A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) szakmailag megalapozottnak tartja a használat-arányos elektronikus útdíj elvét és bevezetését. Egyetért azzal is, hogy az európai irányelveknek megfelelően a szállításban is a lehető legnagyobb mértékben garantálni kell a versenysemlegesség elvét, és még azt a felfogást is támogatja, hogy a használó és a szennyező fizesse meg az infrastruktúra költségeit. De a jelenlegi, bevezetés előtt álló megoldás - a társaság szerint - még szakmailag nem teljesen kimunkált, és a megvalósítás számos gyakorlati kérdése nyitott.
Nagy a tudatlanság
A társaság közleményében kiemeli: a vállalkozások jelenleg súlyos információhiányban szenvednek a még nem kellően kidolgozott rendszer működésével kapcsolatban. Az MLBKT-hoz több mint négyszáz kérdés érkezett az elmúlt héten. Ebből is kitűnik, hogy mennyire kevés és szakszerű a tájékoztatás, a szakmai szervezetek minden igyekezete ellenére.
Az MLBKT – csatlakozva más szakmai szervezetek álláspontjához – azt javasolja, hogy az elektronikus útdíj-rendszer bevezetését a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében legalább egy hónappal halasszák el. Ugyancsak javasolja, hogy a bevezetéskor mindenképpen legyen tesztüzem, amelynek ideje alatt a hatóságok legalább 3 hónapig alkalmazzanak enyhébb büntetési tarifát.
E-útdíj hitelre A kis- és középvállalkozások akár hitelből is fizethetik az e-útdíjat, 1 millió forint jár per év per jármű, részletek |
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság szerint ha a jelenlegi tervek szerint indul a rendszer, – előre láthatóan – az információhiány miatt július elsejétől kaotikus helyzet várható a teherforgalomban, és vélhetően ellátási gondokra is fel kell készülni az országban.
Az e-útdíjat 2013. július 1-jén vezetik be, a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, az autóutakon és a főutakon, összesen 6513 kilométernyi közúton.
Hétfőn indul a regisztráció Átadták azt a 95 ellenőrző egységet, amely a július elsejétől induló e-útdíjnál az ellenőrzést és a bírságolást végzi - mondta Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) e-útdíj ügyekben illetékes szóvivője. A szóvivő kiemelte: az e-útdíj rendszerben az autópályakezelő 45 új mobil ellenőrző egysége segíti majd a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a rendőrség feladata lesz - hangsúlyozta. A szervezet ennek érdekében 50 mobil bírságoló egységet kapott. Kibédi-Varga Lajos elmondta azt is, hogy jövő hétfőn, vagyis június 24-én elindul az e-útdíj regisztráció, az elektronikus útdíjszedési rendszerről tájékoztató honlap már működik. A weboldalon lehet tájékozódni a díjköteles szakaszokról, a fedélzeti eszközökről, és díjkalkulátor is segíti a fuvarozókat - mondta a szóvivő. |