A társaság közleménye idézi Limburger Lóránt vezérigazgatót, aki úgy fogalmazott, hogy bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottak, és aminek elkerüléséért mindent megtettek. A vezérigazgató tájékoztatása szerint a megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését, amely olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete.
Közleményében a Malév elnézést kér valamennyi utasától.
Kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezettől a leállásig
A reggeli leállást megelőző napon a Fővárosi Bíróság csütörtöki végzésében rendkívüli moratóriumról és rendkívüli vagyonfelügyelőről döntött a Malév Zrt.-nél. Ez alapján a légitársaság a csődvédelemhez hasonló védelmet élvez. A jogszabályi előírások szerint a rendkívüli vagyonfelügyelő az állami tulajdonú Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.
A kormány által hétfőn stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősített Malév kapcsán a bírósági végzésről tájékoztató Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön azt írta, hogy a meginduló különleges eljárásban alkalmazható, törvényben rögzített speciális szabályok a társaság védelme mellett elősegítik a folyamatos működés fenntarthatóságát.
A vagyonfelügyelő kft. ügyvezető igazgatója a légitársaság délutáni sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a Malévre elrendelt moratórium, illetve az ő megbízatásuk a cég pénzügyi helyzetének rendezéséig, vagy a legrosszabb esetben a felszámolás megindításáig tart. Fábián Balázs emlékeztetett: az állami támogatás visszafizettetésére vonatkozó uniós döntés miatt a Malév anyagi pozíciói megrendültek.
Tegnap még nem lehetett tudni meddig finanszírozható a Malév
Miért fontos nekünk a Malév, miért éri meg az államnak évente sok milliárd forintot beletömni egy stabilan veszteséges cégbe? Részletek >> |
A sajtótájékoztatón Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke beszámolt arról, hogy a testület pénteken ülést tart, és a rendkívüli vagyonfelügyelővel közösen áttekintik a menedzsment által összeállított likviditási tervet. A repülőjegyekről ismét elmondta: a nemzetközi légügyi szövetségnél, az IATA-nál lévő biztosíték lefed egy bizonyos kört, a IATA-ügynökök kártérítik az utasokat járattörlés esetén. Aki hitelkártyával vásárolt jegyet, annak a bank téríti meg, az utazási irodáknál csomagban vásárolt jegyek vételárát pedig az iroda. Lesznek azonban olyanok, akik kimaradnak a körből, ők jogi úton kérhetik vissza a jegy árát.
Arról, hogy mennyi ideig finanszírozható a működés, Berényi János azt mondta, erre csak a likviditási terv ismeretében lehet válaszolni. Azt ugyanakkor megerősítette, hogy a Malév dolgozói megkapják havi bérüket.
A kínaiaknak sem kell a Malév
Ugyancsak csütörtökön jelent meg egy pekingi lapban, hogy a Hainan légitársaság a rossz piaci körülmények miatt felhagyott a Malév megvásárlásának szándékával. A rossz piaci körülmények miatt a légitársaság magyarországi megvásárlásának projektjét még tavaly leállították - idézték a társaság név nélkül nyilatkozó illetékesét.
Az Ernst and Young nemzetközi tanácsadó cég szakértője - szintén csütörtökön - arról a felmérésükről számolt be, amely szerint az állampolgárok többsége úgy ítéli meg, hogy az államnak szüksége van stratégiai cégekre, nemzeti légitársaságra is.
Bindics Judit elmondta: az állam is működtethet jól egy-egy céget, minden az irányítási modelltől függ. A lényeg az, hogy a menedzsment egyes tagjainak feladatait, hatásköreit és felelősségi viszonyait minél részletesebben megfogalmazzák, valamint hogy a vállalatvezetési struktúra minél átláthatóbb legyen. Az átlátható és világosan definiált irányítási modellre, valamint az egyértelmű stratégiai célok megfogalmazására a Malév esetében is szükség lett volna - tette hozzá.