1p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évente 330, havonta átlagosan 30 liter ásványvizet fogyasztanak a háztartások. Egyre többen vesznek ízesített vizet, sokan térnek vissza régi márkájukhoz is - de még mindig sokan szeretik a jó öreg szódavizet, aminek népszerűsége a rendszerváltozás óta töretlen.

Magyarországon a csapvíz és a szóda mellett egyre népszerűbbek az ásványvizek. Míg a rendszerváltáskor nagyjából csak minden harmadik ember kedvelte az ásványvizeket, addig 2012-re 87 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége. Ők azok, aki saját bevallásuk szerint különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. Míg 24 éve hetente legalább egyszer, 2005-ben hetente már közel négyszer fogyasztottak ásványvizet. Tavaly pedig átlagosan négynél többször ittak ásványvizet. A Gfk piackutató szerint mára a napi étrend része lett az ásványvíz.

Egyre többen szerették az ízeket

A piackutató szerint bár 2011-ben kicsit visszaesett az ásványvízfogyasztás, addig tavaly megint többen vásároltak. Az is kiderült, hogy mennyiségében alig - 1,3 százalékkal - értékben viszont jelentősen nőttek az eladások. Ennek pedig nemcsak az infláció volt az oka.

Kiderült ugyanis, hogy egyre többen vettek ízesített ásványvizet, ráadásul a gyártói márkák aránya is nőtt a kereskedelmi láncok termékeivel szemben. Az eladásokban egyre nagyobb szerepet játszanak a drágább kisboltok, akár függetlenek, akár valamelyik üzletlánchoz tartoznak. Mindeközben hipermarketekben kevesebb vizet adtak el, a szupermarketek és a diszkontláncok pedig annyit, mint korábban.

Nem korfüggő

Alapvetően nem lehet egy-egy korosztályra fogni a fogyasztást. A Gfk kutatása szerint az ásványvizek vásárlói köre meglehetősen tág – éves szinten tízből kilenc magyar háztartás vásárol a kategóriából –, és azon kevés kategória közé tartozik, amelynek vásárlói köre nem szűkült, sőt, nagyon kis mértékben, de bővülni is tudott. Ugyanakkor megállapítható, hogy a háztartások jellemzően szűkült azoknak az üzleteknek a sora, ahol megvásárolják a számukra szükséges ásványvizet.

Az egyes kereskedelmi csatornákban ásványvizet vásárló háztartások aránya (az összes magyar háztartás százalékában)

 

2011

2012

Kategória összesen

89

90

Hipermarket

48

43

Szupermarket

51

49

Diszkont

53

56

Lánchoz tartozó kisbolt

29

28

Független kisbolt

15

13

Forrás: GfK Hungária

Az ízesített ásványvizek esetében a legdinamikusabb a fejlődés. Ez nem is a mennyiségre, hanem inkább az árbevételre igaz. Az ízesített vizekből "csak" 5 százalékkal adtak el többet mint egy éve. Ugyanakkor - mivel ezek a vizek drágábbak - az ásványvizek eladásából származó bevételek tizedét már ezek a termékek teszik ki. Ez 20 százalékkal több mint 2011-ben.

Nemcsak többet, többen is veszik. Az ízesített vizeket évente csaknem 5 százalékponttal többen szeretik, 2012-ben már meghaladta a 30 százalékot.

A hipermarketek aránya 2012-ben egy százalékponttal csökkent, a valamely lánchoz tartozó kisboltok aránya pedig ugyanennyivel nőtt 2011-hez képest.

Egy átlagos háztartásban közel 330 liter ásványvíz fogy el egy év alatt, ami azt jelenti, hogy havonta csaknem 30 liter kerül a kosarakba. Az viszont, hogy hol veszik a több vizet, attól függ milyen üzlet van közel. Az átlagosnál nagyobb mennyiséget hipermarketekben, diszkontokban, illetve C&C üzletekben vásárolják az emberek. A diszkontláncok is igen erős pozíciót vívtak ki ezen a piacon, hiszen a teljes értékesített mennyiség több mint egyharmada itt fogy. Ugyanakkor az értékbeli részesedése alacsonyabb amiatt, hogy kedvezőbb árakon kínálja a terméket.

Még mindig szeretjük a szódát

Miközben egyre többen szeretik meg az ásványvizeket, addig a szódavíz népszerűsége szinte semmit sem változott a rendszerváltás óta. Akkoriban 60 százalékos volt a szikvíz kedveltsége, ami 2012-ben sem változott lényegesen. Tavaly 57 százalékos volt ez a szint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG