Az amerikai fogyasztók megköszönhetik országuk elnökének, Donald Trumpnak, hogy idén elmaradhat a szokásos pótkarácsony, nevezetesen az online piacterek nagy árleszállítási akciója – derült ki a Reuters híréből. A legnagyobb játékos ezen a pályán az Amazon, amelynek Prime Day bevásárlási rohamára a világon 200 millió fogyasztó iratkozott fel.
A világ legnagyobb online kereskedőjének piacterén rengeteg olyan e-kereskedő kínálja a portékáját, amely Kínából származó termékeket árul. Trump elnök jelenleg éppen 145 százalékos vámja a kínai importtermékekre annyira megdrágítja ezeket, hogy eladhatatlanná válnak. Van olyan webáruház, amely háromszoros áremelkedéssel számol. Nincs az az árleszállítás, amivel ezt kompenzálni tudná. Egy példa a visszavonulót fújó vállalkozásokra Steve Green üzlete, amely 230 dolláros (közel 82 ezer forint) bringákat és 60 dolláros (21 ezer forint) gördeszkákat kínált eddig az Amazonon. Először történik meg 2020 óta, hogy kihagyja a Prime Dayt, mert Trump kínai tarifája kétszeresére növelte beszerzési költségeit, amivel eladhatatlanul megdrágította áruját.
A Prime Day az Amazon legnagyobb akciója a Black Friday és a Cyber Monday után. A platformon értékesítők részvétele önkéntes, ám a piacrtér dollármilliókat költ az esemény promóciójára a tévécsatornákon és a közösségi médiában. Szakértők szerint az Amazon méretének és sokszínű kínálatának köszönhetően elviseli az idei visszaesést, de sok kis e-kereskedő és vásárlóik rosszul járnak. A fogyasztók úgy érezhetik, hogy hiába fizetik ki a 15 dolláros (5300 forint) havi vagy a 140 dolláros (majdnem 50 ezer forint) éves Prime tagsági díjat, amivel egyebek mellett a Prime Dayen is előnyöket élvezhetnek. A beszűkült kínálat miatt nem biztos, hogy a tagság megéri az árát. Az eladóknak azzal is számolniuk kell, hogy az Amazon 15 százalékos közvetítői díjat kér a piacterén eladott minden egyes termékért és külön 1000 dollárt (355 ezer forint) kell fizetni azért, hogy árengedményeik mellett megjelenjen a „Best Deal” felirat. Ez eddig megtérült, miután az amerikai vásárolók tavaly 14,2 milliárd dollárnak vertek a fenekére a Prime Dayen, ami 11 százalékkal volt a 2023-as értékesítésnél – derült ki az Adobe Analytics számaiból. Az önálló e-kereskedők adják az Amazonon keletkező bevétel 62 százalékát, a többi a piactér saját beszerzéseiből jön össze. Most ezeket is felül kell vizsgálni abból a szempontból, milyen hatással van rájuk Trump csillagászati magasságba emelt büntetővámja.