Mint azt az uniós végrehajtó intézmény hétfői közleményében megállapította, a támogatás megfelel az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályoknak. A brüsszeli bizottság úgy találta, hogy a Magyarország által folyósítandó támogatás kedvez a regionális fejlődésnek, esetleges versenytorzító hatásai pedig korlátozottak maradnak.
A tervek szerint a gyárban naponta 16 ezer személyautó- és 3 ezer haszongépjármű-abroncsot gyártanak majd. |
"Az Apollo Magyarország beruházási projektje a tervek szerint 975 új munkahelyet teremt Gyöngyöshalászon. Ezzel jelentősen fellendíti a régió fejlődését anélkül, hogy az egységes piac indokolatlan torzulásához vezetne" - ismertette a közlemény az Európai Bizottság versenypolitikáért felelős alelnöke, Joaquín Almunia álláspontját.
Magyarország júniusban jelentette be, hogy 48,2 millió euró közvetlen támogatással, 2,8 millió euró foglalkoztatási támogatással és mintegy 44,7 millió euró adókedvezménnyel kívánja támogatni az új gumiabroncsüzem építését. A projekt keretében 442,2 millió eurós beruházás valósul meg.
Ezért kellett Brüsszel elé vinni
A gyár az észak-magyarországi Gyöngyöshalászon fog megépülni. Ez a térség a magas munkanélküliség, illetve az uniós átlagtól jócskán elmaradó GDP miatt az EU-előírások értelmében regionális támogatásra jogosult. Az állami támogatást a meglévő támogatási programok keretében nyújtják, ám a meglehetősen nagy összegre és a verseny torzulásának ebből fakadó fokozott kockázatára tekintettel be kellett jelenteni a brüsszeli bizottságnak, hogy az elvégezhesse az egyedi értékelést és jóváhagyást.
Az uniós testület megállapította, hogy az Apollo Magyarország anyavállalata, az Apollo Tyres Ltd. piaci részesedése a személygépkocsikhoz, könnyű tehergépkocsikhoz, tehergépkocsikhoz és autóbuszokhoz használt gumiabroncsok tekintetében a beruházást követően sem fogja elérni a 25 százalékot az Európai Gazdasági Térségben (EGT). Emellett a beruházással létrehozott termelési kapacitás a piac 5 százaléka alatt marad.
A szlovákok helyett választottak minket
Az Apollo beruházásáért már 2008-ban is versengett a két ország, de akkor a válság miatt nem indult el a projekt.
A társaság 2008-ban már egyszer előkészítette egy magyarországi gyár felépítését Gyöngyösön. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 2008 januárjában jelentette be Újdelhiben, hogy az Apollo Tyres 300 millió euró befektetéssel a gyöngyösi ipari parkban építi fel európai gyártóbázisát. Az indiai cég magyarországi leányvállalata földvásárlási opciót is szerzett a Gyöngyösi Ipari Parkban.
Luis Ceveniz, az Apollo cég európai vezetője korábban azt mondta: gazdasági szempontok miatt döntöttek Magyarország mellett, mint a költségek, a szakismeret, a rendelkezésre álló nyersanyagok és az infrastruktúra minősége.
A vállalat jelenleg Indiában, Dél-Afrikában és Hollandiában rendelkezik gyártókapacitásokkal.