1p
Évente 330, havonta átlagosan 30 liter ásványvizet fogyasztanak a háztartások. Egyre többen vesznek ízesített vizet, sokan térnek vissza régi márkájukhoz is - de még mindig sokan szeretik a jó öreg szódavizet, aminek népszerűsége a rendszerváltozás óta töretlen.

Magyarországon a csapvíz és a szóda mellett egyre népszerűbbek az ásványvizek. Míg a rendszerváltáskor nagyjából csak minden harmadik ember kedvelte az ásványvizeket, addig 2012-re 87 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége. Ők azok, aki saját bevallásuk szerint különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. Míg 24 éve hetente legalább egyszer, 2005-ben hetente már közel négyszer fogyasztottak ásványvizet. Tavaly pedig átlagosan négynél többször ittak ásványvizet. A Gfk piackutató szerint mára a napi étrend része lett az ásványvíz.

Egyre többen szerették az ízeket

A piackutató szerint bár 2011-ben kicsit visszaesett az ásványvízfogyasztás, addig tavaly megint többen vásároltak. Az is kiderült, hogy mennyiségében alig - 1,3 százalékkal - értékben viszont jelentősen nőttek az eladások. Ennek pedig nemcsak az infláció volt az oka.

Kiderült ugyanis, hogy egyre többen vettek ízesített ásványvizet, ráadásul a gyártói márkák aránya is nőtt a kereskedelmi láncok termékeivel szemben. Az eladásokban egyre nagyobb szerepet játszanak a drágább kisboltok, akár függetlenek, akár valamelyik üzletlánchoz tartoznak. Mindeközben hipermarketekben kevesebb vizet adtak el, a szupermarketek és a diszkontláncok pedig annyit, mint korábban.

Nem korfüggő

Alapvetően nem lehet egy-egy korosztályra fogni a fogyasztást. A Gfk kutatása szerint az ásványvizek vásárlói köre meglehetősen tág – éves szinten tízből kilenc magyar háztartás vásárol a kategóriából –, és azon kevés kategória közé tartozik, amelynek vásárlói köre nem szűkült, sőt, nagyon kis mértékben, de bővülni is tudott. Ugyanakkor megállapítható, hogy a háztartások jellemzően szűkült azoknak az üzleteknek a sora, ahol megvásárolják a számukra szükséges ásványvizet.

Az egyes kereskedelmi csatornákban ásványvizet vásárló háztartások aránya (az összes magyar háztartás százalékában)

 

2011

2012

Kategória összesen

89

90

Hipermarket

48

43

Szupermarket

51

49

Diszkont

53

56

Lánchoz tartozó kisbolt

29

28

Független kisbolt

15

13

Forrás: GfK Hungária

Az ízesített ásványvizek esetében a legdinamikusabb a fejlődés. Ez nem is a mennyiségre, hanem inkább az árbevételre igaz. Az ízesített vizekből "csak" 5 százalékkal adtak el többet mint egy éve. Ugyanakkor - mivel ezek a vizek drágábbak - az ásványvizek eladásából származó bevételek tizedét már ezek a termékek teszik ki. Ez 20 százalékkal több mint 2011-ben.

Nemcsak többet, többen is veszik. Az ízesített vizeket évente csaknem 5 százalékponttal többen szeretik, 2012-ben már meghaladta a 30 százalékot.

A hipermarketek aránya 2012-ben egy százalékponttal csökkent, a valamely lánchoz tartozó kisboltok aránya pedig ugyanennyivel nőtt 2011-hez képest.

Egy átlagos háztartásban közel 330 liter ásványvíz fogy el egy év alatt, ami azt jelenti, hogy havonta csaknem 30 liter kerül a kosarakba. Az viszont, hogy hol veszik a több vizet, attól függ milyen üzlet van közel. Az átlagosnál nagyobb mennyiséget hipermarketekben, diszkontokban, illetve C&C üzletekben vásárolják az emberek. A diszkontláncok is igen erős pozíciót vívtak ki ezen a piacon, hiszen a teljes értékesített mennyiség több mint egyharmada itt fogy. Ugyanakkor az értékbeli részesedése alacsonyabb amiatt, hogy kedvezőbb árakon kínálja a terméket.

Még mindig szeretjük a szódát

Miközben egyre többen szeretik meg az ásványvizeket, addig a szódavíz népszerűsége szinte semmit sem változott a rendszerváltás óta. Akkoriban 60 százalékos volt a szikvíz kedveltsége, ami 2012-ben sem változott lényegesen. Tavaly 57 százalékos volt ez a szint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG