Október 7-én vettük nyakunkba három hazai kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét, hogy ezúttal is felmérjük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. A 2007 februárja óta szünet nélkül végzett felmérésünk keretében az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy hiperjében jártunk.
Ezúttal jó hírt hozunk a vásárlóknak: havi és éves összehasonlításban is csak egy áruházban mértünk áremelkedést, ami azt jelenti, hogy a Privátbankár Árkosár átlagos ellenértéke csökkent, miközben az áruházak sorrendjében változás állt be az előző hónaphoz képest. Az Auchan mindössze 0,7 százalékkal adta drágában a kiválasztott élelmiszereket, mint egy éve, a múlt hónaphoz képest viszont 3,8 százalékos volt az áremelés. Az Interspar eközben 6, a Tesco pedig 8 százalékot meghaladó mértékben engedett a szeptemberi árakból, éves szinten pedig mindkét láncnál 2,5 százalék körüli az árcsökkenés.
Az Auchan még éppen 18 ezer forint alatt tartotta a mintakosarunk árát, miközben a Tesco is visszatért az „álomhatár” alá, így 4 hónap után a brit lánc újra az élre állt. Az árcsökkentéssel az Interspar is szépen faragott hátrányából, így a mezőny alaposan összerázódott: a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 528 forintos, 3 százalék alatti különbséget mértünk.
Az éves árváltozás mértéke százalékban, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe |
A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják – így akár 16 500 forint alatt is megúszhatnánk a nagybevásárlást, ez azonban vagy tripla létszámú bevásárlócsapatot, vagy tripla utazgatást jelent – ez pedig nem tűnik megvalósíthatónak vagy épp kifizetődőnek. Az akciós újságokat persze azért nem árt bújni.
A realitások talaján maradva mindenesetre azt mondhatjuk: minta-élelmiszerkosarunk átlagára 17 968 forint lett októberben, ami 3,8 százalékkal alacsonyabb, mint szeptemberben volt. Egy év alatt, tavaly októberhez képest 1,4 százalékkal csökkentek az árak.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Ami a jelentősebb ármozgásokat illeti az egyes termékeknél: szeptemberhez képest 10 és 20 százalék közötti mértékben drágult a banán, a sajt, a margarin és a tejföl is. A tejtermékek ugyan drágultak, de maga a tej több mint 10 százalékkal olcsóbban volt most beszerezhető, mint egy hónapja. Az alma és a krumpli egyhavi árcsökkenése pedig meghaladta a 20 százalékot is.
Tavaly októberhez képest jelentősen, 41 százalékkal emelkedett az alma ára, és majdnem 25 százalékkal többet kell fizetni a cukorért. Narancslevet 15 százalékkal drágábban kapunk most, mint egy éve. Több mint 10 százalékot esett viszont a tej, egyes felvágottak és szénsavas üdítők ára egy év alatt.
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >> |
Havi legolcsóbbak
Októberre hirtelen nyakunkba szakadt az ősz, vége a piknikezés időszakának, a romantika beköltözik a négy fal közé. Ha vékony a pénztárca, erről akkor sem szabad megfeledkezni – ezúttal három szezonális otthoni randevú-kellék árát néztük meg. Ebben a rovatban márkára és minőségre való tekintet nélkül szoktuk megversenyeztetni a termékeket, ettől a szokástól most egy helyen kissé eltértünk. A szőlő, a bor és a „sajt” árát vizsgáltuk meg tüzetesebben.
Egy kiló szőlőt a legolcsóbban az Intersparban kaphattunk: 379-ért adták az olasz fehérszőlő kilóját ottjártunkkor. Az Auchanban 499 forint volt a magyar „rubi” (talán Ruby King lehetett?), a Tescóban 599-ért piros spanyol szőlőt vehettünk.
A KSH csütörtökön közli az infláció szeptemberi alakulásáról szóló adatait. |
A sajton igazából akkor lehet spórolni, ha nem sajtot veszünk – a „pizzafeltétnek” nevezett tejtermék-imitátumok részben vagy növényi alapanyagból készülnek, tejipari mellékterméket is tartalmazhatnak, ránézésre olyanok, mint mondjuk egy trappista, de sokkal olcsóbbak és nem olyan finomak, pláne nem értékesek. A Chester pizzafeltét sima és (vélhetően nem bükkfán) füstölt változatban is mindössze 699 forint volt kilónként a Tescóban, miközben ugyanitt valódi sajtot nem találtunk 1200 forint alatt. Az Auchan 889-ért adott szendvics- és pizzafeltétet, míg az Interspar 999-ért adta a Chestert.
A legolcsóbb fehérborokat is megkerestük, de itt húztunk egy képzeletbeli vonalat: nem adtuk a színvonalat az üvegpalackos alá. A sajtimitátum még hagyján, de egy műanyagflakonos bor biztosan agyonüti a romantikus hangulatot. Egy palack bort egyébként is megkaphatunk akár 275 forintért, ha az Auchanban a Borbála félédes vagy száraz változatát választjuk. A Tesco sajátmárkás bora ennél csak 4 forinttal volt drágább üvegenként. Az Intersparban 299 forint volt egy üveg Szüretelő és egy üveg Szőlőhegy fehérbor is.