Ha mégse jó, változtatnak rajta
A kormányszóvivő elmondta: változatlanul az a cél, hogy a hazai fuvarozók regisztráljanak, eddig már 60 ezren tették meg ezt. Giró-Szász András azt mondta, a rendszer működésének hétfő az első napja, s egy-két hét után meg kell majd nézni, hogy kell-e bármit is módosítani rajta.
Hackerek támadtak?
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. hétfő éjjel, nem sokkal a rendszer indulása után kétórás üzemszünetet hirdetett ki, miután az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban túlterheléses támadások érték. A 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárműveknek, az érintettek ezalatt díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot.
Így támadhattak - mi az a DoS? A szolgáltatásmegtagadással járó támadás (Denial of Service vagy DoS), más néven túlterheléses támadás, illetve az elosztott szolgáltatásmegtagadással járó támadás (Distributed Denial of Service, DDoS) informatikai szolgáltatás teljes vagy részleges megbénítása, helyes működési módjától való eltérítése. A szolgáltatásmegtagadásos támadás egy meghatározott alkalmazás, operációs rendszer ismert gyengeségeit, vagy valamilyen speciális protokoll tulajdonságait (gyengéit) támadja meg. Célja, hogy az alkalmazás, vagy rendszer elérésére feljogosított felhasználókat megakadályozza a számukra fontos információk, a számítógép-rendszer vagy akár a számítógép-hálózat elérésében. A támadás eredményeképpen a rendszer nagyon lelassul, elérhetetlenné válik, esetleg össze is omolhat. A lényege, hogy lehetőség szerint megakadályozza a célgép elérését. (Forrás: Wikipedia) |
Másodszor is leállt - most megy
Később, 7.30 és 10 óra között ismét üzemszünetet rendeltek el, majd 10 órától újra fizetniük kell a tehergépjárműveknek a teljes díjköteles úthálózaton - bár a fuvarozók azt kérték az autópályakezelőtől, hogy a hétfőn tíz óra előtt indított autók után már tíz óra után se kelljen viszonylati jegyet venni, mert ez komoly, többeknél megoldhatatlan szervezési és munkaidő problémát jelent.
Miután azonban az üzemszünet véget ért, 10 órától a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek számára a teljes díjköteles úthálózaton ismét kötelező a díjfizetés. A rendszer elindult és működik - mondta Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópályakezelő e-útdíj ügyekben illetékes szakmai szóvivője.