Hirdetés
Hirdetés

Lassan, de biztosan tovább nő a magyarok száma Ausztriában

Eidenpenz József, 2019. november 20., 06:06

A magyar munkavállalók száma ugyan szezonális okokból éppen visszaesett októberben Ausztriában, de ez alighanem csak átmeneti. Év per év alapon továbbra is nő a kint dolgozók létszáma. December közepétől sűrítik a Sopron felé tartó ingázó vonatokat, de más vonalakon is lesznek bővítések.

Bécs, Főpályaudvar
Bécs, Főpályaudvar

A magyar munkavállalók száma szeptemberben 940, októberben újabb mintegy 5400 fővel csökkent, 94 091 főre. Ám ez a szokásos szezonális hatásnak látszik, így is többen voltak ugyanis 3700 fővel, mint 2018 októberében.

Az eddigi rekord júliusban volt, 101 449 fővel, de amint az első ábrán is látható, ez erősen szezonális. Minden nyáron és télen emelkedik, ősszel és tavasszal süllyed a létszám. Egyik ország állampolgárainak száma sem csökkent ilyen erősen, a második helyezett románok 3100-al lettek kevesebben az előző hónapban.

Hirdetés

Az osztrák munkaerőpiac egésze egyébként októberben 30 600 fővel zsugorodott, ám ez is elsősorban szezonálisnak látszik. (Az idegenforgalom, a mezőgazdaság, az építőipar ilyenkor visszaesik.) Év/év alapon ugyanis 43 949 fővel nőtt a dolgozók száma.

Az osztrák munkaerőben levő tartalékok mintha teljesen kimerültek volna: Ebből ugyanis csak 621 fő volt osztrák állampolgár. (Ráadásul a korábban már állampolgárságot kapott bevándorlók is lehetnek helyiekként feltüntetve a statisztikában.)

Élen a románok

Októbertől októberig egyébként a román állampolgárok száma nőtt leginkább, 6263 fővel. Utána a németek következnek, de épphogy meghaladja a gyarapodásuk a harmadik helyen levő magyarokét. Előkelő helyen vannak a szerbek, a lengyelek, a szlovákok, a horvátok is egyenként 2-3 ezer fős létszámbővüléssel.

Nem államokról van ugyan szó, de egy év alatt 7950 ázsiai és 1250 afrikai származású személy kapott munkát. Így 55 ezer, illetve 14 ezer körül van az e két kontinensről jött dolgozók száma.

Sűrítik a burgenlandi vonatokat

December 15-től sűrítik Kelet-Ausztriában az ingázó vonatokat, különösen Burgenlandban és különösen az esti órákban, valamint vasárnap délután. Míg az ország egészében átlagosan minden második dolgozó számít ingázónak, ez a magyar határ mentén levő Burgenlandban 81 százalék. Kiemelt példaként a Deutschkreutz (Sopronkeresztúr) és Bécs közötti vonalat említették. De hasonlóan fejlesztik a Wiener Neustadt (Bécsújhely) – Aspang – Friedberg szakaszt is.

A Sopronkeresztúr-Bécs vasútvonal egyébként magyar területen és Sopronon keresztül vezet, így a magyar területről ingázókat is érinti a lépés.Az ORF osztrák televízió videója a Nickelsdorf (Hegyeshalom) felé menő járművek sűrítését is említette.

A vonat felé terelnék az ingázókat

Az osztrák Kurier.at azt írja, hogy az ingázók 96 százaléka jelenleg autóval közlekedik. Ami környezetvédelmi szempontból hátrányos, hiszen aki 1000 kilométer távolságra autó helyett busszal megy, átlagosan 165 kilogramm széndioxid kibocsátását spórolja meg. Aki pedig vonattal utazik, az 202 kilogrammot.

Így az osztrák politikusok bevallott célja minél több ingázót a tömegközlekedés felé terelni. Nemrég Dél-Burgenland és Graz között új buszjáratot is indítottak.

Raiffeisen CIB Cetelem További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A MÁP Plusztól a matuzsálemkötvényekig – érdemes még kamatra vadászni?

A MÁP Plusztól a matuzsálemkötvényekig – érdemes még kamatra vadászni?

A kötvénypiac súlya valójában nagyobb a tőkepiacokon, mint a részvénypiacoké. A kibocsátott mennyiség a pénznyomdák hatására is tovább nő. Az egyszerű kisbefektetők is gondolkodhatnak államkötvényekben, de más hasonló termékekben is. Az oktatásban Magyarországon a pénzügyek szinte semmilyen szerepet nem kapnak, de ezt lehet pótolni.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Advertisement

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?