Bakó Balázs, a MUISZ Marketing és Kommunikációs Bizottságának tagja az MTI megkeresésére példaként elmondta, hogy a Green Holidays egyhetes törökországi ötcsillagos szállodába hirdetett repülős utat egy balatoni négycsillagos szálloda hároméjszakás félpanziós áráért.
Extrém akciókban előfordult az is, hogy a repülőtéri illetéket elengedték. A hasonló, mélyen az önköltségi ár alatti részvételi díjú és több héttel vagy hónappal az utazás előtt kínált utak gyanúsak lehetnek – tette hozzá.
Nem felelősek a kint ragadtakért, csak csődbe mentek?
Az utazási iroda vasárnap estefelé jelentett fizetésképtelenséget úgy, hogy a társaság szervezésében délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. Erről itt írtunk. >>>
A cég honlapján megjelent közleményben úgy fogalmaznak, hogy nem felelősek a törökországi események kialakulásáért, ugyanis állításuk szerint a kinti török partner (Akdem Turizm) a hétvégén érkező utasokat még visszaigazolta, és a Green Holidays a ráeső részt ki is fizette. Az utazási iroda állítja, hogy a kialakult helyzetről írásban nem lettek tájékoztatva, a török fogadócég szerződést sem bontott, így csak a vasárnapi gép érkezése után értesültek a kialakult helyzetről. A magyar cég ezért megtette a feljelentést az illetékes hatóságoknál.
Mint írják, a Green Holidays tulajdonosa jóhiszeműen járt el, és ezért vállalja a felelősséget, de a török partnercéget okolják az Antalyában kialakult helyzetért.
Jöhet a kártalanítás
A bedőlt iroda vasárnap már felvette a kapcsolatot a konzulátussal és az Uniqa biztosítóval, bejelentését megtette a Budapest Főváros Kormányhivatalánál. A Green Holidays Kft. és az Uniqa Biztosító Zrt. közösen szervezik a kinn lévő utasok elszállásolását és hazautazását.
Az Uniqa közleménye alapján egy 500 millió forintos keret áll rendelkezésre az érintett ügyfelek kártalanítására a céggel kötött szerződés alapján.
A biztosító ezért vállalta az utazási vállalkozót terhelő bizonyos intézkedések megtételét, így többek között gondoskodik az utazási iroda külföldön rekedt utasainak hazaszállításáról, illetve szükség esetén a szállásdíjak kiegyenlítéséről, valamint a már megfizetett előleg, vagy részvételi díj visszafizetéséről.
A biztosító úgy fogalmaz, hogy a mielőbbi kárenyhítés érdekében felvették a kapcsolatot további partnerirodákkal is, annak érdekében, hogy első prioritásként a külföldön ragadt ügyfelek hasonló feltételek mellett nyaralni tudjanak, avagy a hazaszállításuk zökkenőmentesen megoldott legyen.
Az érintett károsult utasok jelentős része szerdán érkezne haza. Esetükben az Uniqa megszervezi a hazajutást, viszont az addig kint töltött időre vonatkozó szállásköltség egyéni kifizetése terheli őket, amit a biztosító majd visszafizet.
Befizettem az utazásom, mi lesz most? A biztosító kéri azokat az ügyfeleket, akiknek lefoglalt és befizetett utazása van, de még nem utaztak el, hogy jelentsék kárigényüket a 4839597 kötvényszám feltüntetésével ezen az e-mail címen. A Green Holidays tárgyú kárbejelentéshez pedig mindenképpen csatolni kell: • a befizetési bizonylatokat |
Hogyan lehet elkerülni a helyzetet?
Fontos, hogy az utasok minden esetben a befizetés előtt győződjenek meg arról, hogy ki az utazás tényleges szervezője, és milyen általános szerződési feltételek alapján nyújtják a szolgáltatást. Ha a szerződés egyelemű szolgáltatásokra vonatkozik - például csak szállás vagy 24 órát meg nem haladó - szállást nem tartalmazó - utazási csomagra (repülőjegy és transzfer), abban az esetben hiába rendelkezik a szervezőiroda megfelelő engedéllyel és vagyoni biztosítékkal, a vagyoni biztosíték nem vonatkozik az érintett utazási szerződésre.
Bakó Balázs elmondta, hogy az utazásszervezést európai uniós jogszabályok és hazai kormányrendeletek szabályozzák, és nagyon szigorú szabályok vonatkoznak az utazásszervező irodákra. Az utazásszervezői tevékenység megkezdéséhez vagyoni biztosíték vagy ezt fedező biztosítás szükséges, amely pontosan az ilyen sajnálatos esetekben az utasok védelmére szolgál.
Ez a vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel: az utasok hazahozatalára, a kényszerű kint tartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére.
A Green Holidays Kft. a nyilvános cégadatok szerint egyébként 50,5 millió forint értékben végzett utazásközvetítési tevékenységet tavaly, adózott eredménye 406 ezer forint volt.