árbevételre igaz. Az ízesített vizekből "csak" 5 százalékkal adtak el többet mint egy éve. Ugyanakkor - mivel ezek a vizek drágábbak - az ásványvizek eladásából származó bevételek tizedét már ezek a termékek teszik ki. Ez 20 százalékkal több mint 2011-ben.

Nemcsak többet, többen is veszik. Az ízesített vizeket évente csaknem 5 százalékponttal többen szeretik, 2012-ben már meghaladta a 30 százalékot.

A hipermarketek aránya 2012-ben egy százalékponttal csökkent, a valamely lánchoz tartozó kisboltok aránya pedig ugyanennyivel nőtt 2011-hez képest.

Egy átlagos háztartásban közel 330 liter ásványvíz fogy el egy év alatt, ami azt jelenti, hogy havonta csaknem 30 liter kerül a kosarakba. Az viszont, hogy hol veszik a több vizet, attól függ milyen üzlet van közel. Az átlagosnál nagyobb mennyiséget hipermarketekben, diszkontokban, illetve C&C üzletekben vásárolják az emberek. A diszkontláncok is igen erős pozíciót vívtak ki ezen a piacon, hiszen a teljes értékesített mennyiség több mint egyharmada itt fogy. Ugyanakkor az értékbeli részesedése alacsonyabb amiatt, hogy kedvezőbb árakon kínálja a terméket.

Még mindig szeretjük a szódát

Miközben egyre többen szeretik meg az ásványvizeket, addig a szódavíz népszerűsége szinte semmit sem változott a rendszerváltás óta. Akkoriban 60 százalékos volt a szikvíz kedveltsége, ami 2012-ben sem változott lényegesen. Tavaly 57 százalékos volt ez a szint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
Vásárló Új frontot nyitott a Temu
Buksza blog | 2024. április 8. 11:51
A Temu csak másfél éve jelent meg a Kínán kívüli online piacon, ám máris csavar egyet azon a stratégián, hogy nagyon alacsony áraival elszívja a vevőket versenytársaitól.
Vásárló Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál
Buksza blog | 2024. április 8. 08:55
Az áruházláncok folyamatosan keresik a módját annak, hogy összekapcsolják a várlást és a mobilfizetési lehetőségeket, ám úgy tűnik göröngyös útra léptek kísérleteikkel.
Vásárló Hogyan befolyásolja a máj egészsége az epe működését?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 19:01
Az emberi test egy meglehetősen komplex felépítésű rendszer, melynek a működését még máig sem sikerült a tudósoknak teljes egészében megfejtenie. Az azonban már világos, hogy szinte minden mindennel összefügg, és ha egy szerv működése rendellenessé válik, az akár a teljes szervezetre, fizikai és mentális állapota is kihathat.
Vásárló Mit jelent valójában a szeretet, és hogyan függ össze az önzetlenséggel?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 10:17
Tetszik vagy sem, voltaképpen az egész életünk egy olyan út, amin folyamatosan fejlődünk, részben az eleve bennünk lévő vonásokból kiindulva, másrészt az életünk ránk gyakorolt hatásai által.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG