A változtatást májusban fogadták el, a korábbi 500 millió forintos adómentes bevételi határ lecsökkent 100 millió forintra, illetve a progresszív adókulcsokat egységes 5,3%-os adómérték váltja fel. Ahogy Lázár János fogalmazott: kevesebb lesz az adó, de többen fogják fizetni.
Az egykulcsos adót már be kell fizetni
A reklámadóblog.hu kérdéssel fordult az adóhatósághoz és az Európai Bizottsághoz. A kérdés arra vonatkozott, hogy a vizsgálat lezárultáig kell-e alkalmazni a Bizottság által felfüggesztett progresszív reklámadó kulcsokat.
Az adóhatóság álláspontja szerint az Európai Bizottság vizsgálata nem a nyáron módosított és jelenleg érvényben lévő jogszabályra irányul, hanem a korábban hatályos törvényt vizsgálja. Ennek megfelelően az adózóknak minden jelenleg hatályos jogszabályi előírást teljesíteniük kell. Az Európai Bizottság válaszában úgy fogalmazott, hogy “a Bizottság számára úgy tűnik, hogy a módosított magyar reklámadó törvény már nem valósít meg árbevétel arányos progresszív adóztatást.”
Akkor ez így rendben lesz?
Az Európai Bizottság ezzel megerősítette a NAV álláspontját, amikor a jelenleg hatályos reklámadó törvény betartását írta elő az adózók számára. Balogh László szerint ez egyben azt is jelenti, hogy a Bizottság a nyáron módosított jogszabály adókulcsaiban már nem lát kivetnivalót.
A reklámadóblog.hu szakértője hangsúlyozta, hogy a Bizottság vizsgálata jelenleg is folyamatban van, de arról még nincs információ, hogy a végleges döntés mikorra várható.
Mindenki fizeti?
A Magyar Reklámszövetség korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a 0%-os adózói körbe eső, cégek bevonása a Reklámadó jogszabály alá a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat (például lapkiadókat) egyértelműen ellehetetleníti, továbbá a saját reklám megadóztatása miatt kiterjeszti az adóalanyi kört minden Magyarországon tevékenykedő vállalkozásra.
Van most ennél nagyobb bajuk is
A reklámpiac számára azonban jelenleg nem a reklámadó jelenti a legnagyobb problémát. Az ún. bónusztörvény, ami a hirdetői láncolat (reklámozó - reklámközvetítő - sales house - közzétevő) közötti viszonyokat próbálja új alapokra helyezni. A meglévő szerződéseket szeptember 30-ig kell módosítani az új szabályoknak megfelelően. Arról, hogy mi a bónusz, hogyan működik, és mi történhet, ha eltörlik, itt írtunk bővebben >>