MTI Fotó: Balaton József |
„Öt érv az ellen, hogy az Aldiban vásároljál, és egy nagy amellett, hogy mégis” – hangzik a neves amerikai gazdasági oldal, a Marketwatch cikkének címe. Próbálják felkészíteni az olvasókat arra, mire számíthatnak az új piaci szereplőtől - a cikkből leginkább az európai és az amerikai vásárlási szokások különbségére lehet következtetni.
Az Aldi az USA-ban is terjeszkedni szeretne, erre 3,4 milliárd dollárt költene el, 900 boltot nyitna meg (2022 végéig) – jelentették be a múlt héten. Csakhogy az amerikai és európai vásárlási szokások nagyon különbözőek. Az amerikai cikk elmeséli, hogy az Aldi mennyire más, mint amit a USA-ban a kiskereskedelemben megszokhattak. „Spártai berendezésről” írnak, ami az USA-ban nagyon nem szokás. Nincs aranyos, kellemes zene, amit az amerikai vásárlók megszokhattak.
Csak spórolás, spórolás és spórolás?
„Ha élelmiszerről van szó, akkor nagyon nehéz az Aldi árait alulmúlni” – írja az amerikai oldal. Aztán leírja, hogy a „nem-élelmiszer” jellegű dolgok (non-food items) viszont nem éppen olcsók – legalábbis ott, az USA-ban.
Az öt ellenérv között ott van, hogy az Aldi nem fogad el mindenféle kuponokat – az USA-ban ezek gyűjtögetése valamiféle nemzeti sportnak tűnik. Ide tartozik, hogy az Aldiban állítólag majd nem foglalkoznak a „kuponokkal”, az USA-ban szintén nagyon elterjedt spórolási, árcsökkentési módszerrel. A legfájóbb az lehet, hogy nem fogadják majd el a gyártói kuponokat: ezek lényege, hogy nem az üzletláncok osztogatják, hanem a termékek gyártói - általában mindegy, hol szoktuk megvenni a kedvenc mogyoróvajunkat, mindenhol érvényes rá a gyártótól kapott kuponunk. Az Aldi viszont ezzel nem foglalkozik, Európában alig ismert ez a fajta kedvezmény.
Márka vagy nem márka
Nem fogod látni a kedvenc márkáidat – írják. Az Aldi erről híres, de idéznek olyan tanulmányokat, amelyek szerint, ez nem is olyan nagy baj. „Sok, az Aldiban eladott nemzeti termék gyártója voltaképp ugyanaz, mint amit az USA-ban megszoktak” – idézik Scott Pattont, a cég amerikai főnökét.
Az amerikaiaknak szokatlan lehet, de kicsi a jelentősége – egy negyed dollárost kell majd a bevásárlókocsiba tuszkolni, mielőtt valaki vásárolni akar. De a sok tényező mérlegelése után a cikk arra jut, hogy az élelmiszerek alacsonyabb ára miatt érdemes lesz az Aldit választani. Más cikkek, például ipari termékek miatt viszont valószínűleg a konkurenciát érdemesebb lesz felkeresni az USA-ban.