Ha lesz gazdasági növekedés, lesz reptér?
A beruházó Alba Airport Kft. szerint a börgöndi repülőtér kapcsán kialakult késedelemért a cég nem felelős, az a légtér kijelölését tartalmazó jogszabály jelentős késése és a székesfehérvári önkormányzat bizonyos mulasztásai miatt alakult ki. A cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb idő alatt közös álláspontot alakítson ki az önkormányzattal - áll a cég közleményében, amelyet a székesfehérvári önkormányzat pénteki közgyűlésére válaszul adtak ki. Az ülésen ugyanis úgy döntöttek, hogy visszakérik a börgöndi repülőtér területét a Biggeorge's-NV Zrt. befektető cégtől.
A csúszás eredményeként az Alba Airport megvalósítása a gazdasági válságnak, a Malév csődjének és a Ferihegy I. terminál bezárásának időszakára tolódott. Ekkor az építkezés finanszírozása kormányzati támogatás nélkül már nem volt megvalósítható - áll a közleményben.
A beruházás előkészítése eddig nagyságrendileg kétmilliárd forintba került. A cég megszerezte azt a mintegy 100 engedélyt, beleértve a kiviteli terveket, amely egy nemzetközi repülőtér létesítéséhez szükséges. Az Alba Airport Kft. meg van győződve arról, hogy a magyar gazdaság növekedési pályára állását követően Magyarország második legnagyobb repülőtere jöhet létre Börgöndön, amely jelentősen hozzájárulhat mind a régió, mind az ország gazdaságának fejlődéséhez.
Az önkormányzat visszakéri a területet
Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester a visszakérésről szóló döntés indokaként elmondta: évek óta nem történt semmilyen érdemi előrelépés a repülőtér ügyében, az építkezést el sem kezdte az Alba Airport Kft.
A településvezető kijelentette: a befektetővel peren kívül szeretnének megállapodni, elkerülve ezzel az évekig tartó pereskedést. Azt kérik a cégtől, hogy a repülőteret és a mellette ipari parkká átminősített területet térítésmentesen adja vissza. Ez egyben a felek közötti elszámolást is jelentené, vagyis nem lenne további követelésük egymással szemben.
Cser-Palkovics András hozzátette: amennyiben nem sikerül megegyezniük, akkor megteszik a szükséges jogi lépéseket, és érvényesítik az elmaradt beruházás miatti kötbérigényt is.
Eredetileg 2010-ben nyílt volna meg
A létesítmény építése eredetileg 2008 szeptemberében kezdődött volna, 15 milliárd forintból. A nemzetközi repülőtér 2010 első felében nyílt volna meg, és elsősorban fapados, illetve charter gépeket szolgált volna ki.
A cég eredeti tervei szerint az Alba Airport lett volna Ferihegy után az ország második legnagyobb légikikötője. A repülőtér egy korábbi nyilatkozat szerint üzembe helyezésekor 300, a második ütemben tervezett logisztikai bázis és technológiai park létrehozását követően további 700 munkahelyet biztosított volna.
Az Alba Airport Kft. részben a székesfehérvári és az albai önkormányzat, illetve a Biggeorge's-NV Zrt. tulajdona.