1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyarok legnagyobb része leggyakrabban szupermarketben vásárol csemegeárut, tejet és tejterméket, míg szaküzletben húst és baromfit, kenyeret vagy péksüteményt, zöldséget-gyümölcsöt - derül ki a Nielsen nemzetközi kutatásából.

Amikor a magyar fogyasztók eldöntik, hogy hol vásárolják meg a számukra szükséges élelmiszereket, a boltválasztás öt legfontosabb szempontja között szerepel, hogy a választékban magas minőségű friss termékek legyenek – mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük alapján.

Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség, gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot is vásárolnak.

A magyarokhoz képest az európai fogyasztók átlagosan ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt.

Legkoncentráltabb Magyarországon a hús és baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.

Európában sokkal koncentráltabb a kiskereskedelem, mint nálunk

Leginkább zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet. Ugyanis a vásárlás leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), hipermarketet (15) és szupermarketet (14).

Leggyakrabban szaküzletben vesz a magyar fogyasztók legnagyobb része húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt, valamint zöldséget és gyümölcsöt. Ez is jelzi, hogy még mindig eléggé elaprózott hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem hálózata – állapítja meg Melisek Eszter.

A vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk leggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket, átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel, az egyes országokban.

A legfontosabb, hogy mindig legyen friss áru

Azt, hogy hol vásároljon friss élelmiszert, tizenkilenc lehetséges szempont közül a magyarok legnagyobb része két aspektusból dönti el. Elsősorban az áru kedvező ár/érték aránya alapján húsnál vagy baromfinál, halnál, tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál. Másik lényeges tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják fontosnak, amikor boltot választanak.  

Melisek Eszter rámutat, hogy Magyarországon zöldségnél-gyümölcsnél a boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a helyi vagy hazai áru kínálata: Az európai átlaghoz viszonyítva a magyar fogyasztók mindegyik kategóriánál legalább ugyanakkora vagy nagyobb arányban említették a boltválasztás kritériumai között a helyi vagy hazai áru kínálatát.

Az egyes termékek vásárlásának gyakorisága

A friss áruk közül kenyeret vagy péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a megkérdezettek 68 százaléka hetenként legalább négyszer vagy többször. További 28 százaléka pedig hetenként egyszer-háromszor. Tejet vagy tejterméket legalább négyszer vagy többször a válaszadók 45, egyszer-háromszor pedig 44 százaléka.

Zöldséget vagy gyümölcsöt a magyarok 27 százaléka vesz minden héten legalább négyszer vagy többször, míg 56 százalék egyszer-háromszor. Csemegeárunál, amibe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25, illetve 61 százalék a válaszadók aránya.

Húsnál és baromfinál hazánkban tíz megkérdezettből egy ember tartozik a heti legalább négyszer vagy többször vásárlók közé. Hatan egyszer-háromszor hetenként keresnek fel hentest, szuper- vagy hipermarketet, kis boltot, piacot, hagyományos élelmiszerüzletet, esetleg diszkontot.

Válasz

EU

Átlag

HU

AT

CZ

HR

PL

RO

SK

Naponta

4

4

1

1

3

8

3

2

Hetenként négyszer-hatszor

9

7

8

7

12

16

9

6

Hetenként kétszer-háromszor

26

22

22

21

31

38

24

23

Hetenként egyszer

38

38

39

41

30

29

34

41

Havonta kétszer-háromszor

13

18

19

20

11

6

17

7

Havonta egyszer

6

7

5

6

6

1

7

15

Ritkábban vagy soha

4

4

6

4

7

2

6

6

Halnál vagy tenger gyümölcseinél a leggyakrabban vásárlók aránya 2 százalék, és csak 10 százalék vásárol hetenként legfeljebb kétszer-háromszor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A szomszédban terjeszkedik a Müller
Buksza blog | 2025. május 15. 12:41
A német drogériahálózat Szlovákiában nyit boltot. 
Vásárló Újabb miniáruházat nyit az IKEA
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 11:55
Az IKEA elismeri, hogy London rongyrázó miniáruházát a márka promóciós eszközének is tekinti. London után New York következik. 
Vásárló A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 14:44
Tágul az olló a bérek és a kiskereskedelmi forgalom emelkedése között. 
Vásárló 30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője
PR | 2025. május 12. 09:42
1995-ben nyílt meg Győrben az első INTERSPAR hipermarket, és ezzel új korszak kezdődött a hazai vásárlási kultúrában. A SPAR Magyarország akkor nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Plazmaadó-körkép: mit érdemes tudni a plazmaadásról?
Márkázott tartalom | 2025. május 7. 12:00
A plazmaadás sokakat érdekel, és sokan vannak azok is, akik még nem merték megtenni azt a bizonyos első lépést. A felelős döntés elősegítésére most igyekszünk egy átfogó képet adni a plazmaadásról, hogy egyértelmű legyen mindenki számára: mire számíthatunk, ha időpontot foglalunk.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Mitől lesz vasas a kút vize?
Márkázott tartalom | 2025. május 4. 14:46
A kutakból nyerhető víz gyakran kiváló alternatívája a vezetékes víznek, azonban fontos odafigyelni a megfelelő használatra és karbantartásra, amivel megőrizhető a megfelelő minőség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG