1p
A magyarok legnagyobb része leggyakrabban szupermarketben vásárol csemegeárut, tejet és tejterméket, míg szaküzletben húst és baromfit, kenyeret vagy péksüteményt, zöldséget-gyümölcsöt - derül ki a Nielsen nemzetközi kutatásából.

Amikor a magyar fogyasztók eldöntik, hogy hol vásárolják meg a számukra szükséges élelmiszereket, a boltválasztás öt legfontosabb szempontja között szerepel, hogy a választékban magas minőségű friss termékek legyenek – mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük alapján.

Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség, gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot is vásárolnak.

A magyarokhoz képest az európai fogyasztók átlagosan ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt.

Legkoncentráltabb Magyarországon a hús és baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.

Európában sokkal koncentráltabb a kiskereskedelem, mint nálunk

Leginkább zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet. Ugyanis a vásárlás leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), hipermarketet (15) és szupermarketet (14).

Leggyakrabban szaküzletben vesz a magyar fogyasztók legnagyobb része húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt, valamint zöldséget és gyümölcsöt. Ez is jelzi, hogy még mindig eléggé elaprózott hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem hálózata – állapítja meg Melisek Eszter.

A vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk leggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket, átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel, az egyes országokban.

A legfontosabb, hogy mindig legyen friss áru

Azt, hogy hol vásároljon friss élelmiszert, tizenkilenc lehetséges szempont közül a magyarok legnagyobb része két aspektusból dönti el. Elsősorban az áru kedvező ár/érték aránya alapján húsnál vagy baromfinál, halnál, tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál. Másik lényeges tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják fontosnak, amikor boltot választanak.  

Melisek Eszter rámutat, hogy Magyarországon zöldségnél-gyümölcsnél a boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a helyi vagy hazai áru kínálata: Az európai átlaghoz viszonyítva a magyar fogyasztók mindegyik kategóriánál legalább ugyanakkora vagy nagyobb arányban említették a boltválasztás kritériumai között a helyi vagy hazai áru kínálatát.

Az egyes termékek vásárlásának gyakorisága

A friss áruk közül kenyeret vagy péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a megkérdezettek 68 százaléka hetenként legalább négyszer vagy többször. További 28 százaléka pedig hetenként egyszer-háromszor. Tejet vagy tejterméket legalább négyszer vagy többször a válaszadók 45, egyszer-háromszor pedig 44 százaléka.

Zöldséget vagy gyümölcsöt a magyarok 27 százaléka vesz minden héten legalább négyszer vagy többször, míg 56 százalék egyszer-háromszor. Csemegeárunál, amibe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25, illetve 61 százalék a válaszadók aránya.

Húsnál és baromfinál hazánkban tíz megkérdezettből egy ember tartozik a heti legalább négyszer vagy többször vásárlók közé. Hatan egyszer-háromszor hetenként keresnek fel hentest, szuper- vagy hipermarketet, kis boltot, piacot, hagyományos élelmiszerüzletet, esetleg diszkontot.

Válasz

EU

Átlag

HU

AT

CZ

HR

PL

RO

SK

Naponta

4

4

1

1

3

8

3

2

Hetenként négyszer-hatszor

9

7

8

7

12

16

9

6

Hetenként kétszer-háromszor

26

22

22

21

31

38

24

23

Hetenként egyszer

38

38

39

41

30

29

34

41

Havonta kétszer-háromszor

13

18

19

20

11

6

17

7

Havonta egyszer

6

7

5

6

6

1

7

15

Ritkábban vagy soha

4

4

6

4

7

2

6

6

Halnál vagy tenger gyümölcseinél a leggyakrabban vásárlók aránya 2 százalék, és csak 10 százalék vásárol hetenként legfeljebb kétszer-háromszor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló 10 spórolási tipp, amit bárki könnyedén bevezethet a mindennapokban
PR | 2025. szeptember 30. 11:11
A spórolás sokaknak egyet jelent a lemondással, pedig valójában apró szokásokról van szó. Ha kicsit tudatosabban figyelünk a mindennapi döntéseinkre, a hónap végén sokkal több pénz maradhat a zsebünkben. Nem kell drasztikus változtatásokat tennünk, elég, ha néhány kisebb lépést fokozatosan beépítünk az életünkbe.
Vásárló Esedékes egy tankolás? Ennyibe kerül most a benzin és a gázolaj
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 13:14
Jó hír, hogy nem változik sem a benzin, sem a gázolaj nagykereskedelmi ára pénteken.
Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Régi kazetták: felbecsülhetetlen emlék, pontosan meghatározott érték
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 9. 11:57
Nem is olyan régen ki gondolta volna, hogy a VHS kazetták csillaga egyszer leáldozik majd. Az ilyen kazettákon őrzött emlékek felbecsülhetetlen értéket képviselnek, de technológiai akadályok miatt egyre nehezebben válnak hozzáférhetővé – ami érthető okokból kétségbeejtő lehet.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Hogyan tüntesd el a nikotin- és beázásfoltokat a falról?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:27
Képzeld el, hogy frissen festett falra tekintesz. Minden nagyszerűen néz ki, de néhány nap múlva észreveszed, hogy a régi, makacs foltok újra megjelennek. Az ilyen problémák igazán bosszantóak, hiszen a beázás nyomai, a dohányfüst okozta sárgás elszíneződések vagy egy konyhai baleset után ottmaradt korom foltjai rendre visszatérnek. 
Vásárló A frontok hatása a szervezetünkre
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:06
Talán nincs is olyan ember, akit ne viselne meg az állandó időjárás-változás. Ki az ízületeiben érzi, ha jön a melegfront, ki fejfájástól szenved, ha hidegebbre fordul az idő. A kellemetlen tünetek befolyásolják a közérzetet, de a napi feladatok elvégzésére is kihathatnak – akár a munka során is teljesíthetünk rosszul, amely anyagi következményekkel is járhat.
Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló A bagel titka és varázsa
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 5. 10:33
Gondoltál már arra, honnan származik a bagel, ez a népszerű reggeli finomság? A pékáruk rajongói bizonyára örömmel hallják, hogy a bagel Budapesten is hódít.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG