Rossmann Prágában (Wikimedia Commons) |
Három németországi, kozmetikai cikkeket forgalmazó áruházlánc, a Rossmann, a DM (Drogerie Markt) és a Douglas erősebb ellenőrzést követel az internetes áruházakban. Mint például az Amazon vagy az eBay felületén eladott cikkeknél. Az ottani árusok ugyanis, akiknek rendszerint nem is Európában van a székhelye, olyan termékeket adnak el, amelyeket Németországban nem is lenne szabad forgalomba hozni.
A három cég közös levélben fordult a német szövetségi kancellári hivatalhoz és a fogyasztóvédelemért és élelmiszer-biztonságért felelős minisztériumhoz – írták német hírportálok a DPA hírügynökségre hivatkozva.
Eszerint a külföldi eladóknak nem kell semmiféle konzekvenciától tartaniuk, ha rossz árut forgalmaznak, az internetes áruházak pedig, arra hivatkozva, hogy csak közvetítők, minden felelősséget hárítanak. Közben pedig a hagyományos kiskereskedelemben a legkisebb üzletet is a legnagyobb szigorral ellenőrzik. Ez komoly versenyhátrányt jelent a szóban forgó cégek számára.
Legyen felelős az Amazon
A levélírók azt követelik, hogy az internetes platformok üzemeltetőit is tegyék felelőssé, akkor is, ha csak közvetítő szerepet vállalnak. Hiszen ők is jelentős jutalékot vágnak zsebre. A hannoveri Haz.de helyi lap szerint az Amazon és az eBay azzal védekezik, hogy ők megvizsgálják és eltávolítják a szabályokat megsértő hirdetéseket.
A Heise.de szerint azt is sérelmezik, hogy sok esetben hiányoznak a megfelelő használati utasítások, vagy az összetevők listája, ami az allergiásoknak fontos. Megvizsgáltak 24-et az Amazon 100 legnépszerűbb kozmetikai terméke közül, és csak kettő felelt meg a jogszabályoknak.
A hatóság nem bírja
Az illetékes minisztérium internetes ellenőrzési részlegének megszólaltatott vezetője szerint csak az internetes piac egy-egy szeletét képesek ellenőrizni. Ez a terület súlyosan el van hanyagolva a fogyasztóvédelemben.
Eközben azonban a Rossmann az Amazonnal közös online értékesítésen is dolgozik, és saját internetes áruháza is van. A Der Stern weboldala szerint eközben a Rossmann és a DM az Alibaba internetes óriással működnek együtt – hogy betörjenek a kínai kozmetikai piacra.
Neten illatot?
A hírek szerint egyébként az internetes illatszer-eladás nem egy leányálom, más cikkekhez képest, mint műszaki áruk, könyvek, ruhák, zenék, sőt cipők, alacsony a forgalom. Sokak szerint azért, mert a neten keresztül nem érezni az illatokat, míg más termékeknél a fotók és méretek elegendők a megítélésükhöz.