1p
Évente 330, havonta átlagosan 30 liter ásványvizet fogyasztanak a háztartások. Egyre többen vesznek ízesített vizet, sokan térnek vissza régi márkájukhoz is - de még mindig sokan szeretik a jó öreg szódavizet, aminek népszerűsége a rendszerváltozás óta töretlen.

Magyarországon a csapvíz és a szóda mellett egyre népszerűbbek az ásványvizek. Míg a rendszerváltáskor nagyjából csak minden harmadik ember kedvelte az ásványvizeket, addig 2012-re 87 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége. Ők azok, aki saját bevallásuk szerint különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. Míg 24 éve hetente legalább egyszer, 2005-ben hetente már közel négyszer fogyasztottak ásványvizet. Tavaly pedig átlagosan négynél többször ittak ásványvizet. A Gfk piackutató szerint mára a napi étrend része lett az ásványvíz.

Egyre többen szerették az ízeket

A piackutató szerint bár 2011-ben kicsit visszaesett az ásványvízfogyasztás, addig tavaly megint többen vásároltak. Az is kiderült, hogy mennyiségében alig - 1,3 százalékkal - értékben viszont jelentősen nőttek az eladások. Ennek pedig nemcsak az infláció volt az oka.

Kiderült ugyanis, hogy egyre többen vettek ízesített ásványvizet, ráadásul a gyártói márkák aránya is nőtt a kereskedelmi láncok termékeivel szemben. Az eladásokban egyre nagyobb szerepet játszanak a drágább kisboltok, akár függetlenek, akár valamelyik üzletlánchoz tartoznak. Mindeközben hipermarketekben kevesebb vizet adtak el, a szupermarketek és a diszkontláncok pedig annyit, mint korábban.

Nem korfüggő

Alapvetően nem lehet egy-egy korosztályra fogni a fogyasztást. A Gfk kutatása szerint az ásványvizek vásárlói köre meglehetősen tág – éves szinten tízből kilenc magyar háztartás vásárol a kategóriából –, és azon kevés kategória közé tartozik, amelynek vásárlói köre nem szűkült, sőt, nagyon kis mértékben, de bővülni is tudott. Ugyanakkor megállapítható, hogy a háztartások jellemzően szűkült azoknak az üzleteknek a sora, ahol megvásárolják a számukra szükséges ásványvizet.

Az egyes kereskedelmi csatornákban ásványvizet vásárló háztartások aránya (az összes magyar háztartás százalékában)

 

2011

2012

Kategória összesen

89

90

Hipermarket

48

43

Szupermarket

51

49

Diszkont

53

56

Lánchoz tartozó kisbolt

29

28

Független kisbolt

15

13

Forrás: GfK Hungária

Az ízesített ásványvizek esetében a legdinamikusabb a fejlődés. Ez nem is a mennyiségre, hanem inkább az árbevételre igaz. Az ízesített vizekből "csak" 5 százalékkal adtak el többet mint egy éve. Ugyanakkor - mivel ezek a vizek drágábbak - az ásványvizek eladásából származó bevételek tizedét már ezek a termékek teszik ki. Ez 20 százalékkal több mint 2011-ben.

Nemcsak többet, többen is veszik. Az ízesített vizeket évente csaknem 5 százalékponttal többen szeretik, 2012-ben már meghaladta a 30 százalékot.

A hipermarketek aránya 2012-ben egy százalékponttal csökkent, a valamely lánchoz tartozó kisboltok aránya pedig ugyanennyivel nőtt 2011-hez képest.

Egy átlagos háztartásban közel 330 liter ásványvíz fogy el egy év alatt, ami azt jelenti, hogy havonta csaknem 30 liter kerül a kosarakba. Az viszont, hogy hol veszik a több vizet, attól függ milyen üzlet van közel. Az átlagosnál nagyobb mennyiséget hipermarketekben, diszkontokban, illetve C&C üzletekben vásárolják az emberek. A diszkontláncok is igen erős pozíciót vívtak ki ezen a piacon, hiszen a teljes értékesített mennyiség több mint egyharmada itt fogy. Ugyanakkor az értékbeli részesedése alacsonyabb amiatt, hogy kedvezőbb árakon kínálja a terméket.

Még mindig szeretjük a szódát

Miközben egyre többen szeretik meg az ásványvizeket, addig a szódavíz népszerűsége szinte semmit sem változott a rendszerváltás óta. Akkoriban 60 százalékos volt a szikvíz kedveltsége, ami 2012-ben sem változott lényegesen. Tavaly 57 százalékos volt ez a szint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló 10 spórolási tipp, amit bárki könnyedén bevezethet a mindennapokban
PR | 2025. szeptember 30. 11:11
A spórolás sokaknak egyet jelent a lemondással, pedig valójában apró szokásokról van szó. Ha kicsit tudatosabban figyelünk a mindennapi döntéseinkre, a hónap végén sokkal több pénz maradhat a zsebünkben. Nem kell drasztikus változtatásokat tennünk, elég, ha néhány kisebb lépést fokozatosan beépítünk az életünkbe.
Vásárló Esedékes egy tankolás? Ennyibe kerül most a benzin és a gázolaj
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 13:14
Jó hír, hogy nem változik sem a benzin, sem a gázolaj nagykereskedelmi ára pénteken.
Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Régi kazetták: felbecsülhetetlen emlék, pontosan meghatározott érték
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 9. 11:57
Nem is olyan régen ki gondolta volna, hogy a VHS kazetták csillaga egyszer leáldozik majd. Az ilyen kazettákon őrzött emlékek felbecsülhetetlen értéket képviselnek, de technológiai akadályok miatt egyre nehezebben válnak hozzáférhetővé – ami érthető okokból kétségbeejtő lehet.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Hogyan tüntesd el a nikotin- és beázásfoltokat a falról?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:27
Képzeld el, hogy frissen festett falra tekintesz. Minden nagyszerűen néz ki, de néhány nap múlva észreveszed, hogy a régi, makacs foltok újra megjelennek. Az ilyen problémák igazán bosszantóak, hiszen a beázás nyomai, a dohányfüst okozta sárgás elszíneződések vagy egy konyhai baleset után ottmaradt korom foltjai rendre visszatérnek. 
Vásárló A frontok hatása a szervezetünkre
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:06
Talán nincs is olyan ember, akit ne viselne meg az állandó időjárás-változás. Ki az ízületeiben érzi, ha jön a melegfront, ki fejfájástól szenved, ha hidegebbre fordul az idő. A kellemetlen tünetek befolyásolják a közérzetet, de a napi feladatok elvégzésére is kihathatnak – akár a munka során is teljesíthetünk rosszul, amely anyagi következményekkel is járhat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG