4p

Tényleg itt a repülőrajt, jön a gazdasági áttörés?
Mi vár a magyar vállalkozásokra? Mit okoz az árrésstop?

Online Klasszis Klub élőben Oszkó Péterrel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. április 8. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Novemberben a fogyasztói árak 0,9%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. A háztartási energia árak, valamint a járműüzemanyagok, a tartós fogyasztási cikkek és a ruházkodási cikkek ára csökkent, a szeszes italok, dohányáruk és a szolgáltatások drágultak.

Egy hónap alatt – 2013. októberhez viszonyítva – a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal csökkentek - közölte a Privátbankárral a Központi Statisztikai Hivatal.. Ezen belül az élelmiszerek ára szintén 0,1 százalékkal csökkent.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A Privátbankár szokásos Árkosár felmérése szerint, az akciók ellenére valamivel többet kellet fizetnünk a Privátbankár Árkosaráért, mint egy hónapja - de volt olyan áruház, ami engedett a novemberi árakból. Az idei karácsonyi trakta bő 4 százalékkal drágább lesz, mint a tavalyi. Részletek >>

Árcsökkenés volt megfigyelhető az étolaj (4,9%), a liszt (4,8%), a cukor és az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs (2,1-2,1%), valamint a sertéshús (1,7%) esetében.

Nőtt azonban a sajt (2%), a száraztészta (1,6%) és a tej (1%) ára. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak 1 százalékkal. Szintén áremelkedés következett be a ruházkodási cikkek körében (0,8%), meghatározóan a szezonváltás következtében.

A szolgáltatások esetében kismértékű drágulás volt megfigyelhető (0,2%). Az átlagnál nagyobb mértékben, 1,4%-kal csökkent a háztartási energia ára. Az egyéb cikkek körében (ide tartoznak: lakás, háztartás- és testápolási cikkek, gyógyszerek, járműüzemanyagok, valamint kulturális cikkek), átlagosan 0,5%-kal csökkentek az árak, ezen belül a járműüzemanyagokért 1,9%-kal kellett kevesebbet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek körében kisebb árcsökkenés volt megfigyelhető (0,1%).

Egy év alatt mi lett olcsóbb?

Árcsökkenés következett be többek között a liszt (17,6%), a tojás (13,7%), valamint a cukor (11,5%) esetében.

Éves alapon, 2012. novemberhez viszonyítva, az élelmiszerárak az átlagosnál kisebb mértékben, 0,4 százalékkal emelkedtek. Ezen belül nőtt a sajt (8,2%), a tej (6%) és a sertéshús (2,2%) ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 10,6%-kal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára.

A szolgáltatások esetében szintén átlag feletti volt az árnövekedés (4%), ezen belül azonban a víz-, a csatorna- és a szemétszállítás díja átlagosan mintegy 11 százalékkal csökkent, mialatt a helyi tömegközlekedés 4,9 százalékkal került többe. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,8, a ruházkodási cikkekért 1,2, az egyéb cikkekért 0,4 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 2,7 százalékkal csökkent. A háztartási energia esetében is árcsökkenés (10,3%) volt megfigyelhető. Ez utóbbin belül a távfűtésért 17,7, vezetékes gázért 10,9, az elektromos energiáért 10,3 százalékkal kellett kevesebbet fizetni 2012. novemberhez viszonyítva.

Rezsicsökkentés

A vezetékes gáz és az elektromos energia árának novemberi 10 százalékos csökkentése a decemberi, míg a távfűtésé a november-januári árindexben jelenik meg. Ennek oka, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően az árváltozás akkor kerül kimutatásra a hazai fogyasztóiár-indexben, amikor a háztartásoknak az új árat tartalmazó számlát ki kell egyenlíteni.

Megnevezés

2013. november

előző hó = 100,0%

előző év azonos hó = 100,0%

Fogyasztóiár-index

99,9

100,9

Harmonizált fogyasztóiár-index

99,2

100,4

Maginfláció (szezonálisan kiigazított)

100,4

103,5

Nyugdíjas fogyasztóiár-index

99,8

100,5

Az EU 28 tagországában 2013. októberben a fogyasztói árak (a harmonizált előzetes adatok szerint) átlagosan 0,9%-kal voltak magasabbak, mint 2012. októberben. A legkisebb árváltozást Görögországban (-1,9%) és Bulgáriában (-1,1%), a legnagyobbat az Egyesült Királyságban és Észtországban (2,2-2,2%) mérték.

Így számoltak az elemző

Szokatlanul széles sávban szóródnak a novemberi magyarországi inflációra adott londoni elemzői előrejelzések, attól függően, hogy az egyes házak megítélése szerint milyen mértékben szűrődött át már a múlt hónapban az újabb közműdíjcsökkentés a kiskereskedelmi árakba.

A szerdai adatismertetés előtt a legtöbb citybeli befektetési és elemzőház stagnáló, illetve a 0,9 százalékos októberi tizenkét havi ütemtől néhány tizeddel lefelé vagy felfelé eltérő éves inflációt jósolt a múlt hónapra.

A BNP Paribas befektetési bankcsoport elemzői ugyanakkor azt valószínűsítették, hogy már novemberben nulla százalékra zuhant a teljes kosárra számolt tizenkét havi infláció Magyarországon a közműdíj-csökkentés hatására.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
Vásárló Nagyobb benzinár-esésre ébrehetünk kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 09:54
Ha a kiskereskedők is úgy gondolják, akár 5-6 forinttal is olcsóbban tankolhatunk.
Vásárló Mennyit ér valójában az árrésstop? Megnéztük, tényleg olcsóbb lett-e minden
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. április 7. 05:42
Az árrésstop bevezetése óta először jelenik meg a Privátbankár Árkosár-felmérés – a mi méréseink szerint is nagyjából annyival csökkentek az árak, mint amennyit a miniszter számolt. A jelentős beavatkozással a négy hónappal ezelőtti szintre sikerült visszalökni a családi élelmiszer-bevásárlás árát, a jövő havi inflációs mutató is kedvezőbb lehet – de hogy mindez milyen hatásokat okoz majd hosszabb távon, azt nem tudni.
Vásárló Hasznos tudnivalók cserépkályha tisztításával kapcsolatban
Márkázott tartalom | 2025. április 2. 09:20
Természetes folyamat a cserépkályhák használata során, ha a belső járatok koszolódnak, kormosodnak, ami indokolhat időszakos tisztítást. Ez minden fűtés esetén szükséges, akár radiátorról, akár egyéb alternatíváról van szó, mert a hatásfokot nagymértékben meghatározza a működtetésből eredő lerakódás.
Vásárló Portugália édes gyöngyszeme: a gyümölcsös gin
Márkázott tartalom | 2025. április 1. 09:01
Portugália sokak számára a futball hazája, ám az ország más területeken is kiemelkedő, például a gasztronómia és az italgyártás terén. A mediterrán éghajlat, a gazdag kulturális örökség és a helyi alapanyagok együttese egyedi karaktert ölt, amely időről időre újdonságokkal színesíti az italvilágot. 
Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG